Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velg r80st
#1
Hallo,
Ik ben al een tijdje bezig aan een r80st.
Nu zwabbeld mijn voorvelg een beetje als ik deze op een balanceerstatief plaats. 
Wat is de tolerantie die deze mag hebben?
Reply
#2
De fabriek zal een paar tienden millimeters opgeven. Zelf merk ik dat ca 1,5 mm (zijdelings) geen probleem is. Wat is er met je velg aan de hand? Soms kun je een klein deukje in de velg eruit drukken met de hydraulische pers. Ook met spaken spannen kun je invloed uitoefenen op de axiale en radiale slag. Zelf gebruik ik wel micrometers om de invloed van het spannen of lossen van de spaken te monitoren.

   
Reply
#3
(04-19-2023, 01:23 AM)BMWconversion Wrote: De fabriek zal een paar tienden millimeters opgeven. Zelf merk ik dat ca 1,5 mm (zijdelings) geen probleem is. Wat is er met je velg aan de hand? Soms kun je een klein deukje in de velg eruit drukken met de hydraulische pers. Ook met spaken spannen kun je invloed uitoefenen op de axiale en radiale slag. Zelf gebruik ik wel micrometers om de invloed van het spannen of lossen van de spaken te monitoren.

Er heeft iemand deuken in velg gemaakt met banden te veranderen.
Heb deze proberen wegwerken dmv verwarmen en wat wringwerk.
De drie deuken zijn 70% weg maar is allesbehalve perfect en velg heeft toch zeker 2mm axiaal verschil.
Reply
#4
Die 3 "deukjes" tegenover het ventiel horen in de velg te zitten. Het is een soort beveiliging om de band op de velg te houden als de lucht weg valt.
Reply
#5
(04-19-2023, 03:14 PM)BMWconversion Wrote: Die 3 "deukjes" tegenover het ventiel horen in de velg te zitten. Het is een soort beveiliging om de band op de velg te houden als de lucht weg valt.

Weet ik, met deuken bedoel ik dat de velgrand is geplooid door op de foute manier bandijzers te gebruiken
Zal straks eens filmpje maken als wiel op statief ligt
Reply
#6
https://linksharing.samsungcloud.com/aAN95opscQNG
https://linksharing.samsungcloud.com/vUELxzJukeJ9
Reply
#7
Dit ziet er niet zo hopeloos uit. Je kunt proberen de deukjes eruit te persen onder een werkplaatspers. Maar is er verder nog iets aan de hand, zoals losse spaken?
Reply
#8
(04-19-2023, 07:58 PM)BMWconversion Wrote: Dit ziet er niet zo hopeloos uit. Je kunt proberen de deukjes eruit te persen onder een werkplaatspers.  Maar is er verder nog iets aan de hand, zoals losse spaken?

Geen losse spaken, wel is de chroom er op verschillende af en zien ze er niet al te fris uit 
Ik streef niet naar perfectie, is een oude moto en je hebt maar 1 keer een originele moto, maar ik wil niet dat het het rijgedrag beïnvloed.
Ben al op zoek gegaan naar andere (betere)velg, maar vind er geen.
Reply
#9
Op de foto ziet je wiel er best knap uit. Ik heb geen idee of het wiel slap aan voelt. Ik bedoel te weinig spanning in de spaken. In the worst case kun je het wiel natuurlijk overnieuw spaken. Een velg vind je bij de Hobbyist of Motolab.

   
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)