Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie R60/5
#51
Hij is bijna klaar. Er moet nog olie in. Ik heb begrepen dat het minerale olie moet zijn in het blok en dan 20w50. Welk merk/type moet ik nemen? En welke olie moet er in cardan etc?
Reply
#52
Merk en type olie ? daar zijn hele discussies over te vinden op dit forum.

Ik gebruik Castrol Actevo 20W50 , is dacht ik een semi-synth, voor het blok.

Bak en cardan normaal gesproken SAE 80W90
maar ik ben laatste keer overgestapt speciaal voor de bak op Gear 300 van Motul overgestapt , is een SAE 75W90 (100% synth) want dat zou zoveel fijner schakelen met die oude 2 kleppers (info BMW monteur Motoport ) , het schakelt goed of of het de meerprijs echt waard is durf ik (nog) niet te zeggen.

Bovenstaande gaat zowel in m'n R50/1 als in de R100GS-PD van 1996 , deze laatste zou volgens info van BMW specialist ook op 100% synth kunnen, maar ik vindt 1 type olie voor beide veel te makkelijk.
Reply
#53
Ik heb wel discussies gezien, maar niet een echte conclusie.
De typeplaatjes moeten nog op het blok geplakt worden. Bisontix of zo?
Reply
#54
Goed ontvetten en dan een dun laagje siliconenkit.

Groeten, Ton
Reply
#55
Maar dan niet de soort die je in de badkamer gebruikt, toch?
Reply
#56
Ja, maar hoeft niet speciaal voor sanitair te zijn. Gewone siliconenkit is ook goed.
Reply
#57
Inderdaad beter met siliconenkit, Bisontix verliest op enig moment (door de warmte?)zijn elasticiteit en laat dan los.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#58
Ik ga het morgen proberen. Staat heel kaal nu. Alles werkt, maar hij vonkt niet. Ik weet echter niet meer hoe de bobines bedraad waren. Plus en min heb ik doorverbonden met het zwarte draadje. Maakt het uit hoe en waar de andere draden zitten?
(Foto is van voor de restauratie Wink
Reply
#59
Op de foto klopt het: groene voeding op 1e, zwarte tussendraad van 2e aansluiting naar 1e op de volgende bobine, op die 2e zit als het goed is de (zwarte) draad naar de contactpunten.
NB: bobines zijn seriegeschakelde 6 volt exemplaren, tussendraadje verzorgt de voeding 2e bobine.

Geen idee ( elektro-nitwit) of omwisseling aansluitingen verschil maakt.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#60
Thanks, maar ik had het goed gedaan Peter, maar de basisplaat van de ontsteking zat nog helemaal los, oeps. Ben lang bezig geweest om met een lampje het moment van branden in de buurt van het S-teken te krijgen. Ik krijg hem er alleen niet helemaal op. Maar..........hij loopt!!! Vraag niet hoe, maar hij doet het. Tenzij iemand nog een briljant idee heeft, of nu even naar Hoogvliet wil komenWink laat ik de jongens van Motoport Rockanje er naar kijken. Zij hebben daar een diploma voor en mijn talenten liggen in de zorg.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)