Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startmotor draait amper met NIEUWE GEL ACCU
#1
Thumbs Down 
Beste puzzelaars, (even een nieuw topic om geen verwarring te zaaien in het 'welke batterij' verhaal.

Na de Ku-Long die niet aan mijn wensen voldeed (BMWR100RT uit 1979) nu de Intact 30Ah/gel erin. Goednieuw, drie dagen aan druppellader voor gel batterij.

Dan zou je denken..VROEMMMM!  maar NEE! Startmotor draait echt amper rond.
Hij ging nog net aan. Met warme motor verschilt de power nogal. Soms gaat hij aan soms echt bijna geen omwenteling van startmotor.


Mijn ideeen opzoek naar een oplossing:
Plus kabel van de accu naar startmotor doormeten?
&
Ik heb (uitzondering) een sleutel waarmee ik de min pool kan afsluiten. 
Deze 'switch' losmaken en controleren op corrosie.

Verder nog zaken die ik kan checken?

Bedankt voor het meedenken alvast!!
Reply
#2
Ik had per ongeluk mijn hele antwoord weggegooid tijdens het bewerken.
Ik heb met een originele Valeo een probleem gehad. Net buiten de garantie liep het deksel van het planetaire tandwielstelsel los en raakte de rotorwikkelingen. Gevolg was dat de startmotor heel veel stroom trok en amper rond draaide. Omdat de garantie was verlopen heb ik dit verholpen door het planetaire tandwielstelsel en de rotor te vervangen. Ik moest ook het wandwieltje overzetten (Ik heb 8 tanden ivm <1974).
Bijgaand wat foto's van de revisie:

   
   
   
Reply
#3
(05-09-2022, 04:12 PM)BMWconversion Wrote: Ik had per ongeluk mijn hele antwoord weggegooid tijdens het bewerken.
Ik heb met een originele Valeo een probleem gehad. Net buiten de garantie liep het deksel van het planetaire tandwielstelsel los en raakte de rotorwikkelingen. Gevolg was dat de startmotor heel veel stroom trok en amper rond draaide. Omdat de garantie was verlopen heb ik dit verholpen door het planetaire tandwielstelsel en de rotor te vervangen. Ik moest ook het wandwieltje overzetten (Ik heb 8 tanden ivm <1974).
Bijgaand wat foto's van de revisie:

(dank voor je snelle reactie)
Nou dat was ik vergeten te melden.
Ik heb een imitatie-Valeo! Zou het daar misgaan? ik bekijk en meet net wat kabels en kan nog niks vinden.
Moet ik hem dat uitbouwen en testen?
Reply
#4
Mijn imitatie heeft het maar 10 minuten gedaan en toen was het planetaire tandwielstelsel stuk. De volgende een originele Valeo (300 Euro) deed het een jaar en een paar maanden.  Na de revisie blijft alles nu goed werken. Bij twijfel gewoon uitbouwen en testen. Heb je de Bosch startmotor nog? en doet die het wel goed?
Reply
#5
(05-09-2022, 04:26 PM)BMWconversion Wrote: Mijn imitatie heeft het maar 10 minuten gedaan en toen was het planetaire tandwielstelsel stuk. De volgende een originele Valeo (300 Euro) deed het een jaar en een paar maanden.  Na de revisie blijft alles nu goed werken. Bij twijfel gewoon uitbouwen en testen. Heb je de Bosch startmotor nog? en doet die het wel goed?

Ik heb de imitatie Valeo nu twee 1 seizoen gebruikt, dit zou de tweede worden.

Bosch startmotor was helemaal op en heb ik bij het vuil gezet.

Kun je ook Bosch kopen? of kost dat 600Euro?

Ik ga de startmoter uitbouwen en zal foto's posten en mijn bevindingen delen.

(wat een klote troep dan eigenlijk dat zo'n ding na 10 min of een jaar+ naar de haaien is..man man man wat een hobby dit Smile
Reply
#6
Als je de startmotor los hebt, wil ik best even kijken. Je mag ook met de losse startmotor even langskomen in Roelofarendsveen.
Reply
#7
(05-09-2022, 05:12 PM)BMWconversion Wrote: Als je de startmotor los hebt, wil ik best even kijken. Je mag ook met de losse startmotor even langskomen in Roelofarendsveen.

Het lijkt me zeker leuk om even langs te rijden. Dat doe ik dan wel met een nieuwe Valeo want die imitatie is helemaal naar de haaien.
Precies als op jouw foto's.

Videotje 1: 'lekker soepje'
https://www.dropbox.com/s/tdalc47pszo7hq...9.mp4?dl=0

Videotje 2: 'onder de pizza lag de afgeschaafde schakelketting'
https://www.dropbox.com/s/5o0sixdjdvcrs3...6.mp4?dl=0


Wat een teleurstelling die imitatie startmotor zeg. Dit had ik nooit verwacht. Heb wel weer veel geleerd.
13V op de batterij en een sloom ronddraaiende startmotor= zakgeld inleveren

Cool
Reply
#8
Een voordeel: Bij de originele Valeo BMW startmotor D6RA15 zitten de 4 magneten met klemmetjes vast i.p.v. alleen gelijmd. Maar jij hebt gewoon pech gehad dat het deksel van de planetaire tandwielkastje los kwam. En aan de andere kant: Ik gebruik de Valeo startmotoren ook in de Renault 2.0 16V (als 300 000km), op de Moto Guzzi en Opel Agila en voorlopig zonder problemen.

O ja, Er bestaat ook nog een startmotor van Nippon en dat schijnt het neusje van de zalm te zijn, maar die is iets duurder. Deze: https://www.bmwboxersupplies.com/motor-e...n-denso-2v
Reply
#9
(05-10-2022, 12:39 AM)BMWconversion Wrote: Een voordeel: Bij de originele Valeo BMW startmotor D6RA15 zitten de 4 magneten met klemmetjes vast i.p.v. alleen gelijmd. Maar jij hebt gewoon pech gehad dat het deksel van de planetaire tandwielkastje los kwam.  En aan de andere kant: Ik gebruik de Valeo startmotoren ook in de Renault 2.0 16V (als 300 000km), op de Moto Guzzi en Opel Agila en voorlopig zonder problemen.

O ja, Er bestaat ook nog een startmotor van Nippon en dat schijnt het neusje van de zalm te zijn, maar die is iets duurder. Deze: https://www.bmwboxersupplies.com/motor-e...n-denso-2v

Veel dank voor alle goede tips Exclamation Net de nieuwe Valeo binnen. Het wordt knallen!
Reply
#10
Mooi. Neem je oude startmotor te zijner tijd mee. Altijd de moeite waard om te bekijken. Op mijn imitatie Valeo pasten geen originele onderdelen. De Originele Valeo BMW startmotor kon ik repareren met onderdelen van een D6RA33 startmotor van een Renault Clio. Ik heb nog heel wat onderdelen liggen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)