Reactie van bezoeker 'Bertje', geïmporteerd van het oude forum:
Arno heeft BMW altijd dezelfde gieterij voor gietdelen?
misschien zit hier het verschil
Bertje
Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:
Volgens mij is het niet zo moeilijk. BMW heeft op een bepaald moment besloten om de cilinders te verbeteren en te voorzien van die dwarsribben. Dat zal ergens in 74 of 75 zijn gebeurd. Mogelijk heeft Arno op zijn R90S van 1975 cilinders, die ooit een keer zijn vervangen door cilinders van een ouder blok, maar kijk eerst naar het motornummer. Via het motornummer kun je zien, wanneer die motor is gemaakt. Kijk niet naar bouwjaren vermeld in het kentekenbewijs. Dat zegt weinig. Het heeft volgens mij ook specifiek niets met de R90S te maken, want je ziet die verschillen(die ribben) ook op andere types BMW van die jaren. BMW heeft nog nooit zelf cilinders gemaakt. Die kwamen toen van Mahle en Kolbenschmidt. BMW gaf natuurlijk wel opdrachten aan deze firma's, om bepaalde zaken bijvoorbeeld te verbeteren. Die dwarsribben zullen er denk ik voor zorgen dat de resonantie van de koelribben is verbeterd. Later, dus na 1975 hadden alle BMW boxer tweekleppers van die dwarsribben. Sommigen zullen denken dat de zuigers alleen van die firma's kwamen, maar dat gold ook voor de cilinders.
Vr.gr.
Rein.