Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadstroomprobleem 75/6
#11
Vandaag aan de hand van jullie reacties en het handboek van peters geprobeerd het probleem te vinden.
De eerste verrassing was dat nu bij het op contact zetten het laadstroomlampje wel meteen brandde. Dus het lampje is niet stuk. De accu gaf op dat moment zo'n 11 volt (te laag, maar deze was niet bijgeladen en enigszins leeggestart de vorige keer). Ik kreeg de motor er nu wel net mee aan de praat. Bij toerental verhogen ging het lampje uit en las ik zo'n 13.5 volt over de accu. Ik ging er van uit dat dit betekende dat de accu nu wel bijlaadde (toch?).

Omdat ik het niet helemaal vertrouwde en wel nieuwsgierig was, heb ik de accu even aan de lader gehangen en ben daarna wat dingen gaan meten adhv het handboek. Hierbij heb ik uiteraard ook even alle contactjes nagelopen van dynamo, diodeplaat en regelaar (geen zichtbare problemen). Nu kwam ik bij het meten iets tegen wat ik niet begrijp (ik ben een beginneling met sleutelen). Het handboek zegt: maak de rode kabel los van de B+/30 aansluiting van de diodeplaat en meet de spanning tussen die B+/30 aansluiting en de geaarde dynamoborstelaansluiting (D-). Start de motor en de spanning moet liggen tussen 13.55 en 14.25V. Toen ik dit deed, meette ik met het contact uit de accuspanning (12.2V), maar toen ik het contact aanzette gebeurde er niets, en kon ik de motor dus ook niet starten, laat stana iets meten. Ik heb drie keer gecheckt of ik de voltmeter tussen de juiste punten had aangesloten en de juiste draad had losgemaakt, maar kon hier niets fout aan ontdekken (heb ook nog wat andere dingen geprobeerd, maar ook zonder resultaat). Heeft iemand enig vermoeden wat ik fout deed?

Uiteindelijk ook nog even over de accu zelf gemeten: in rust 12.3V, tijdens het starten valt hij terug naar 10.9V, maar dit loopt weer op zodra de motor loopt. Bij toerental op 2500-3000 meet ik 13.7V. Het laadstroomlampje brandt bij op contact zetten en dooft vervolgens zoals normaal bij zon 1000 RPM. Daarna een uurtje gereden zonder problemen (ook aan het eind van de rit brandde het laadstroomlampje bij contact aan). Op basis hiervan lijkt er dus geen probleem of een intermitterend probleem te zijn.
Heeft iemand een idee wat ik waarschijnlijk fout deed bij het meten van de dynamo? Zijn er dingen die ik nog na zou moeten gaan?

Alvast bedankt,
groeten, Jur
Reply
#12
ik meet bij mijn r80rt het zelfde ,ook bij 2500-3000toeren 13,7volt.
dus dat moet goed zijn denk ik zo.
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'peterr45', geïmporteerd van het oude forum:

is het lampje van binnen nu weer tegen elkaar gekomen? zodat hij het wel weer doet ?
of koolbostels die stroef bewegen in hun houder?

die spanning die je meet bij draaiende motor heeft mijn r45 uit 79 ook.
Reply
#14
Misschien een vreemde suggestie: Zouden de koolborstel door condensvocht vastgevroren zijn geweest in de houders?
Reply
#15
Dank je voor de snelle reacties.
Dus de gemeten spanning is ok, dat is mooi.
Ik zal het lampje nog even afzonderlijk controleren, misschien dat deze toch niet helemaal top is. Het was me niet helemaal duidelijk hoe ik dit snel bloot kan leggen.
Vastgevroren koolbrstels lijkt me onwaarschijnlijk omdat het probleem zich in eerste instantie aan het eind van de rit en dus bij warme motor liet zien (niet oplichten lampje).
groet, jur
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'rene blom', geïmporteerd van het oude forum:

Slechte aardedraad, misschien? trek een extra aardedraad (een dikke) direct van je accu naar ketingbakdeksel. Als dit niet het probleem is, helpt het in iedergeval wel.
Reply
#17
Ik zou met deze wetenschap alle stekkerverbindingen ff inspuiten met contactpray.
En ook het lampvoet fiitingkje.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)