Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Momenteel bezig met de ombouw van een 4 bak naar een 5 bak op een R75/5 van 1972.
Nu past de bak wel achter het blok alleen doet de koppeling niks meer.
Je ziet de hefboom gaan buigen maar geen enkel teken van ontkoppelen.
4 bak is model met kickstarter,5 bak is zonder kickstarter en productiedatum zo te zien van '90.
Wat doe ik fout of past dit sowieso niet?
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
misschien iets heel simpels als een andere lengte drukstift, die door de bak loopt ?
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Zat ik zelf ook aan te denken,maar:
de stift van de 5-bak is langer als die van de 4-bak,daar wil het in elk geval niet mee.
de stift van de 4 bak is ook te lang.
Had nog een drukstift over van een 4-bak en hier een klein stukje vanaf geflexed zodat de bus achterin de bak gelijk lag met de buitenrand,edoch ook zonder resultaat.
Zit meer te denken dat het probleem aan de kant van de priseas zit,maar wat?
Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:
Het fijne weet ik ook niet precies, maar ik heb ooit gehoord dat het vliegwiel van de oudere blokken te dik is voor de latere vijfbakken.
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Dat gaat zo niet passen, de priseas van een 4-bak, of een oude 5-bak (<'89?) is anders in lengte dan die van de >'90 bakken.
Het gaat wel met de bijbehorende koppeling/vliegwiel.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Even resumÈ dan:
Motor is R75/5 van 1972.
De 5 bak is van 1990,zonder kickstarter.
Pas een 5 bak van 1974 t/m 1979 met kickstarter wel zonder problemen op het bestaande?
Standaard vliegwiel en koppeling moeten behouden blijven aangezien het vliegwiel al aangepast is in gewicht(zitten 6 grote gaten in en is 400 gram lichter als standaard uitvoering.
Wie weet het verlossende antwoordt?
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:
Rudyhadee,
Ja het gaat passen, wat Paul ook al schreef, de prise as is te lang. Hiet moet je 2 mm van afhalen.
Het volgende probleem is het achterdeksel van de bak.
Bij de /5 is het draaipunt naar drukpunt van het koppelingshendel op de bak 9mm
Bij een nieuwer type van na '84 is dat 35 tot 40mm.
Dit heeft te maken met het lichte vliegwiel, andere koppeling.
Het makkelijkste is een ander achterdeksel zoeken, wel van een 5 bak maar geschikt voor een zwaar vliegwiel.
Of je moet een bouwwerk achter op de bak maken, die dezelfde lengte heeft tussen draai en drukpunt als de orginele 4 bak.
Richard.
Even voor de duidelijkheid, je rijd dan nog steeds rond met een kleine koppelingsplaat, deze gaat eerder slippen.
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Een oud model 5-bak gaat wel passen, iig. zonder aanpassen van het achterdeksel.
Of daar de priseas moet worden aangepast, weet ik niet, maar meten is weten.
Reactie van bezoeker 'Rudyhadee', geïmporteerd van het oude forum:
Ga vrijdag op 5 bakken jacht, zal de schuifmaat meenemen.
Voor de duidelijkheid: de priseas van de '90 5 bak is beduidend korter als van de '70 4 bak, even zo uit het hoofd scheelt dit al 7 of 8 mm dat ie korter is.
Laat de uitslag hier wel weten als ik mocht slagen.
Wordt vervolgd.