Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie R60/5
#31
Ik twijfel nu wel over het blok. Is er iemand die de conditie van het blok zou willen bekijken met mij en/of voor mij? Uiteraard tegen vergoeding. Dan kunnen de vernieuwde cylinders er straks op zonder dat ik bang hoef te zijn dat er iets stuk is of gaat en ik wil graag zien en leren hoe het werkt binnenin. Ik hoor het graag. Aad
Reply
#32
Hoi Aad,

De conditie van het blok bekijken, betekent het hele blok demonteren en weer opnieuw opbouwen. Daarvoor is specifieke kennis van lagers en toleranties, wat speciaal gereedschap en waarschijnlijk veel geld voor nodig. Als je zelf niet de kennis en het gereedschap hiervoor hebt, kan je het beter uitbesteden aan een professionele partij. Dan krijg je ook garantie dat het goed is en ben je voor lange tijd uit de zorgen.

Mijn ervaring is dat besparen bij revisie alleen maar ellende en frustatie oplevert. Je hebt dan een uiterlijk mooie motor, die van binnen niet deugt. Dan blijf je bezig en het plezier in de motor verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je met de motor wilt doen. Is ie voor af en toe een ritje in het weekend bij mooi weer, of wil je er echt kilometers mee maken en moet ie altijd paraat zijn?

Groeten, Ton
Reply
#33
Hallo Ton,
Ik ben dit jaar geopereerd aan een nekhernia en moet daar een beetje voorzichtig mee zijn voortaan, dus de motor zal niet heel veel kilometers maken, maar ik wil hem niet meer wegdoen en dan komen de kilometers vanzelf, denk ik.
Ik ben blij met je antwoord, want ik was ook al gaan twijfelen en denk dat je gelijk hebt. Als het binnenwerk goed is, dan kun je met plezier rijden. Ik kan leuk sleutelen, maar ik mis ruimte en specifiek gereedschap. En een blok restaureren gaat mijn kennis te boven.

Het idee is nu om verder te gaan met de restauratie en, wanneer de portemonnee het toelaat, een blokrevisie te laten doen. Als daarna de koppen ook weer nieuw zijn, dan kan het blok er in en kunnen we in het voorjaar rijden.

Groet, Aad

NB) In één van de uitlaten zit een gat en bochten heb ik helemaal nog niet. Dat is het enige dat echt miste bij deze fiets. Dus houd ik me graag aanbevolen als iemand zoiets heeft liggen. En anders een idee voor onder de kerstboom? Smile
Reply
#34
Vandaag de koppelingshevel gemonteerd. Het smeerviltje wil niet mee naar binnen. Zit ook erg ruim om de koppelingsstift. Ik heb hem nu maar achterwege gelaten. Ik ben namelijk bang dat de boel vast gaat zitten als dat viltje gaat opkrullen. Of moet dat viltje vastgelijmd worden?
Reply
#35
Niet lijmen, impregneren met olie of een beetje vet er aan, wil die echt wel naar binnen.
Reply
#36
Ik zal het proberen. Het was handiger geweest om dat eerst te doen, maar ik dacht er pas aan toen de bak er al in zat. Dus nu is het ietsje lastiger priegelen. Maar het viltje zit niet strak om de pen. Heb ik dan het verkeerde viltje of is dat nou eenmaal zo?
Reply
#37
Zeker niet lijmen, de drukpen moet gemonteerd een beetje in het viltje kunnen schuiven. Viltje wel er om doen, zit er om olie vanaf het druklager richting koppeling tegen te houden, tevens axiaal steuntje voor de drukpen.
Vanaf koppelingszijde gaat het spul er makkelijk in, vanaf hevelzijde lastiger, en inderdaad smeren!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#38
thnx, nu snap ik waar hij voor dient. Morgen nog een poging doen en anders zal de bak er even af moeten. Maar dan moet ook de cardan en achterbrug weer los. Grrr
Groet Wink
Reply
#39
Viltje moet strak om de pen zitten als de combinatie in de versnellingsbak as zit.
Pen moet dan glijdend in het viltje zitten en de combinatie glijdend maar speling-loos in de as. Als het viltje echt te groot is er een stukje afhalen? Moet daarna wel aan bovenstaande "voorwaarden"voldoen.

NB: heb ooit als permanente noodoplossing met een op maat geknipt stukje hoedenvilt gereden, ging ook goed.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#40
Aad,
zoals Peterh al aangeeft,
als het viltje te groot is , er een randje afhalen zodat ie mooi rond om de as gaat zonder dat het uiteinde over het begin valt, dan met wat vet vastplakken en gaat ie mooi mee naar binnen
ik rij er al er paar jaar mee ( niet veel kilometers ) zonder problemen

succes
Reynout
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)