11-16-2014, 02:20 PM
De capaciteit van een accu is iets anders dan de maximale stroom die de accu kan leveren (zonder dat de spanning te veel zakt). Voor het starten is de maximale stroom van belang. Als je dit laat meten bij een accubedrijf dan sluit men een accutester aan op de accu waarmee de stroom gemeten wordt bij een bepaalde spanning (iets van 10 V). De stroom is groter naarmate de capaciteit groter is of naarmate de accu nieuwer is. Als de accu nog een voldoende grote stroom kan leveren voor de betreffende capaciteit dan is hij nog heel.
De capaciteit wordt in Ah (Ampereuur) gegeven maar wordt normaal gemeten voor een ontlaadtijd van 10 uur. Een accu van 25 Ah kan gedurende 10 uur een stroom leveren van 2,5 A waarbij aan het einde van de tijd de spanning voor een 12 V accu gedaald is tot, ik dacht, 10,5 V. Wanneer je een accu van 25 Ah ontlaadt met een stroom van 25 A, dan houdt hij dit geen uur vol. Dit komt omdat het accurendement bij deze korte ontlaadtijd veel lager is dan bij 10 uur. Bij de grote stromen die bij starten optreden, is de werkelijke capaciteit nog maar een fractie van die bij een ontlaadtijd van 10 uur. Daarom kun je zelfs een goede volle accu in een paar minuten leeg starten.
De capaciteit wordt in Ah (Ampereuur) gegeven maar wordt normaal gemeten voor een ontlaadtijd van 10 uur. Een accu van 25 Ah kan gedurende 10 uur een stroom leveren van 2,5 A waarbij aan het einde van de tijd de spanning voor een 12 V accu gedaald is tot, ik dacht, 10,5 V. Wanneer je een accu van 25 Ah ontlaadt met een stroom van 25 A, dan houdt hij dit geen uur vol. Dit komt omdat het accurendement bij deze korte ontlaadtijd veel lager is dan bij 10 uur. Bij de grote stromen die bij starten optreden, is de werkelijke capaciteit nog maar een fractie van die bij een ontlaadtijd van 10 uur. Daarom kun je zelfs een goede volle accu in een paar minuten leeg starten.