Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS
#29
Hallo meneer v Soelen.

Wat nu te doen is al beschreven in de vorige paar stukjes.

Wat we hebben geprobeerd was natuurlijk een "shortcut" die te proberen viel.
Die lukte dus niet.

Geen man overboord hoor. De 2 boutjes waren zowiezo natuurlijk niet meer te redden, en er is verder (als het goed is) geen schade ontstaan.

Dan is er maar 1 manier over, en dat is de "correcte" manier.
En dat is best een klus.

Dus de motor iets verhoogt op de middenbok, of nog liever een plateau krik onder het blok, kijk voor de veiligheid even of je de achterkant kunt fixeren aan de grond, of met een strop rond het stuur oid. aan het plafond zekeren. (Zo weet je zeker dat de motor niet kan kieperen.

En dan het voorwiel eruit, de remklauwenlosmaken etc., en waarschijnlijk de gehele
voorvork laten zakken. (losnemen).

Boutkopjes geheel afboren (Voorzichtig ivm schade), spatbordje losnemen,
en dan de draadeinden van de boutjes eruit zien te krijgen zoals hierboven in de vorige stukjes beschreven. Als het echt in het draadeinde boren en tappen word is het zeker de moeite waard om het met een linkse boor en zeker linkse tap te proberen.

De corrosie tussen de boutjes, en het bevestigingspunt zet uit, en kan alles muurvast doen laten zitten. Door nu de juiste maat linksdraaiende boor in het draadeinde te boren (ruimte creeren) kun je een deel van die spanning weghalen. Tevens breng je natuurlijk onvermijdelijk warmte in het materiaal.
Komt het spulletje dan los draait het draadeinde meteen linksom het materiaal uit.
Ditzelfde geldt voor de eventuele volgende stap met de linkse tap.

Komt het spulletje dan nog niet los (en dat kan natuurlijk) dan zit er niets anders op om het hele draadeindje eruit te boren en er nieuwe schroefdraad in te tappen
(dan rechtse draad natuurlijk). Dat word dan waarschijnlijk wel een iets dikker
inbusboutje.

Natuurlijk een flinke (rot) klus, en zeker iets waar je de tijd voor moet nemen.

Twijfel je voor zo'n klus, of aan je materiaal (kwaliteit boortjes, en tappen)
laat het dan doen door iemand die er wel ervaring mee heeft.!!!

(diegene zal overigens ongetwijfeld ook deze manier van werken gebruiken).

De kans op schade (denk aan afgebroken tapje etc.) is zeker niet ondenkbaar,
en pas dan word het echt vervelend.

(Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de vorige eigenaar van de motor het klusje heeft laten zitten. Het wiel is er immers, met een beetje inventiviteit natuurlijk,
toch wel uit te krijgen).

En voor nood, bij een lekke band word er voor nood vaak een prop gebruikt.
Let op: gebruik een prop alleen om thuis te kunnen geraken,(wat mij betreft) liefst met gematigde snelheid. en zie het zeker niet als totaal oplossing!!!!
Wat er ook gezegt word proppen komen regelmatig los, zeker bij verdere slijtage van een band, en dat is iets wat je NIET wilt riskeren!, zeker niet op een motor!

Overigens zijn er ook genoeg motorrijders die bij een lekke band gewoon de motor door de ANWB af laten slepen. Misschien wel zo veilig.

Hopelijk heb je iets aan m'n stukje.

Groetjes, Kees.















Reply


Messages In This Thread
Bolkop inbus doorgedraaid in verdiepte bevestiging van voorspatbord BMW R1100RS - by Guest - 03-24-2012, 12:15 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)