11-16-2014, 01:32 PM
1) Als ik het schema uit haynes workshop manual goed lees zie ik dat stadslicht, achterlicht en instrumentverlichting op 1 zekering zitten, van aansluiting nummer 58 op het contactslot met een groene draad naar de zekering, dan met groen/zwarte draden naar de lampjes.
2) Groot/dim-licht krijgt spanning vanaf aansluiting 56 op het contactslot middels een geel/witte draad naar de schakelaar op het stuur, deze aansluiting is bij BMW ongezekerd!
- 1&2 worden door de sleutel te draaien bediend, ene kant op alleen 1, andere kant op 1&2.
3) Vanaf aansluiting 30/51 op het contactslot (altijd spanning, ook met contact uit -wie kan dit op zijn fiets controleren?) loopt via een geel/zwarte draad de stroom voor het seinlicht naar het stuur, ook deze is ongezekerd!
4) vanaf de stuurschakelaar lopen 2 draden naar de koplamp, een witte voor groot (en sein) licht, een gele voor dimlicht.
- de stuurschakelaar lijkt uit twee schakelaars te zijn samengesteld, 1 die kiest waar de stroom van aan komt (de geel/witte of de geel/zwarte van het contactslot) de andere schakelaar bepaalt waar de stroom naar toe gaat.
Stand 1: (naar onder, tegen de veerdruk in) geel/zwart aan de ingang wordt verbonden met wit aan de uitgang > seinlicht
Stand 2: (midden) geel/wit aan de ingang wordt verbonden met geel aan de uitgang > dimlicht
Stand 3: (naar boven) geel/wit aan de ingang wordt verbonden met wit aan de uitgang > groot licht
Veel schakelaars uit die tijd hebben de eigenschap dat er tussen 2 standen in een moment is dat beide contacten verbonden zijn. Dit kan verklaren waarom je het dimlicht kort ziet branden als je het seinlicht bediend, de spanning van geel/zwart gaat dan naar zowel het grootlicht als naar het dimlicht.
Maar waar zit bij jou nu het probleem? Niet in de koplamp (dim en groot licht doen het allebei) niet in gele of witte draad (zelfde reden) blijft over: contactslot, geel/witte-draad of stuurschakelaar.
Controleer met een multimeter of testlampje of je spanning kunt krijgen op aansluiting 56 op het contactslot (ja: dan is je contactslot goed, zoek verder. nee: dan is in ieder geval jouw contactslot defect, maar dat is nog geen garantie dat de geel/witte-draad en de stuur schakelaar in orde zijn, de kans daarop is wel groot)
Controleer vervolgens of je spanning meet op aansluiting 56 van de stuurschakelaar (geel/witte draad) ( ja: draad en contactslot oké, probleem zit in de stuur schakelaar. nee: als je contactslot goed is zit het probleem in de draad, maar ook nu geen garantie dat de stuurschakelaar oké is)
Succes, Hugo
PS. Ook op mijn R100S uit 77 was het leeuwendeel van de elektronica ongezekerd, ondanks dat dit al 37 jaar goed is gegaan, en ik ook niet veel verhalen heb gehoord over uitgebrande BMW's heb ik toch maar 1 dikke zekering gezet in de draad van accu/dynamo naar contactslot. Beter safe then sorry!
2) Groot/dim-licht krijgt spanning vanaf aansluiting 56 op het contactslot middels een geel/witte draad naar de schakelaar op het stuur, deze aansluiting is bij BMW ongezekerd!
- 1&2 worden door de sleutel te draaien bediend, ene kant op alleen 1, andere kant op 1&2.
3) Vanaf aansluiting 30/51 op het contactslot (altijd spanning, ook met contact uit -wie kan dit op zijn fiets controleren?) loopt via een geel/zwarte draad de stroom voor het seinlicht naar het stuur, ook deze is ongezekerd!
4) vanaf de stuurschakelaar lopen 2 draden naar de koplamp, een witte voor groot (en sein) licht, een gele voor dimlicht.
- de stuurschakelaar lijkt uit twee schakelaars te zijn samengesteld, 1 die kiest waar de stroom van aan komt (de geel/witte of de geel/zwarte van het contactslot) de andere schakelaar bepaalt waar de stroom naar toe gaat.
Stand 1: (naar onder, tegen de veerdruk in) geel/zwart aan de ingang wordt verbonden met wit aan de uitgang > seinlicht
Stand 2: (midden) geel/wit aan de ingang wordt verbonden met geel aan de uitgang > dimlicht
Stand 3: (naar boven) geel/wit aan de ingang wordt verbonden met wit aan de uitgang > groot licht
Veel schakelaars uit die tijd hebben de eigenschap dat er tussen 2 standen in een moment is dat beide contacten verbonden zijn. Dit kan verklaren waarom je het dimlicht kort ziet branden als je het seinlicht bediend, de spanning van geel/zwart gaat dan naar zowel het grootlicht als naar het dimlicht.
Maar waar zit bij jou nu het probleem? Niet in de koplamp (dim en groot licht doen het allebei) niet in gele of witte draad (zelfde reden) blijft over: contactslot, geel/witte-draad of stuurschakelaar.
Controleer met een multimeter of testlampje of je spanning kunt krijgen op aansluiting 56 op het contactslot (ja: dan is je contactslot goed, zoek verder. nee: dan is in ieder geval jouw contactslot defect, maar dat is nog geen garantie dat de geel/witte-draad en de stuur schakelaar in orde zijn, de kans daarop is wel groot)
Controleer vervolgens of je spanning meet op aansluiting 56 van de stuurschakelaar (geel/witte draad) ( ja: draad en contactslot oké, probleem zit in de stuur schakelaar. nee: als je contactslot goed is zit het probleem in de draad, maar ook nu geen garantie dat de stuurschakelaar oké is)
Succes, Hugo
PS. Ook op mijn R100S uit 77 was het leeuwendeel van de elektronica ongezekerd, ondanks dat dit al 37 jaar goed is gegaan, en ik ook niet veel verhalen heb gehoord over uitgebrande BMW's heb ik toch maar 1 dikke zekering gezet in de draad van accu/dynamo naar contactslot. Beter safe then sorry!