Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vering / schokdempers R850RT ?
Goedemorgen,
Ik rijd sinds kort naar volle tevredenheid een R850RT uit 1998. 
Gisteren reed ik de snelweg op en trok even door naar 130, niks bijzonders. Een aantal kilometers verder ging de motor zich gedragen alsof er spoorvorming op het wegdek was, hetgeen zeker niet het geval was (ik rijd deze weg regelmatig). Sindsdien treedt dit gedrag op bij snelheden vanaf 100 km/uur, het lijkt alsof de motor over de weg zwalkt.
Ik heb meteen mijn banden gecheckt want ik dacht aan een leegloper achter. Deze waren iets onder normale druk maar niet veel.
Heeft iemand een idee wat dit probleem zo acuut kan veroorzaken. Ik denk zelf aan vering / schokbrekers, maar dat zou dan toch geleidelijk moeten intreden?
Wat zou ik kunnen checken?

Grtz,
Giver
Reply
Voel je bij het achterwiel enige speling als je dat heen en weer wil bewegen. Het lijkt erop dat je wielbouten wat los zitten of je hebt speling op de lagers van je achterwiel of van de achterbrug.
Bij speling op je schokbreker of een slechte schokbreker zal je niet dat wiebelende gevoel krijgen.
Reply
Met welke bandenspanning rijd jij? Dat zou voor ongeveer 2.4 en achter 2.8 moeten zijn.
Reply
(09-24-2021, 07:18 AM)OmarB Wrote: Met welke bandenspanning rijd jij? Dat zou voor ongeveer 2.4 en achter 2.8 moeten zijn.

Dat was idd het eerste waar ik aan dacht, een leegloper. Maar dat was niet het geval. Ik sta achter op 2.9, ivm met vaak een duopassagier.

(09-23-2021, 04:09 PM)jaap43 Wrote: Voel je bij het achterwiel enige speling als je dat heen en weer wil bewegen. Het lijkt erop dat je wielbouten wat los zitten of je hebt speling op de lagers van je achterwiel of van de achterbrug.
Bij speling op je schokbreker of een slechte schokbreker zal je niet dat wiebelende gevoel krijgen.

Recentelijk (2000 km geleden) het cardanlager laten vervangen door een Pro. Wielmoeren heb ik zelf recent met de momentsleutel vast gezet na vervanging remschijf. Die zal ik nog eens checken, maar lijkt me sterk. 
Achterbrug is wel een interessante denk ik. Ik vergelijk het gevoel tijdens rijden met het onbalans dat je even hebt wanneer je passagier plots gaat verzitten. Is dit duidelijk voelbaar aan het achterwiel?

Thanks,
Giver
Reply
Speling op de paraleverlagers ook gecheckt?
Kun je checken door je achterwiel op 12 en 6 uur vast te pakken en te voelen of er speling zit.
Als die speling weg is als je de achterrem intrapt zijn het de paraleverlagers. Is de speling er nog moet je het in de lagers van eindaandrijving zoeken.
Shocks kan natuurlijk ook maar dan zou er een geleidelijke achteruitgang moeten zijn, tenzij in 1 klap alle olie er uitgelopen is, maar dat had je wel gezien.
Reply
Bij een slechte schokbreker zal de demping weg zijn maar hij kan niet zorgen voor zijdelings gezwabber.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)