09-06-2004, 10:40 PM
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:
Marco,
Toch nog maar even een uitleg;
het ontlastrelais krijgt aan de ene zijde direct spanning, de andere zijde is aangesloten op de + van de startmotor (zoals jij ook zegt) als de startmotor NIET draait is deze + via de startmotor een massa waardoor het relais aangetrokken wordt en alle verbruikers van spanning voorziet. Als de startmotor nu onder spanning komt te staan dan krijgt dit relais 2x een + en valt ditrelais af waardoor de gebruikers licht etc uitgeschakeld worden. Als nu echter de startmotor collector en koolborstels vuil zijn, dan krijgt het relais ook geen massa en valt het relais af alsof de startmotor in werkingis. Vandaat dat dit soort problemen, slecht of af en toe niet starten gepaard met verlichtingsproblemen vrijwel altijd te wijten zijn aan de koolborstels cq collector (= koperbaan) van de startmotor.
Marco,
Toch nog maar even een uitleg;
het ontlastrelais krijgt aan de ene zijde direct spanning, de andere zijde is aangesloten op de + van de startmotor (zoals jij ook zegt) als de startmotor NIET draait is deze + via de startmotor een massa waardoor het relais aangetrokken wordt en alle verbruikers van spanning voorziet. Als de startmotor nu onder spanning komt te staan dan krijgt dit relais 2x een + en valt ditrelais af waardoor de gebruikers licht etc uitgeschakeld worden. Als nu echter de startmotor collector en koolborstels vuil zijn, dan krijgt het relais ook geen massa en valt het relais af alsof de startmotor in werkingis. Vandaat dat dit soort problemen, slecht of af en toe niet starten gepaard met verlichtingsproblemen vrijwel altijd te wijten zijn aan de koolborstels cq collector (= koperbaan) van de startmotor.