Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) !
Beste BMW liefhebbers,

Wat mij nu is overkomen, had ik nooit verwacht.... Daarom deze waarschuwing. Niet meteen in paniek vervallen, maar nu je het weet kun je het symptoom als het optreedt ook duiden en in elk geval erger voorkomen.

Op de duitse 2-ventiler forumsite heb ik e.e.a. al gecheckt en inderdaad, dit defect komt voor, niet vaak maar het is bekend. Ook bij BMW.

Wat wil het geval? In de garage staat onze R90S altijd netjes op dezelfde plek gestald. En nooit lag er een drupje olie. Tot voor ca. een jaar. Zo'n beetje onder het aandrijfhuis van het achterwiel lag altijd een drupje. Hup, doek erover en bij de volgende oliewissel nieuwe koperen ringetjes gebruiken voor de oliepluggen. Dacht ik.

Nadat mijn zoon en ik in juni 2010 naar de Biker's Classic in Francorchamps waren geweest was het druppeltje ineens een plasje geworden. Hmmm, dat is niet de plug, er is iets anders aan de hand. Het rubber manchet! Nee, ook niet. Alles kurkdroog. Toen ben ik de gehele cardantunnel eens goed gaan schoonmaken en heb ik de zaak met een lamp verlicht. Na een uur hing er een druppel olie onder het midden van de tunnel. Hogerop richting manchet niets, daaronder een dun oliespoor richting cardanhuis. Toen maar eens een hele felle lamp genomen en jawel!

Een scheur in de tunnel van ca. de ene helft naar de ander helft aan de onderzijde, haaks op de tunnel, ca. 2 cm voor de lasnaad van het verlengstuk. Door de lak er vanaf te krabben was e.e.a. nu goed te zien.

Je kunt je wel voorstellen wat er zou zijn gebeurd als de zaak hier echt gebroken zou zijn tijdens het rijden. Enfin, gelukkig op tijd gezien en een goede, gebruikte andere tunnel gekocht.

Dus, /6 rijders, als er een druppel olie onder het cardanhuis ligt, dan kan het ook de vuldoppakking zijn....

Groetjes!

Bart Sanders
Reply

Messages In This Thread
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Bart_Sanders - 03-02-2011, 03:35 PM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-02-2011, 07:10 PM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-02-2011, 09:50 PM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-02-2011, 11:46 PM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-03-2011, 02:07 AM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-03-2011, 11:37 AM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-03-2011, 01:22 PM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-04-2011, 01:37 AM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-05-2011, 11:43 PM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-06-2011, 12:28 AM
Waarschuwing: Swingarm /6 modellen breekt (soms) ! - by Guest - 03-06-2011, 01:51 AM

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)