Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mist en Ver-stralers monteren
#1
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:

Goeie s`avonds allen,wil op mijn R100RS van 1980 een mist en ver-straler zetten ,waar op te letten? Kan ik H3 of H7 lampen gebruiken,welk relais moet erbij,etc?
Heb al 2 types gevonden ,die qua afmetingen op de valbeugel kunnen,
de hella comet 500(H3-lamp) en de hella FF 50(H7-lamp).De comet is rond (classic) en de FF is ovaal(iets kleiner).
Denk dat mijn voorkeur naar de FF gaat ,prijs is gunstiger.En is ook minder aanwezig.

Grtn,Rob G.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Hansl', geïmporteerd van het oude forum:

Ik aktiveer mijn op de valbeugel gemonteerde vËr- en breedstralers (elk 50 WH4) met de standaard aanwezige dimlichtschakelaar. Een waterdichte tuimelschakelaar in de zijkant van de koplamp (R75/7) doet namelijk het volgende:
Bij positie "extra-schakelaar naar beneden" kan ik de extra lampen aanzetten door op het stuur "ongedimd grootlicht" te kiezen. De koplamp gaat dan uit, de twee lampen aan. Ik heb derhalve slechts ÈÈn extra verbruiker. Bij een tegenligger even snel gedimd grootlicht kiezen, en er is niets aan de hand.
Bij positie "extra-schakelaar naar boven" is de situatie zoals fabrieks standaard, dimlicht en grootlicht schakelen normaal via de stuurschakelaar.

Ik heb twee agenten gevraagd wat zij hiervan vonden. Omdat ik eigenlijk niets veranderd heb aan het origineel, mag dit in hun ogen. Ik mag er alleen waarschijnlijk geen gebruik van maken. Maar...een knappe jongen die mij 's nachts op een stille weg aanhoudt. Want daar heb ik die lampen voor bedoeld. Na ooit bijna een eland aangereden te hebben (!) dat had ik namelijk gegarandeerd niet overleefd. Hopelijk zien ze me nu wËl aankomen.....
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt Hansl, begrijp dat je niet boven de 50W moet komen,per lamp.
Ik wou het zo doen,(verbeter me ,ik ben geen elekticien),vanaf de accu(bron) 1 of 2 plus draden naar voren ,met de zekeringen en relais ertussen.de draad splitsen of appart naar de lampen met elk zijn waterdichte schakelaar,die appart te bedienen zijn.Moet dan wel inde gaten houden dat je niet teveel gelijk aanzet.
De verstraler hoef ik niet samen met het mist licht te voeren en andersom.Vaak in de mist rijden is lastig wanneer je dim licht op hebt ,je verblindt jezelf.Dus een beetje vrijheid met de lampen wil ik houden.
Kan je de min draad direct op de massa zetten of via de schakelaar terug en dan op massa??

Rob G.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Rob en Hans,
Ten eerste, een hele mooie bedachte schakeling Hans, Inderdaad met de minimale laadcapaciteit van de dynamo beperk je zo het stroomverbruik. Ik lees alleen niet of je nog een relais gebruikt om beide verstralers/mistlampen te schakelen. Zou dit wel doen om de dim/grootlichtschakelaar niet teveel te belasten.
En Rob, met electrichiteit heb je (oneindig) veel mogelijkheden om schakelingen te bedenken en te maken. Alleen als je het niet zeker weet, vraag hulp. Vraag je even af vanuit welke positie je de extra lampen wilt schakelen. Direct achter het contactslot of bij stadslicht, dim of grootlicht. Neem vanaf hier de schakeldraad om je relais te schakelen, eventueel met een extra schakelaar(s) ertussen. Vanaf de accu een extra (plus) draad met zekering ertussen naar het relais en van het relais weer verder naar de extra lamp. De massa van de lampen zal zijn weg vinden via het frame en de valbeugel, dus hier hoeft geen extra draad voor gelegd te worden.
Als je de verstraler en mistlamp apart wilt schakelen, maak je deze schakeling voor iedere lamp apart.
In jou geval zou ik een schakeling maken: bij mist met extra schakelaar dimlicht uit en mistlamp aan. (systeem van Hans) Zou als het om een mistlamp gaat zonder relais kunnen.
Bij grootlicht een verstraler via extra schakelaar eventueel erbij.Deze zou ik wel via een relais schakelen.
Sucses en Boxergroet,
Luud.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'HansL', geïmporteerd van het oude forum:

Inderdaad heb ik er een extra relais tussengezet om de dimlichtschakelaar te ontlasten.

En vanaf de lampen gaat een massadraad naar het frame, zo'n valbeugel aardt te weinig, denk ik.

Nu we het er tÚch over hebben, omdat ik de lampen bedien met de "grootlichtstand" van het standaard bedradingscircuit, brandt het blauwe lampje in de cockpit....... Daar moet ik nog iets op verzinnen.........
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Hansl,
dat blauwe lampje lijkt mij wel handig, dan zie je in ieder geval dat er iets bijzonders aan de hand is.
Voor de schakelaars: sommige typen hebben zo'n rubber banaan op het stuur. Dat is al voorbereid om schakelaartjes te bevatten, volgens mij.
En in ieder geval: als je extra lampen monteert in de orde van 50 Watt of meer: altijd vie een relais voeden. Anders moet je een nogal zware schakelaar monteren, en die zijn meestal onhandig groot.
Rob,
Eventueel kan je in Beetsterzwaag komen als je hulp nodig hebt. Mail dan even naar boesrijk2home.nl
Groeten,
Egbert
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Rob G.', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt allen,@ Egbert ,ja is een goed idee,ik heb jouw emailadres.Kunnen we gelijk kijken wat ik evt. nodig heb voor de honden-bak ernaast. Zal eerst de lampen bestellen!
Grtn,Rob G.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ron ', geïmporteerd van het oude forum:

H 7 lampjes hebben een relatief korte levensduur kunnen ook minder goed tegen schokken is mij door de VW dealer verteld.

Groetend,

Ron
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Rob G.', geïmporteerd van het oude forum:

Ok.Ron ,ik denk dat ik de H3 lampen neem.van het type comet 500.Dat ziet er classic uit en rond.Maar ze passen net op de valbeugels ,hou niet veel over.Kan ze evt onderaan de kuip plaatsen.De FF50 zijn H7 lampen ,maar het huis is stukken kleiner en ovaal,wat ook weer zijn charme heeft(en goedkoper)
Grtn Rob G.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Rob,
dingen zijn vaak met een kleine inspanning passend te maken. Er is een slijpmachine aanwezig. Neem wel tijdig contact op, ook over materiaal, dan kan er vooraf goed worden gekeken wat nodig is.
Groeten,
Egbert
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)