06-08-2013, 12:57 PM
Ik heb vroeger een R27 gehad en herinner me het volgende. Je moet er eerst zeker van zijn dat de ketting die tussen de nokkenas en de krukas zit juist gemonteerd is. Een bepaald merkteken op de nokkenas moet overeenkomen met een merkteken op de krukas. Als dat goed zit en als de ketting niet te ver versleten is, dan moet het stelbereik van van de stelplaat van het contactpuntje groot genoeg zijn om de ontsteking op tijd te zetten. Voor de juiste vooronsteking moet je de vervroegergewichten helemaal naar buiten draaien en de contactpunten moeten beginnen te openen precies als je de uiterste stand bereikt. Het openen is te controleren met een batterij en een lampje of een voltmeter en het moet plaats vinden als het vliegwiel bij merkteken staat dat hoort bij maximale vooronsteking.
Ik heb bij mijn R27 een keer een losgelopen centrale M6 moer van de vervroeger gehad. In het vervroegerhuis zit een rond gat met een platte kant die over een platte kant van de nokkenas valt. Als de moer losgelopen is dan beschadigt de nokkenas de platte kant uit het vervroegerhuis waardoor het vervroegerhuis niet meer eenduidig op een bepaalde plaats komt te zitten. De zaak is dan niet meer goed af te stellen. Ik heb met zilversoldeer een nieuwe platte kant in het vervroegerhuis gemaakt en dat daarna uitgevijld zodat het weer precies over de as paste. Misschien is bij jou ook zo iets aan de hand. De originele M6 moer heb ik vervangen door een zelfborgende M6 moer.
Ik heb bij mijn R27 een keer een losgelopen centrale M6 moer van de vervroeger gehad. In het vervroegerhuis zit een rond gat met een platte kant die over een platte kant van de nokkenas valt. Als de moer losgelopen is dan beschadigt de nokkenas de platte kant uit het vervroegerhuis waardoor het vervroegerhuis niet meer eenduidig op een bepaalde plaats komt te zitten. De zaak is dan niet meer goed af te stellen. Ik heb met zilversoldeer een nieuwe platte kant in het vervroegerhuis gemaakt en dat daarna uitgevijld zodat het weer precies over de as paste. Misschien is bij jou ook zo iets aan de hand. De originele M6 moer heb ik vervangen door een zelfborgende M6 moer.