Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk
#27
Louis,

Ik weet niet of je die soldeerverbinding van de diodes optisch of met een meter gecontroleerd hebt.

Het nadeel van dit soort constructies is de starheid van de montage. De diodes zitten met hun huis op een koelplaat vast en de pootjes zitten vast op de printplaat. De verbinding tussen koelplaat en printplaat is star. Door het warm worden van de diodes door de stroom willen de pootjes iets langer worden (natuurkundig verschijnsel) maar kunnen dat alleen maar door zich door de de soldeerverbinding te drukken. Op den duur geeft dit een verbinding met een hoge weerstand. Je kan dit zien met een behoorlijk vergrootglas en goede verlichting als een soor barst in het soldeer vlak langs het pootje. Voorlopige remedie is alle soldeerverbinding opnieuw solderen. Een definitieve oplossing is het hele gelijkrichterblok uit elkaar te halen, de pootjes van de dioden haaks om te zetten en met een voldoende dikke soepele ader weer met de printplaat verbinden. Uitzetten van de pootjes kan nu probleemloos opgevangen worden.

Dit soort ontwerpfouten kom je veel tegen en is simpel op te lossen door de pootjes met een bocht of zigzag te laten lopen. Bij motoren met een CDI-ontsteking is dit ook meestal de oorzaak van het niet meer werken doordat daar de componenten ingegoten zitten en ook daar de pootjes niet kunnen uitzetten behalve door zich door de soldeerverbinding te drukken.

Jaap.
Reply


Messages In This Thread
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk - by Guest - 11-16-2014, 04:49 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)