Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RT '79 Startproblemen zijn terug!
Hoi kenners,
Dit probleem blijft maar bestaan. Denk bijna zeker van te zijn dat het mijn bobines zijn uit '79 maar fijn als jullie even mee kijken.
Batterij is vol, choke helemaal naar beneneden--->springt niet aan. Dan choke omhoog en zodra hij dan aanspringt, wat tegenwoordig ook pas na een minuut is, choke half erop en dan loopt ie. Sputteren doet is op lage toeren ook, maar heb het erger gehad dat nu.
Rijden gaat eigenlijk gewoon prima als hij wat toeren maakt.
Moet ik bobines vervangen of die verlijdelijke electrische ontsteking inbouwen? of is het iets anders?
Kan de bouchies nog even vervangen maar vorig seizoen als gedaan.
Hier ook een FILM(ja tijden veranderen Smile van mijn ontzettende 'struggle' om het ding aan te krijgen.
Helaas zie je niet zo goed wat ik met de choke doe maar ik wissel tussen half erop en helaal eraf/omhoog.

https://www.dropbox.com/s/6sca2auix1bxrv...1.mp4?dl=0
(video misschien even laten laden)

Bedankt voor het meedenken alvast!
Reply
Vrijwel zeker niet de bobines (dan valt hij meestal uit bij een warme motor). Klepspeling, ontsteking en afstelling carburateurs controleren (ik vermoed dat de ontsteking te laat staat of de vervroeger niet goed functioneert).
Reply
Ik stond gister weer te klooien en kreeg hem echt niet aan. Tank eraf, bobine kabel aangedrukt en ging gelijk aan...die kabels zitten echt niet goed. De dingen waar jij het over hebt gaan mij de pet te boven omar Smile Wat te doen?
Reply
Alle contacten (schuifstekkertjes op de bobines) goed schoonmaken, dan zou het moeten werken. Zelf haal ik de + van de ontsteking altijd direct van de accu via een relais om spanningsverliezen tot een minimum te beperken. Het relais wordt aangestuurd via contactslot en dodemansknop.
Reply
Hoi Fladimir,

Als je het durft, maak, of koop een vonkbrug-meter. Die meet de lengte van de vonk die de bobine kan maken. Je moet wel 11-13 mm halen bij de standaard R100 6V bobines voor de vonk niet meer overspringt.
De "kracht" van de bobine is ongeveer evenredig met de vonklengte.. Een speciale bobine met een speciale ontsteking leverde 23 mm vonklengte op een opgevoerde Lancia... ongelofelijk wat een verbetering dat was, vooral bij de koude start.
Nieuwe bougies helpt ook.

Groeten Louis. R100RS 1978, 262000 km.
Reply
hoi fladimir,
Heb je het probleem al gevonden?
Ik heb hetzelfde probleem, ook heel slecht starten. bmw R80rt 1985
Maar ik had een andere bobine geplaatst van een eend, daardoor zou die beter starten?
Helaas, niet dus, Nu ga ik hem weer terug bouwen naar origineel.
Ook ga ik de carburateurs onder handen nemen, een revisie setje, alles schoonmaken en nieuwe o-ringen erop.
Ik ga straks alles weer in elkaar zetten, hopelijk start ie dan beter !!
groet rene vd Ven
Reply
(07-06-2017, 10:42 PM)Guest Wrote: hoi fladimir,
Heb je het probleem al gevonden?
Ik heb hetzelfde probleem,  ook heel slecht starten.   bmw R80rt 1985
Maar ik had een andere bobine geplaatst van een eend,  daardoor zou die beter starten?
Helaas,  niet dus,  Nu ga ik hem weer terug bouwen naar origineel.
Ook ga ik de carburateurs onder handen nemen,  een revisie setje,  alles schoonmaken en nieuwe o-ringen erop.
Ik ga straks alles weer in elkaar zetten,  hopelijk start ie dan beter !!
groet rene vd Ven

Hoi rene,

Hoe is het afgelopen? Ik heb de handoek in de ring gegooid. Ik wil er spoedig weer aan beginnen.
Als iemand dit leest in omgeving Utrecht die mij kan bijstaan, graag!

groet Fladimir
Reply
Ik heb voor de mensen die mee willen denken nog even een filmpje van het probeem in dropbox gezet.
https://www.dropbox.com/s/247rmhr3jbrmgc...1.mp4?dl=0
klik en kijk Smile
Reply
Ik lees niet wat je al met de carburateurs hebt gedaan. Het lijkt mij een choke-kanaalprobleem.
Ik zou overigens niet zo wild aan het gas draaien bij het starten. Bij mijn R100rt van 1980 is het een kwestie van de choke driekwart aanzetten en een tikje op de startknop en dan loopt die. Gas blijf ik dan af.
Reply
(04-18-2019, 01:35 PM)Coen Wrote: Ik lees niet wat je al met de carburateurs hebt gedaan. Het lijkt mij een choke-kanaalprobleem.
Ik zou overigens niet zo wild aan het gas draaien bij het starten. Bij mijn R110rt van 1980 is het een kwestie van de choke driekwart aanzetten en een tikje op de startknop en dan loopt die. Gas blijf ik dan af.
Hoi Koen, 
Niks met caburateurs gedaan(wel van plan)
Was het maar waar dat mijn machine zo snel starte [Image: smile.png] hoop snel.
Ik slinger zo aan het gas omdat er anders echt niets gebeurd en 
echt zomers met dit probleem gereden heb en ondervondt dat hij alleen 
aanspringt als ik gas geef. Maar zal binnekort proberen zonder.
Bedankt voor je reactie.

(04-18-2019, 01:35 PM)Coen Wrote: Ik lees niet wat je al met de carburateurs hebt gedaan. Het lijkt mij een choke-kanaalprobleem.
Ik zou overigens niet zo wild aan het gas draaien bij het starten. Bij mijn R110rt van 1980 is het een kwestie van de choke driekwart aanzetten en een tikje op de startknop en dan loopt die. Gas blijf ik dan af.

Hoi Koen, 
Niks met caburateurs gedaan(wel van plan)
Was het maar waar dat mijn machine zo snel starte [Image: smile.png] hoop snel.
Ik slinger zo aan het gas omdat er anders echt niets gebeurd en 
echt zomers met dit probleem gereden heb en ondervondt dat hij alleen 
aanspringt als ik gas geef. Maar zal binnekort proberen zonder.
Bedankt voor je reactie.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)