Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
r60/5 motorproblemen
#1
Hallo forumleden.

Het volgende is mij nu 3 keer achter elkaar overkomen (tot nu dus) :

Na een flinke rit van 200km de motor uitgezet. Alles liep lekker.
Na een week weer de weg op. Na het starten (altijd direct, dus 1e keer startknop) hou ik m op 1 stand en laat de motor rustig warm draaien maar bij iets meer gas begint het stotterten, loopt zeer onregelmatig met af en toe een knal en dan stoptie er mee, Weer starten en het zelfde. Na een paar keer heb ik er genoeg van en probeer voorzichtig weg te rijden met een stabiel toerental weg. Bij een kleine verandering begint het stotteren (met af en toe een knal). Voorzichtig geef ik meer gas en door een toerental te vinden met zo min mogelijk stotteren. Na 10 km stotterend rijden is alles weg en rijdt de motor weer helemaal prima. 
Na het rijden weer weggezet (buiten met hoes) Dus ook in de regen buiten. 

Bij de volgende keer weer hetzelfde, zeer frustrerend. 

Heb de bougies gecontroleerd (mooi koffiebruin), en ffe schuurpapiertje gebruikt voor alle zekerheid
Heb de kleppen gecontroleerd, alles ok
Heb de ontsteking (puntjes) gecontroleerd (1 cylinder 1cm voor de "S", en de andere cylinder 1 cm na de "S") Ja ik weet dat dat niet ok is, veel te veel verschil. maar ik weet niet dit te verbeteren. (zie in eerder bericht)
Heb de carbs schoongemaakt, afgesteld incl gaskabels.    

Jongens ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Heeft iemand een idee hierover?
Vast erg bedankt,

Josje22
Reply
#2
een beetje water (condens) in de carburateurs misschien?
Reply
#3
interessante gedachte.
vraag:
- hoe komt 't er in?
- hoe krijg ik het er uit?

mvrgr,
josje22
Reply
#4
(11-17-2022, 03:18 PM)josje22 Wrote: interessante gedachte.
vraag:
- hoe komt 't er in?
- hoe krijg ik het er uit?

mvrgr,
josje22

Ik zou zeggen via de tank/dop. En als dat zo is loop je kans op roest in de tank en dat wil je niet hebben. Ik zou de tank eens helemaal leeg maken (leegzuigen met een hevelslang) en kijken of er water in de benzine zit. Het water mengt niet en moet onder de benzine staan. De tank goed droog maken en gaan rijden met verse benzine. Tap ook eens de vlotterkamers af in een glas en kijk of je water ziet.

Groet,

Paul
BMW R12 1940
Reply
#5
Hallo Josje,
Heb je het al kunnen oplossen?
Zou het geen vocht in de ontsteking kunnen zijn? Vervuilde of plakkerige kabels (bv door residu nadat er spuitbus vochtverdrijver is gebruikt) kunnen vocht aantrekken wat weer verdampt zodra de motor warm wordt. Als je doorslag van de vonk in de kabels hebt kan dit bij stationair nog net goed gaan (weinig gas -> weinig vulling -> weinig weerstand aan vonk) zodra je gas geeft kan het fout gaan (meer mengsel -> meer vulling -> meer weerstand -> vonk zoekt weg van minste weerstand en slaat door via vervuilde/vochtige kabel) zodra de motor warm wordt verdampt het vocht van de kabel en hoepla: hij doet het weer goed! Oplossing is dus niet om vochtverdrijver te gebruiken (lapmiddel), beter om alle kabels (vooral bougiekabels) schoon te maken (misschien met remmenreiniger) en droog te föhnen, of bougiekabels te vervangen.
Succes
Reply
#6
Hier denk ik ook aan, doorslag door vochtige bougiekabels of bougiekappen. De bougiekappen vooral aan de binnenkant goed schoon maken.
Reply
#7
Ik verwacht dat het toch een ontstekingsprobleem is. Ik denk allereerst aan een kapotte condensator of gebroken veertje van de vervroeger.
Anders de bougiekabels en bobines testen: 
Beide bougies eruit draaien en in de bougiedoppen duwen. startknop indrukken en kijken of één van de bougie beter vonkt dan de andere. 
Bougiekabels omwisselen van de ene naar de andere bobine en kijken of het probleem "mee verhuisd".
Reply
#8
Een kapotte condensator of veertjes die gebroken zijn herstellen niet na 10 km rijden. Dir is puur een vochtprobleem dat nu met de winter in aantocht overal dauw op laat neer slaan.
Reply
#9
Heb ook eens zoiets gehad. Zat een scheurtje in de bobine waardoor er vocht in kwam ( de knallen waren spectaculair, dat dan weer wel  Smile  ).
Reply
#10
Ik gok ook op een vocht/ontstekings dingetje. Vanwege het knallen. En het buitenslapen-ook onder een hoes komt er condens bij. Bij vocht in de vlotterkamers stottert ie en houdt af en toe in, maar geen knallen , en gaat het meestal pas over als de waterdruppels er uit zijn.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Smile
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)