Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accu - druppellader: aanrader ? of gewoon de batterij eruit voor de winterstop ?
#1
Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum:

via "zoeken in forum" vind ik niet voldoende info omtrent het al dan niet gebruiken van een druppellader bij een motor die enkele maanden niet meer gebruikt wordt.
Welke methode is te verkiezen, druppellader gebruiken of de batterij er gewoon uit en op een vorstvrije plaats bewaren ?? (en af en toe volledig ontladen en opladen ?)
Verbruikt zo'n druppellader niet veel stroom gedurende de maanden dat ie aanligt ?
Verlengt ie de levensduur van een batterij ?

Wie weet raad ?

Thxs,

Koenraad
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

ik doe de accu op een druppellader maar niet de hele winter.
ongeveer iedere 2 a 3 weken een dag ofzo tot ie vol aangeeft.
en dan de steker er uit.
bevalt goed, de accu is na 4 jaar nog prima
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Een andere traditionele benadering is de volgende:
Met een bescheiding belasting (lampje 5 - 10 Watt) de accu ontladen tot lampje niet echt meer brandt. Dan de accu weer helemaal opladen (hoogstens 24 uur met max 10% van de capaciteit is een aardige benadering). Als je dit eens per 2 - 3 weken doet gaat je accu ook lang goed blijven. Alles uiteraard in een gegarandeerd vorstvrije ruimte. En er zijn ook high-tech druppelladers die soortgelijke processen automatisch uitvoeren. Compleet met Deltameting en andere vinger-op-de-pols controles. En die kosten uiteraard geld.
Je hoeft in ieder geval de accu echt niet full-time aan de druppellader te hangen, ook dit kan beperkt blijven tot 1 keer per week maximaal 24 uur. De meeste druppelladers leveren hooguit ongeveer 1/2 Ampere, dus voor helemaal opladen zijn ze ongeschikt, hierover is op dit forum wel wat gemeld.
Je kan zelf een druppellader maken met een transformator die secundair minstens 13,5 volt levert, een diode (goedom gepoold) in serie en de accu aansluiten. De diode moet wel de stroom aankunnen die de trafo levert, dit hoort op de trafo vermeld te zijn. Dit truukje levert op elke complete golf van de wisselstroom 1 puls van ongeveer 1/100 seconde boven de 12 volt, waardoor de accu een klein prikje lading krijgt. Omdat een silicium diode ongeveer 0,6 volt opvreet moet je trafo minstens 13 - 13,5 Volt leveren. 14 Volt kan ook nog net. Als je toevallig een trafo hebt die minstens 3 Volt boven zit (dus 16Volt of meer) kan je met een 78L12 IC ook wat doen, moet je met een Si-diode in de nul draad de spanning opkrikken naar 12,6 Volt.
Als je hierover meer wilt weten mail naar boesrijk2home.nl.
Succes,
Egbert
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Egbert,

Wel een gedoe als je ziet dat je tegenwoordig druppelladers hebt van nog geen 20 Euro.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'jo', geïmporteerd van het oude forum:

En als je nu geen 'gegarandeerd vorstvije' ruimte hebt? heeft een druppellader ook zin bij temperatuurschommelingen tot onder het vriespunt?

groet, Jo

[img]/import/photos/p20283s.jpg[/img]
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik de motor "winterklaar" maak (schoonmaken, doorsmeren + overig onderhoud, het beestje in de schuur zetten en doek erover) gaat de accu eruit, en zet ik die op de vliering, een paar dagen vÛÛr de eerste voorjaarsrit, gaat-ie aan de druppellader. Ging met de vorige accu 6 jaar goed zonder druppellader. En ik heb pas sinds ÈÈn jaar een druppellader, dus of zelfs die noodzakelijk is, vraag ik me af.
Aan de andere kant, wat kost een druppellader nou helemaal ? De mijne was 16 euri.

Ronald (r45 rt)
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'peter voossanen', geïmporteerd van het oude forum:

mijn r45 (met de kleine accu dus) staat buiten en swinters stil.

ik doe eigenlijk niets aan de accu, maak wel alleen lange ritten, dus altijd vol.

Na 2-3 maanden, choken, starten, altijd!

Ik heb de motor nu 2 jaar en 6 maanden, toen ik hem kocht was de accu zeker niet nieuw, dus ik schat hem/haar op 4-5 jaar. Ik ben daar dus erg te vreden mee.

