06-29-2020, 04:53 PM
Ik rijd al een geruime tijd met een BMW r75/6 die uitstekend loopt, maar behoorlijk wat olie verbruikt (ca 1l op 600km). Ik ben al een tijdje op zoek naar wat de oorzaak zou kunnen zijn, daarom wat zaken op een rijtje:
- Er zit een 1000cc Siebenrock kit in die ca 10.000km heeft gelopen
- De carterontluchting is vervangen voor een nieuw type
- 20w50 olie
- De motor rookt minimaal tot helemaal niet.
- Compressie op de linkercilinder is 110psi (125psi met shotglaasje olie in het bougiegat gegoten)
- Compressie op de rechtercilinder is 90psi (105psi met shotglaasje olie in het bougiegat gegoten)
Volgens mij is de compressie aan de lage kant. Omdat de 1000cc kit eigenlijk pas nét is ingelopen, verdenk ik de cilinder kop ervan versleten te zijn (ondanks het feit dat de motor niet rookt). Ik weet niks van de geschiedenis van de cilinderkop, behalve dan dat er 'loodvry' in de kop gestanst staat.
Kan iemand mijn vermoeden bevestigen danwel mij een hint in de juiste richting te sturen?
- Er zit een 1000cc Siebenrock kit in die ca 10.000km heeft gelopen
- De carterontluchting is vervangen voor een nieuw type
- 20w50 olie
- De motor rookt minimaal tot helemaal niet.
- Compressie op de linkercilinder is 110psi (125psi met shotglaasje olie in het bougiegat gegoten)
- Compressie op de rechtercilinder is 90psi (105psi met shotglaasje olie in het bougiegat gegoten)
Volgens mij is de compressie aan de lage kant. Omdat de 1000cc kit eigenlijk pas nét is ingelopen, verdenk ik de cilinder kop ervan versleten te zijn (ondanks het feit dat de motor niet rookt). Ik weet niks van de geschiedenis van de cilinderkop, behalve dan dat er 'loodvry' in de kop gestanst staat.
Kan iemand mijn vermoeden bevestigen danwel mij een hint in de juiste richting te sturen?