Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r60/5 motorproblemen
#11
Jongens,

Interessante gedachten allemaal, dank daarvoor.
Bij het wegzetten van een "warme" motor onstaat er condens. Vooral als de motor buiten staat en het aardig koud is, ja natuurlijk.
Maar het gekke blijft dat ik er de afgelopen 12 jaar nog nooit last van heb gehad.
Doorslag door vochtige bougiekabels of bougiekappen zou best de oorzaak kunnen zijn.
Ik ga eerst eens controleren of ik bij koude motor genoeg vonk heb aan beide kanten.
Dan kan ik ook nog eens proberen de bougiekappen met een feun (föhn) droog te blazen.
Kan er door warmte (afkoelen) ook condens in de carbs komen?
En ja, ik heb de tank meestal goed vol. Ik heb afgelopen zomer mijn volle tank al eens geleegd. Hier staan nog steeds jerrycans met die benzine. Daar zat wat water in. Enig idee waar hoe ik in godsnaam van die benzine af kan komen op een milieuvriendelijke manier?

ps, ik rij gewoon door in de winter als er geen sneuuw/ijzel of heel veel strooizout op de weg ligt. Ik spuit als bescherming het hele blok in met wd40 (heb het gevoel dat dit werkt)

Ik hou jullie op de hooghte
mvrgr,
josje22
Reply
#12
(11-27-2022, 04:20 PM)josje22 Wrote: En ja, ik heb de tank meestal goed vol. Ik heb afgelopen zomer mijn volle tank al eens geleegd. Hier staan nog steeds jerrycans met die benzine. Daar zat wat water in. Enig idee waar hoe ik in godsnaam van die benzine af kan komen op een milieuvriendelijke manier?

Ik hou jullie op de hooghte

Die benzine kan je nog gewoon gebruiken. Alleen even per liter voorzichtig in een doorzichtige fles over gieten. Water is veel zwaarder dan benzine en het mengt zich niet. Dus water is als een druppel of laagje op de bodem van die fles te zien. Dan kan je weer door voorzichtig afschenken ook het laatste water apart houden. Het begin zou je zelfs met hevelen uit die jerrycan kunnen halen.
Reply
#13
Goed plan van Jaap. Benzine/water restantje kan je daarna aanbieden aan de milieustraat, maar dat zal waarschijnlijk geen jampot vol zijn.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Smile
Reply
#14
Neem een petfles en vul die met die "vuile" benzine. 5 minuut laten staan dan kan je op de bodem van de fles evt. wat water staan. Is dat het geval, dan je duim op de opening van de fles, voorzichtig omkeren totdat de fles op z'n kop staat. Het water moet nu tegen je duim aan staan. Je duim heel voorzichtig op een klein plekje wat ruimte laten maken en het water, met misschien iets van benzine, zal weglopen. Dit volhouden totdat je totale voorraad benzine behandeld hebt.
Reply
#15
Hallo Josje.
Bij de oudere types kan het voorkomen dat de vlotters (als deze van een soort tempex zijn) zich "volzuigen" waardoor het niveau verkeerd is.
Ik liet bij mijn r80/7 1978 de vlotterbak altijd leeglopen na een rit als ik wist dat ik niet direct ging rijden.
Bij de 80/7 was dit gemakkelijk te doen door een beugel opzij te drukken.
Misschien kun je ze laten drogen of anders vervangen.
MVG BMWer
Reply
#16
Josje,

zoals de anderen ook hebben geschreven dat je bobine en kabels met doppen lekken.
Ook is je onstekings tijdstip niet zo fris meer. Waarom zet je niet een electronische onsteking erop die op de voorkant van de dynamo vast gemaakt wordt, samen met bobine en kabels.
kost wel wat, maar starten en rijden geeft ook veel plezier.


Richard
Reply
#17
Hallo forumleden,

Nadat de vorst vorige week weer verdwenen is, ben ik direct weer aan de slag gegaan. En wat blijkt? 3 ritjes gehad afgelopen dagen, direct starten en geen enkel probleem! Wel beetje tikken als ik optrek, maar dat is weer wat anders. Mocht ik wel weer problemen hebben dan ga ik de vlotterbakjes leeg maken (vlotters zijn vorig jaar vernieuwd), bougie kappen droog fohnen. Ja en die eventuele electronische onsteking moet nog een tijdje wachten.
Voor nu gaat het goed. Fijne feestdagen alvast allemaal...

ps heeft er iemand zo'n electronisch systeem van classic boxers? Zo ja, hoe zijn de ervaringen?

http://www.classicboxers.nl/website/onderdelen.html
reply van hun:
-------------------------------------------
Onze elektronische ontsteking wordt in Nederland gemaakt en werkt al jaren perfect.
Het vervangt inderdaad de grondplaat, vervroeger en contactpunten [ en condensator ] en is uitermate makkelijk te monteren en af te stellen.
Afstelling vindt plaats dmv een ingebouwd ledje in de grondplaat , vliegwiel op F merkteken en dan halgever draaien totdat ledje uitgaat, dan vastzetten op nokkenas asje. In de halgever zit een inbusboutje dat zich vastklemt op de nokkenas, dus een slecht draad of desnoods afgebroken draadeindje is geen probleem.
Slingerend asje is ook geen enkel probleem.
Volledige vervroeging bij 3000 toeren .
---------------------------------------
Overigens nog 1 vraagje: Waarom zijn die electronische ontstekings setjes zo duur? (hectic / boyer /sachse) De prijs van de onderdeeltjes zullen het niet zijn. De ontwikkelingskosten? Of hebben de fabrikanten een "kartel" prijs afgesproken?

mvrgr,
josje22
Reply
#18
Dat soort electronica is geen lopende band werk. Is bijna altijd nog stukswerk en dan bepaalt de tijd de prijs.
Reply
#19
Heeft er iemand zo'n electronisch systeem van classic boxers? Zo ja, hoe zijn de ervaringen?

http://www.classicboxers.nl/website/onderdelen.html

gr,
josje22
Reply
#20
Hallo forumleden,
Na 2 maanden was het weer eens de hoogste tijd om de "gummikuh" aan de wegen te laten snuffelen. Het zonnetje scheen lekker en met een flinke rit naar maastricht voor de boeg volgende week was vandaag het perfecte moment.
1 keer starten en go! Hij liep prima, ik snap er helemaal niks van dat alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Ik tik maar af. Alleen af en toe een beetje tikken aan de rechter kant als ik flink optrek bij helft toerental. Wat kan dat zijn?

mvrgr,
Josje22

Heerlijk dat motorrijden. Volgens de berichtgeving komen we dit jaar meer collega's op de weg tegen. Een record aantal nieuwe motorrijders in ons land.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)