Ik twijfel nu wel over het blok. Is er iemand die de conditie van het blok zou willen bekijken met mij en/of voor mij? Uiteraard tegen vergoeding. Dan kunnen de vernieuwde cylinders er straks op zonder dat ik bang hoef te zijn dat er iets stuk is of gaat en ik wil graag zien en leren hoe het werkt binnenin. Ik hoor het graag. Aad
Hoi Aad,
De conditie van het blok bekijken, betekent het hele blok demonteren en weer opnieuw opbouwen. Daarvoor is specifieke kennis van lagers en toleranties, wat speciaal gereedschap en waarschijnlijk veel geld voor nodig. Als je zelf niet de kennis en het gereedschap hiervoor hebt, kan je het beter uitbesteden aan een professionele partij. Dan krijg je ook garantie dat het goed is en ben je voor lange tijd uit de zorgen.
Mijn ervaring is dat besparen bij revisie alleen maar ellende en frustatie oplevert. Je hebt dan een uiterlijk mooie motor, die van binnen niet deugt. Dan blijf je bezig en het plezier in de motor verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je met de motor wilt doen. Is ie voor af en toe een ritje in het weekend bij mooi weer, of wil je er echt kilometers mee maken en moet ie altijd paraat zijn?
Groeten, Ton
Vandaag de koppelingshevel gemonteerd. Het smeerviltje wil niet mee naar binnen. Zit ook erg ruim om de koppelingsstift. Ik heb hem nu maar achterwege gelaten. Ik ben namelijk bang dat de boel vast gaat zitten als dat viltje gaat opkrullen. Of moet dat viltje vastgelijmd worden?
Niet lijmen, impregneren met olie of een beetje vet er aan, wil die echt wel naar binnen.
Ik zal het proberen. Het was handiger geweest om dat eerst te doen, maar ik dacht er pas aan toen de bak er al in zat. Dus nu is het ietsje lastiger priegelen. Maar het viltje zit niet strak om de pen. Heb ik dan het verkeerde viltje of is dat nou eenmaal zo?
Zeker niet lijmen, de drukpen moet gemonteerd een beetje in het viltje kunnen schuiven. Viltje wel er om doen, zit er om olie vanaf het druklager richting koppeling tegen te houden, tevens axiaal steuntje voor de drukpen.
Vanaf koppelingszijde gaat het spul er makkelijk in, vanaf hevelzijde lastiger, en inderdaad smeren!
Met vriendelijke groet,
PeterH
Viltje moet strak om de pen zitten als de combinatie in de versnellingsbak as zit.
Pen moet dan glijdend in het viltje zitten en de combinatie glijdend maar speling-loos in de as. Als het viltje echt te groot is er een stukje afhalen? Moet daarna wel aan bovenstaande "voorwaarden"voldoen.
NB: heb ooit als permanente noodoplossing met een op maat geknipt stukje hoedenvilt gereden, ging ook goed.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Aad,
zoals Peterh al aangeeft,
als het viltje te groot is , er een randje afhalen zodat ie mooi rond om de as gaat zonder dat het uiteinde over het begin valt, dan met wat vet vastplakken en gaat ie mooi mee naar binnen
ik rij er al er paar jaar mee ( niet veel kilometers ) zonder problemen
succes
Reynout