Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbak
#1
Hallo,
Ik heb mijn versnellingsbak van R80/7 1981 eraf. Heeft ca. 80.000 km gelopen.
Tussen de ingaande as en de uitgaande as zit ongeveer 1/8 speling in de 1e versnelling. Is dit nog ongeveer normaal of betekend het veel slijtage. In hogere versnellingen is het minder.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Bart,

Waarom heb je de bak gedemonteerd? Schoot ie uit de versnellingen?

H
Reply
#3
Nee, versnellingsbak schakeld goed, rammelt alleen een beetje in neutraalstand. Maar heel de motor ligt uitelkaar ivm poedercoaten van het frame e.d. vandaar.
Ik ga wel de oliekeringen vervangen van schakelas en primaire as. Ik weet niet of ik die van de primaire as eruit kan peuteren zonder de bak verder open te maken.
Ik was eigenlijk niet van plan om deze verder te demonteren.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

dat rammelen wat je bedoeld,kan ook komen van versleten vertanding van de koppelingsplaat deze heeft dan wat speling op de ingaande as. kan ook komen dat de carburateurs niet goed synchroon staan dan hoor je de bak stationair ook wat rammelen. zolang de bak goed schakeld en er verder geen vreemde geluiden zijn en er niet veel slijpsel aan de aftapplug zit,zou ik alleen maar de keerringen vervangen. draai ook even aan de flens van de uitgaande as of deze soepel loopt in de vrijstand ,als je hier een vaste plek voelt(zoals in een versleten balhoofdlager)
dan is slijtage aan het voorste lager op de uitgaande as vaak de oorzaak .
dat probleem had ikzelf vorig jaar.
nog een tip: dat voorste lager de 6403C3 is ook verkrijgbaar in een sterkere uitvoering met 7 kogels ipv het standaard lager met 6 kogels.

groet henry

[img]/import/photos/p31095s.jpg[/img]
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'rene', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
Ik had het zelfde probleem, als ik de motor naar binnen duwde hoorde ik een rammel uit het blok komen.
Ook als ik de motor op de standaard zette en aan het achterwiel draaide, dan hoorde ik hem rammelen.
Versnellingsbak schakelde overgins perfect!! Ik heb toen toch maar de bak uitgebouwd en alle lagers laten vervangen. Er was inderdaad 1 lager versleten maar toch ook weer niet extreem versleten. Maar een klein beedje. Dat is schijnbaar al genoeg om herrie te maken.
Koppelingsplaat heb ik ook maar direct vervangen uit voorzorg (slik €89- ).
Met een beedje geluk kan ik er nu weer 10 /15 jaar tegen.
motor heeft 75 000 km gelopen en is uit 89. . De ene keer gaat je bak 2 ton mee de andere keer maar 70 000 km.
Succes !!

[img]/import/photos/p31096s.jpg[/img]
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

vanaf 1985 t/m 1994 zit er geen borgringetje op de uitgaandeas om het voorste lager op zijn plaats te houden. bij deze bakken raakt het lager vaker defect dan de types met het borgringetje.
bij mijn bak van 1988 zat ook geen borgring op de as. heb in de as een groef laten draaien en alsnog een borgring geplaatst.
http://www.largiader.com/articles/circlip/ klik maar op deze link daar staat het hele verhaal.

groet henry

[img]/import/photos/p31097s.jpg[/img]
Reply
#7
Reactie van bezoeker ' henk ', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, goede tip,ik denk er over om mijn bak (R80) open te maken,om er een circlip groef in te draaien.dit is een simpele ingreep en kan een hoop kosten besparen.
Speciaal omdat het achterframe toch opnieuw gespoten gaat worden.
Rijden is de eerste paar maanden toch onmogelijk hier in Canada.
We hadden de Elfstedentocht hier al 10 keer kunnen rijden.

Groeten en een goed motorjaar in goede gezondheid togewenst!
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Henk ijsselstein', geïmporteerd van het oude forum:

Nog even een opdate over mijn bak,naar aanleiding van de hier eerder gepubliceerde gebreken.

Ik heb eerst gekontroleerd of het achterwiel goed ronddraaide,nou dat viel dus tegen .liep niet soepel ,voelde duidelijkeen onregelmatige loop'.
Dus de olie maar eens afgetapt ,en ja hoor,behoorlijk veel slijtsel.
Niet het normale maar echt splinters en lagergruis.
Na demontage bleek al direkt dat het lager van de uitgaande asaan de motor zijde blauw was aangelopen.
Het schuinvertande tandwiel had het lager dus verschoven.
Na nameten was het 0.45mm verschoven,het hele spul heeft dus behoorlijk klem gezeten.
De circlip die er bij vroegere bakken er inzat had dus wel degelijk nut,waarom bmw deze in omstreeks 1985 wegelaten heeft is mij een raadsel,later is deze er weer ingezet overgens!
Het vervelende is dat je niks merkt het lager schuift gewoon heel langsaam van de as,en ook geen schakelprobleem.
Gelukkig verder geen enkele schade,lagers vernieuwen ,en een groefje in de as draaien 0.5 mmdiep 1mmbreed lager er op en b0rgen met de circlip,klaar is kees.
In het haynes boek staat dat je de papierpakking kan weglaten,en alleen een vloeibare gebruiken,dit om het axiaal afstellen te vereenvoudigen.
Ben hier nou nog zo niet van overtuigd,Heeft iemand hier ervaring mee.?
En wat betreft de vesnelligsbak olie ?de gebruikelijke EP90 of de moderne sythtische?
Kort samengevat ,als je een bmw van omstreeks 1985 heb ,even goed in de gaten houden of je achterwiel nog soepel draait,kan een heleboel schade voorkomen.

Groet Henk.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:

Henk, ik heb bij mijn bak een nieuwe papierenpakking gebruikt, was 0,3mm dik, deze dikte dus gewoon meenemen bij het uitshimmen.
pakking word niet ingedrukt omdat je de inbus boutjes van het deksel maar met 10nM aandraaid.(oude gebruikte pakking was ook 0,3mm).
als je de boel goed hebt uitgeshimd hoef je dus niet bang te zijn dat de boel te strak komt te staan bij monteren van het deksel.

groet henry


Reply
#10
Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,
De raad van het circliupje heb ik ter harte genomen. Alle lagers heb ik vervangen. Nu wil ik mijn versnellingsbak weer in elkaar zetten maar ik krijg het lager van de uitgaande as met geen mogelijkheid terug in z'n behuizing. Heeft iemand daar tips voor? Ik heb het vanavond geprobeerd met een lijmklem op de as en een brander op de buitenkant van het lagerhuis. Hij ging er niet in.
Als er tips zijn: alvast bedankt!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)