04-06-2010, 10:51 PM
Ik rijd al geruime tijd met een R90/S die uitstekend loopt maar behoorlijk wat olie verbruikt (ca 1 liter per 500 km). Omdat ik nog steeds naar de oorzaken zoek maar al wel veel heb gedaan even een paar zaken op een rijtje:
-heb oude carterontluchting vervangen door nieuw type
-heb alle zuigerveren vervangen (zuiger en cylinder nog nagenoeg op nominale maatvoering eerste overmaat; cylinder zit nog vol hoongroeven en vertoont geen enkele stootrand;
-linker uitlaatpijp rookt het sterkst (N.B. olie uit carterontluchting gaat hoofdzakelijk naar rechts!)
-roken is sterkst als motor tijdje stagionair heeft gelopen voor stoplicht
-bougies zijn aan kant van de inlaatklep zwart: olie lijkt dus via inlaat binnen te komen
Omdat de linkerkant het meest rookt heb ik de meeste verdenking richting klepgeleiding, hoewel een meting erop lijkt te duiden dat deze nog binnen spec is.
Wie kan me op basis van bovenstaande een hint geven in de goede richting?
-heb oude carterontluchting vervangen door nieuw type
-heb alle zuigerveren vervangen (zuiger en cylinder nog nagenoeg op nominale maatvoering eerste overmaat; cylinder zit nog vol hoongroeven en vertoont geen enkele stootrand;
-linker uitlaatpijp rookt het sterkst (N.B. olie uit carterontluchting gaat hoofdzakelijk naar rechts!)
-roken is sterkst als motor tijdje stagionair heeft gelopen voor stoplicht
-bougies zijn aan kant van de inlaatklep zwart: olie lijkt dus via inlaat binnen te komen
Omdat de linkerkant het meest rookt heb ik de meeste verdenking richting klepgeleiding, hoewel een meting erop lijkt te duiden dat deze nog binnen spec is.
Wie kan me op basis van bovenstaande een hint geven in de goede richting?