Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trillen K100 RS 1984
#14
Reactie van bezoeker 'Casper', geïmporteerd van het oude forum:

Zo, weer wat gedaan:

Als eerste nog een test gedaan om er zeker van te zijn dat de oorzaak niet uit onsteking/afstelling/brandstoftoevoer of iets dergelijks ligt. Daartoe op een industrieterrein tot 100 km/h opgetrokken en de motor uitgezet. Dan afgeremd op de motor en teruggeschakeld. Daarbij was de trilling in iedere versnelling afhankelijk van het motortoerental aanwezig. Dus echt geen onstekings-injectie-probleem.

Vandaag alle deksels van het blok geschroefd. Als eerste maar eens de distributieketting bekeken. De spanner was nog niet uitgespand en de geleider had ook nog genoeg "vlees". Dat zag er dus allemaal netjes uit.

Daarna even wat gevoeld aan de big-end lagers zonder ze los te halen. Ik kon ze wat naar links en rechts bewegen, maar minder dan de toegestane 0.3mm uit het werkplaatsboek. Wat me meer zorgen baarde is dat ik ze ook een beetje kon kantelen. Een speling in radiale richting heb ik niet kunnen voelen.

Toen het blok nog in elkaar zat en warm was heb ik de "indianenmethode" toegepast door een schroevendraaier tegen het blok te houden en het andere eind tegen mijn oor. De trilling leek wat meer uit de voorkant van het blok te komen, maar nauwkeuriger heb ik het niet kunnen vaststellen.

Ook heb ik gister de gaskleppen synchroon gesteld, waarbij ik merkte dat dit maar net lukte omdat ik de stelschroef van cil 1 helemaal moest uitdraaien, en die van cil 4 helemaal in.

Toen ik de compressie meette, bleek waarom: Cil 1: 5.5 bar, Cil 2: 6 bar, 3: 7 bar, 4: 8 bar. Sad. Hoewel ik de absolute waarde van de meter niet zo vertrouw (oud dingetje) was het wel reproduceerbaar. Een groot verschil tussen 1 en 4 dus.

Nu blijven er bij mij 2 hoofdverdachten over: speling op de zuigers (heb ik wel eens ergens anders gelezen op een bmw-k forum (weet nie meer welk) ) of toch de big-end lagers. Allebei een dure reparatie vrees ik Sad.


Heeft er iemand ervaring met ÈÈn van deze zaken als trillingsoorzaak?

Maurice: Kun je zeggen wat er van die 1100 toen vervangen is (alleen lagerschalen of ook de krukas (opgechroomd,..) en wat dat zo'n beetje kostte?

Pff, ik kan bijna een boek schrijven zeg. Smile

Casper
Reply


Messages In This Thread
Trillen K100 RS 1984 - by Forum import - 02-20-2007, 09:31 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-21-2007, 02:23 AM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-21-2007, 01:08 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-21-2007, 08:37 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-21-2007, 09:33 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-22-2007, 10:56 AM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-22-2007, 03:33 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-22-2007, 04:16 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-22-2007, 11:44 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-22-2007, 11:54 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-23-2007, 09:02 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-23-2007, 09:27 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-25-2007, 11:44 AM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 02-25-2007, 06:22 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 03-01-2007, 08:59 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 03-05-2007, 01:39 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 03-05-2007, 09:05 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 03-05-2007, 10:15 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 03-07-2007, 09:13 PM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 03-08-2007, 12:20 AM
Trillen K100 RS 1984 - by Guest - 03-08-2007, 10:37 PM

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)