Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk
#22

Hi Gents,

Verschillende keren ben ik op 't verkeerde been gezet door een foute voltmeter/ cq dynamo lampje. Een goede voltmeter bracht uitkomst.
Als je de accuspanning meet op de accu en de motor is uit, dan zal dat zeker niet veel meer zijn dan 12 Volt.
Loopt de motor dan werd het 13,6 volt en met groot licht aan 13.0 Volt bij 2000 tpm koud. Een hete BMW motor doet 't minder omdat de koperwikkeling in de dynamorotor ook heet wordt en dus behoorlijk meer weerstand krijgt: 3,5 ohm wordt wel 6 ohm, ook dat hebben we eens gemeten.
Handig zo'n multimeter.

Oliedruk meet je gewoon door de sensor/verklikker los te schroeven en je duim erop te houden. 1 tot 2 bar kan je tegen houden, bij 4 bar gaat het alweer veel meer knijpkracht kosten. De uitlaat die in de buurt zit wordt echter ook snel heet...
oliedrukverklikkers gaan wel vaker lekken langs het lipje, al 2 keer vervangen. Het type in de R's is niet erg gangbaar en ook in de oude Fiat 600 etc gebruikt.

Zover olie en stroom in de oude R.

groetjes Louis ...R100RS nu 245.000 km (met originele blok)

Reply


Messages In This Thread
R100RS 1980 continue branden oranje controlelampje oliedruk - by Guest - 11-14-2014, 11:50 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)