Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R 51 na 18 jaar stilstand......
#11
Reactie van bezoeker 'Joep', geïmporteerd van het oude forum:

Is de R51 de kopie van de Ural ?
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Joep. Had je eerst nagedacht over deze vraag?
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Frits', geïmporteerd van het oude forum:

Heb nu het volgende gedaan:
Met het vliegwiel op "S" de kerf van de magneet in het midden van de kerf van de contactgrondplaat geplaatst. Daarna de vervroeger met de inkeping op het nokje geplaatst en vast gezet. Alle aansluitingen op de contactpunten er afgehaald.
M.b.v. de kickstarter de krukas verdraaid, totdat de punten geopend waren. Deze nu op 0.4 mm afgesteld. Daarna m.b.v. de kickstarter het bovenste dode punt markering in het kijkgat geplaatst. Gradenschijf op de dynamo bevestigt en deze op een vast punt op nul gesteld. In deze positie maakten de contactpunten contact.
Hierna weer m.b.v. de kickstarter de krukas verder gedraaid totdat de contactpunten verbreken. Dit was na ca. 20 graden. Hierna de bevestiginsbouten van de contactplaat losgedraaid en de magneet iets tegen de richting van de klok verdraaid.
Hierna weer dezelfde procedure met de gradenboog herhaald. Kwam nu uit op ca. 7 graden na het nulpunt voor beide cilinders.
Is dit nu correct afgesteld?
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Is de R51 de kopie van de Ural ?
De ural is een kopie van de r71, als je dat bedoelde
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Die magneet moet op de nokkenas geplaatst worden als omschreven in mijn eerdere post, Als je dan statisch (met proeflamp) controleerd of de punten op merkteken "s" openen is dat de beste manier.... Staan de punten erlangs, dan hoort dit te corrigeren te zijn met de verstelmogelijkheid van de punten. Daarna altijd met stroob controleren. Als je die magneet niet correct op de nokkenas zet loop je kans op startproblemen.
Reply
#16
Om te zorgen dat de magneet zijn maximale por geeft is het te overwegen eerst te zorgen dat hij zo uitgelijnd is dat bij de 'S' de inkeping precies in het midden staat en dat je vervolgens de plaat waarop de contactpuntjes gemonteerd zitten zo richt dat ze net open gaan. Eventueel testen met een sigarettenvloeitje. Dan kun je later met het verdraaien van de gehele grondplaat nog fijnafstellen als dat nodig is.
Meer informatie op http://w6rec.com/duane/bmw/timing/index.htm

Coen
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Coen, nauwkeuriger dan een testlamp zijn vloeitjes niet. Ik zit mij dan ook af te vragen wat de toegevoegde waarde van je inbreng is. (Ik bedoel dit niet negatief)
Groet, Lei.
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb een r50 1955 die ook toevallig,echt waar, na 18 jaar weer tot leven probeer te wekken. Bij de hobbyist de motor laten reviseren. Opgebouwd en volgens werkplaats handboek afgesteld. Sorry maar ik snap niet als je met een lanpje de contactpunt afsteld waar de spanning vandaan komt als je draden naar het contactslot losmaakt.
neem me niet kwalijk als het dom overkomt maar volgens mij zie ik iets over het hoofd..

Voor de duidelijkheid als ik de kickstarter gebruik heb ik geen vonk, verder werkt alles,lampjes branden,groen enrood. Lichten werken,claxon doet het.
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Als je bij een dergelijke ontsteking met een proeflamp wil afstellen maak je de condensator los en gebruik je voor de lamp een externe krachtbron zoals een batterij oid. De accu kun je natuurlijk ook gebruiken, neem wat draden en gebruik de punten als schakelaar. Nogmaals: een dergelijke ontsteking draait zonder dynamo of accu en is alleen voor het uitschakelen (kortsluiten) verbonden met het contactslot.
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'johnny', geïmporteerd van het oude forum:

Dank je lei voor je snelle reactie. Ben nu al even aan het rond kijken op het forum en heb het een en ander al op gestoken. Vooral door jou inbreng. Ik ben uit gegaan van een zogenaamde normale ontsteking van 12 volt waar je wel spanning hebt via je bobine naar je contactpunt.
Vogens wat ik hier op het forum gelezen heb kan het liggen an de spoel en condensator dat ik geen vonk heb. Zal morgen eerst nieuwe bougies halen. Die condensator kan ik die ook halen bij de automaterialenhandel? Voor de goede orde, ik heb de magneet wel met het streepje gelijk aan het s merk op het vliegwiel gesteld. Het was me alleen niet duidelijk of ik het met de s of het punt boven het s merk moest stellen. Ik heb het gesteld op het oog boven het s merk, leek me logisch maar? ??misschien niet.
maar dan moet hij toch nog vonken??
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)