06-01-2014, 04:46 PM
Een mogelijke oorzaak van barsten in de bobine-omhulling is ons tijdens een tourtocht in Duitsland door een medewerker van de ADAC verteld: te veel en te lang in hoge toeren blijven rijden. De wikkelingen van de bobine worden dan zo warm dat ze uitzetten en de omhulling laten barsten. Dit is dus alleen van toepassing op bobines met een kunststof behuizing.
Een mederijder had dus de pech dat bij regen zijn motor dus ophield met lopen. Na een half uur pechzoeken bleek de motor weer te starten om na een kwartier rijden weer uit te vallen. Ten einde raad dus de ADAC gewaarschuwd die vrij snel ter plaatse was en het bovenstaande commentaar gaf. Dat ter harte genomen en zo laag mogelijk in toeren blijven kon de dagrit uitgereden worden. De bobine in een plastic zak gewikkeld en die volgespoten met siliconenvoegmiddel was de remedie om da dagen erna te kunnen blijven rijden. Ik vermoed dat de bobine nog steeds niet vervangen is.
Een mederijder had dus de pech dat bij regen zijn motor dus ophield met lopen. Na een half uur pechzoeken bleek de motor weer te starten om na een kwartier rijden weer uit te vallen. Ten einde raad dus de ADAC gewaarschuwd die vrij snel ter plaatse was en het bovenstaande commentaar gaf. Dat ter harte genomen en zo laag mogelijk in toeren blijven kon de dagrit uitgereden worden. De bobine in een plastic zak gewikkeld en die volgespoten met siliconenvoegmiddel was de remedie om da dagen erna te kunnen blijven rijden. Ik vermoed dat de bobine nog steeds niet vervangen is.