Een goede accu, zal heel lang zijn lading vast houden. tuurlijk heeft vorst zijn invloeden, maar een goed geladen accu kan dan veel hebben.

succes
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Een andere traditionele benadering is de volgende:
Met een bescheiding belasting (lampje 5 - 10 Watt) de accu ontladen tot lampje niet echt meer brandt. Dan de accu weer helemaal opladen (hoogstens 24 uur met max 10% van de capaciteit is een aardige benadering). Als je dit eens per 2 - 3 weken doet gaat je accu ook lang goed blijven. Alles uiteraard in een gegarandeerd vorstvrije ruimte. En er zijn ook high-tech druppelladers die soortgelijke processen automatisch uitvoeren. Compleet met Deltameting en andere vinger-op-de-pols controles. En die kosten uiteraard geld.
Je hoeft in ieder geval de accu echt niet full-time aan de druppellader te hangen, ook dit kan beperkt blijven tot 1 keer per week maximaal 24 uur. De meeste druppelladers leveren hooguit ongeveer 1/2 Ampere, dus voor helemaal opladen zijn ze ongeschikt, hierover is op dit forum wel wat gemeld.
Je kan zelf een druppellader maken met een transformator die secundair minstens 13,5 volt levert, een diode (goedom gepoold) in serie en de accu aansluiten. De diode moet wel de stroom aankunnen die de trafo levert, dit hoort op de trafo vermeld te zijn. Dit truukje levert op elke complete golf van de wisselstroom 1 puls van ongeveer 1/100 seconde boven de 12 volt, waardoor de accu een klein prikje lading krijgt. Omdat een silicium diode ongeveer 0,6 volt opvreet moet je trafo minstens 13 - 13,5 Volt leveren. 14 Volt kan ook nog net. Als je toevallig een trafo hebt die minstens 3 Volt boven zit (dus 16Volt of meer) kan je met een 78L12 IC ook wat doen, moet je met een Si-diode in de nul draad de spanning opkrikken naar 12,6 Volt.
Als je hierover meer wilt weten mail naar boesrijk2home.nl.
Succes,
Egbert
Bij je mooie uitleg voel ik mij toch met rspect voor je enigszins verplicht om een kanttekening te plaatsen betreffende het volledig ontladen van een lood batterij.

Bij het punt dat een batterij bijna ontladen is, komt er een moment dat ÈÈn van de cellen een iets mindere capaciteit heeft dan de rest van de cellen.
Dit zal gaan leiden tot het ompolen van de iets zwakkere cel, hierdoor wordt deze omgepoold opgeladen door de iets sterkere broeders.
Dit funest voor elke batterij die oplaadbaar is, dus is het advies nooit een batterij te diep ontladen zonder dat je van elke cel gaat controleren of deze nog niet volledig ontladen is.

Daarnaast is het niet raadzaam om een zwavel/lood batterij te diep te ontladen, hierdoor ontstaat namelijk een hoge "concentratie zwavelzuur" binnen in de poreuze massa van de platen, waardoor de kristalstructuur gaat veranderen van een fijne structuur in een grovere structuur.
Hierdoor wordt de totale oppervlakte van de active plaatmassa verkleind.
Met als gevolg een geringere (start) capaciteit.

Note:
Ook NiCd cellen van oplaadbare batterijen mogen niet volledig worden ontladen omdat dan de zwakste cel ook omgepoold gaat worden. Dit betekent direct een capaciteit verlies met de "dood" tot gevolge.
Dus als je boormachine langszamer gaat draaien onder belasting, stoppen en volledig opladen.

Overigens ben ik persoonlijk geen voorstander van de druppellader, anders dan een druppellader die bijvoolbeeld ÈÈn maal per ÈÈn of twee weken de zaak weer eens volledig doorlaadt.
Dit om te voorkomen dat door te veel gasvorming in de inwendige plaatstructuur, er door het gas, wat een groter volume heeft dan de vloeistof, er plaatmassa kan gaan losraken en op de bodem van de accubak terecht kan komen, wordt dit teveel dan ontstaat een sterkere zelfontlading van de cel.
Groetjes,
Marco

Reply
#9
Reactie van bezoeker 'john bakel', geïmporteerd van het oude forum:

Marco: blablabla
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Henk', geïmporteerd van het oude forum:

Door een aantal accufabrikanten wordt tenminste in twijfel getrokken of een ontlaad cyclus van een accu door een lader wel nodig is. Hij zou hierdoordoor onnodig slijten.

Gewoon koel wegzetten (vorstvrij) en de spanning gewoon op niveau houden (door middel van een gewone lader op een druppellader die niet ontlaad) schijnt meer als voldoende te zijn.

Het geheel ontladen van een accu zoals hierboven wordt geadviseerd wordt door accufabrikanten geheel af geraden. Dit is een oude en achterhaalde theorie.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)