Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olieverbruik r75/6 met 1000cc kit
Ik rijd al een geruime tijd met een BMW r75/6 die uitstekend loopt, maar behoorlijk wat olie verbruikt (ca 1l op 600km). Ik ben al een tijdje op zoek naar wat de oorzaak zou kunnen zijn, daarom wat zaken op een rijtje:

- Er zit een 1000cc Siebenrock kit in die ca 10.000km heeft gelopen
- De carterontluchting is vervangen voor een nieuw type
- 20w50 olie
- De motor rookt minimaal tot helemaal niet. 
- Compressie op de linkercilinder is 110psi  (125psi met shotglaasje olie in het bougiegat gegoten)
- Compressie op de rechtercilinder is 90psi (105psi met shotglaasje olie in het bougiegat gegoten)

Volgens mij is de compressie aan de lage kant. Omdat de 1000cc kit eigenlijk pas nét is ingelopen, verdenk ik de cilinder kop ervan versleten te zijn (ondanks het feit dat de motor niet rookt). Ik weet niks van de geschiedenis van de cilinderkop, behalve dan dat er 'loodvry' in de kop gestanst staat. 

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen danwel mij een hint in de juiste richting te sturen?
Reply
(06-29-2020, 04:53 PM)Geert121 Wrote: Ik rijd al een geruime tijd met een BMW r75/6 die uitstekend loopt, maar behoorlijk wat olie verbruikt (ca 1l op 600km). Ik ben al een tijdje op zoek naar wat de oorzaak zou kunnen zijn, daarom wat zaken op een rijtje:

- Er zit een 1000cc Siebenrock kit in die ca 10.000km heeft gelopen
- De carterontluchting is vervangen voor een nieuw type
- 20w50 olie
- De motor rookt minimaal tot helemaal niet. 
- Compressie op de linkercilinder is 110psi  (125psi met shotglaasje olie in het bougiegat gegoten)
- Compressie op de rechtercilinder is 90psi (105psi met shotglaasje olie in het bougiegat gegoten)

Volgens mij is de compressie aan de lage kant. Omdat de 1000cc kit eigenlijk pas nét is ingelopen, verdenk ik de cilinder kop ervan versleten te zijn (ondanks het feit dat de motor niet rookt). Ik weet niks van de geschiedenis van de cilinderkop, behalve dan dat er 'loodvry' in de kop gestanst staat. 

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen danwel mij een hint in de juiste richting te sturen?

Een verbruik van 1 liter olie op 600 km is enorm hoog (de revisiegrens ligt volgens BMW bij 1 op 800)! En geloof mij: jouw motor rookt echt wel (al zie je het misschien zelf niet, iemand die achter je rijdt ziet  en ruikt het zeker)! 

Vuistregel is: roken bij hard accelereren wijst op versleten zuigerveren; roken bij het gas dicht draaien wijst op versleten kleppen en klepgeleiders.

Een normaal olieverbruik bij cilinders met stalen bussen is 1:2500km; bij nikasil cilinders minstens 1:5000km.

Een compressie van 7.58 bar en 6,2 bar is erg laag voor een motor met een 1.000cc-kit die net 10.000km heeft gelopen (zou 10 a 12 bar moeten zijn). Overigens droog gemeten en niet met "shotje" olie in het bougiegat!

Mijn advies is dat je de koppen en de cilinders demonteert en controleert of de zuigerveren wel correct gemonteerd zijn en als je niet zeker weet of de koppen gereviseerd zijn laat die dan nakijken bij b.v. onze gastheer, een BMW-dealer of een revisiebedrijf.
Reply
Bedankt voor je reactie Omar.

Dit lijkt mij bij uitstek een klus voor de winter. Volgens mij kan het ook weinig kwaad als ik zo doorrij nog een maand of 2/3.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)