Posts: 15
Threads: 15
Joined: Nov 2008
Reputation:
0
Hallo,
Ik heb mijn versnellingsbak van R80/7 1981 eraf. Heeft ca. 80.000 km gelopen.
Tussen de ingaande as en de uitgaande as zit ongeveer 1/8 speling in de 1e versnelling. Is dit nog ongeveer normaal of betekend het veel slijtage. In hogere versnellingen is het minder.
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:
Bart,
Waarom heb je de bak gedemonteerd? Schoot ie uit de versnellingen?
H
Nee, versnellingsbak schakeld goed, rammelt alleen een beetje in neutraalstand. Maar heel de motor ligt uitelkaar ivm poedercoaten van het frame e.d. vandaar.
Ik ga wel de oliekeringen vervangen van schakelas en primaire as. Ik weet niet of ik die van de primaire as eruit kan peuteren zonder de bak verder open te maken.
Ik was eigenlijk niet van plan om deze verder te demonteren.
Reactie van bezoeker ' henk ', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo, goede tip,ik denk er over om mijn bak (R80) open te maken,om er een circlip groef in te draaien.dit is een simpele ingreep en kan een hoop kosten besparen.
Speciaal omdat het achterframe toch opnieuw gespoten gaat worden.
Rijden is de eerste paar maanden toch onmogelijk hier in Canada.
We hadden de Elfstedentocht hier al 10 keer kunnen rijden.
Groeten en een goed motorjaar in goede gezondheid togewenst!
Reactie van bezoeker 'Henk ijsselstein', geïmporteerd van het oude forum:
Nog even een opdate over mijn bak,naar aanleiding van de hier eerder gepubliceerde gebreken.
Ik heb eerst gekontroleerd of het achterwiel goed ronddraaide,nou dat viel dus tegen .liep niet soepel ,voelde duidelijkeen onregelmatige loop'.
Dus de olie maar eens afgetapt ,en ja hoor,behoorlijk veel slijtsel.
Niet het normale maar echt splinters en lagergruis.
Na demontage bleek al direkt dat het lager van de uitgaande asaan de motor zijde blauw was aangelopen.
Het schuinvertande tandwiel had het lager dus verschoven.
Na nameten was het 0.45mm verschoven,het hele spul heeft dus behoorlijk klem gezeten.
De circlip die er bij vroegere bakken er inzat had dus wel degelijk nut,waarom bmw deze in omstreeks 1985 wegelaten heeft is mij een raadsel,later is deze er weer ingezet overgens!
Het vervelende is dat je niks merkt het lager schuift gewoon heel langsaam van de as,en ook geen schakelprobleem.
Gelukkig verder geen enkele schade,lagers vernieuwen ,en een groefje in de as draaien 0.5 mmdiep 1mmbreed lager er op en b0rgen met de circlip,klaar is kees.
In het haynes boek staat dat je de papierpakking kan weglaten,en alleen een vloeibare gebruiken,dit om het axiaal afstellen te vereenvoudigen.
Ben hier nou nog zo niet van overtuigd,Heeft iemand hier ervaring mee.?
En wat betreft de vesnelligsbak olie ?de gebruikelijke EP90 of de moderne sythtische?
Kort samengevat ,als je een bmw van omstreeks 1985 heb ,even goed in de gaten houden of je achterwiel nog soepel draait,kan een heleboel schade voorkomen.
Groet Henk.
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
Henk, ik heb bij mijn bak een nieuwe papierenpakking gebruikt, was 0,3mm dik, deze dikte dus gewoon meenemen bij het uitshimmen.
pakking word niet ingedrukt omdat je de inbus boutjes van het deksel maar met 10nM aandraaid.(oude gebruikte pakking was ook 0,3mm).
als je de boel goed hebt uitgeshimd hoef je dus niet bang te zijn dat de boel te strak komt te staan bij monteren van het deksel.
groet henry
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
De raad van het circliupje heb ik ter harte genomen. Alle lagers heb ik vervangen. Nu wil ik mijn versnellingsbak weer in elkaar zetten maar ik krijg het lager van de uitgaande as met geen mogelijkheid terug in z'n behuizing. Heeft iemand daar tips voor? Ik heb het vanavond geprobeerd met een lijmklem op de as en een brander op de buitenkant van het lagerhuis. Hij ging er niet in.
Als er tips zijn: alvast bedankt!