Ik ben een maand geleden op bezoek geweest in Volkel voor het artikel "Marathonmotor" in Moto73. Motor (R65 van 1985) had toen net over de 100.000 km gelopen. Alles is nog origineel van fabriek af. Ik heb zelf 60.000 km op de teller er bij gezet
Tijdens de rijtest bleek alles nog 100 % goed. Op de brug is geprobeerd spelingen of zware punten te vinden, maar noppes. Alles was spelingvrij, dus voorwiel-, achterwiel- en balhoofdlagers en in de aandrijflijn de normale vrije slag. Verder geen speling in alle bedieningsorganen. Compressie nog op fabriekswaarde. Olieverbruik minimaal, tussen de olieverversbeurten is bijna nooit bijvullen nodig. Laadspanning ook nog in orde, wel iets aan de lage kant. Maar de motor start er toch heel erg vlot op. Motor krijgt wel de normale onderhoudsbeurten door mij op de gestelde termijnen.
De enige problemen die ik in bijna 6 jaar tegengekomen ben zijn de elektrische schakelaars die corrosie of slechte kontakten vertonen. Openmaken als het mogelijk is, kontakten licht oppoetsen en in de vaseline zetten is de remedie. Verder zijn 20.000 km geleden een nieuwe tussenpot (nu H-stuk) en dempers op gekomen.
Klepspeling kontroleren doe ik eens in de twee jaar, alleen de eerste keer een hele kleine bijstelling nodig, de twee keer daarna is het bij kontroleren gebleven, geen verloop.
Mijn rijstijl is rustig, tussen de 3000 en 6000 t/min en vrij veel langere afstanden, dus boven de 50 km.
Ik ben dus dik tevreden over de kwaliteit (van in ieder geval mijn) BMW. De enige andere motor die dit ook had was mijn Honda CX500 die ik bereden heb van 60.000 km tot en met 140.000 km zonder problemen.
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hi R-riders,
De R100RS waarover ik net schreef is m'n tweede motor, na een R60/5, waarop ik afreed in 1978.
Binnenkort dus 200.000 km. Ik kocht de machine met 93.000 km van de tweede eigenaar. Op naar de 300K, waarom niet?
Ik ben geïnteresseerd in de (geprojecteerde) levensduur van de krukas lagers, de lager schalen dus.
Nu zie ik het BMW-werkplaats handboek, dat het vervangen van die lagers veel (VEEL) ingewikkelder is dan het vervangen van de lagerschalen van een kever-achtige, die verticaal gedeelde carters hebben.
Dat is zo gepiept, die lager schalen "gooi je er in" en de krukas erop, klaar is het.
Bij m'n luchtgekoeld VW-T3 busje gingen die lagerschalen 325.000 km mee. P.S: het vermogen per liter is precies de helft....
Als iemand 200k-plus heeft gereden en ook goed onderhoud heeft gepleegd dan graag indicaties... bij voorbaat dank.
Discussies over 'BMW heeft dit, Jappen hebben dat '... zijn zo persoonlijk. Deze boxer, met z'n evolutie perikelen, dat is voor mij een geaccepteerd concept.
Schrijf er alleen over als je dat concept accepteert.
Ik waardeer dit forum (soms zeer goed geïnformeerd) en de Hobbyist die altijd heel snel is met de onderdelen.
Nu nog een voorbeeldje van "persoonlijke smaak" met BMW raakvlakken?
Onlangs reed ik op De Nederlandse dieselmotor fiets met de automatische, variomatische aandrijving. (Koppelings handel en schakelpedaal ontbreken.)
Op ons eigen fabrieksterrein kon ik even gassen.
Zet je diesel-vooroordelen a.u.b even weg:
- Stevige acceleratie door dieselkoppel+turbo en de korte initiële overbrenging.
- Je kan de machine rijden als een trial machine, bij stilstand om een dubbeltje draaien, dat demonstreerde ik ook aan m'n collega's. Zeer handelbaar. Voelt heel veilig aan.
- 1:35 bij normaal gebruik in Nederland en 1:65 als je op de laatste liter in de nacht nog thuis moet komen. (met zijden gashand)
- lichte trilling voelbaar bij stationair, geen trillingen bij 2000rpm plus.
- nog steeds een stevige prijs, door geringe productie aantallen.
- blok levensduur: 500.000 km + (!) . Blok= M.B.-industriemotor
De nieuwe R lijkt het wel? Een zelfbewuste en zeer doelbewust gebouwde fiets.
Ik wou dat BMW DAT ging bouwen!
Sorry voor de afdwaler Casper.
Groeten, (en wie weet wat te zeggen over 200K plus)
Ik blijf nog even R100RS-sen,
Louis.
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Ik ben een maand geleden op bezoek geweest in Volkel voor het artikel "Marathonmotor" in Moto73. Motor (R65 van 1985) had toen net over de 100.000 km gelopen. Alles is nog origineel van fabriek af. Ik heb zelf 60.000 km op de teller er bij gezet
Tijdens de rijtest bleek alles nog 100 % goed. Op de brug is geprobeerd spelingen of zware punten te vinden, maar noppes. Alles was spelingvrij, dus voorwiel-, achterwiel- en balhoofdlagers en in de aandrijflijn de normale vrije slag. Verder geen speling in alle bedieningsorganen. Compressie nog op fabriekswaarde. Olieverbruik minimaal, tussen de olieverversbeurten is bijna nooit bijvullen nodig. Laadspanning ook nog in orde, wel iets aan de lage kant. Maar de motor start er toch heel erg vlot op. Motor krijgt wel de normale onderhoudsbeurten door mij op de gestelde termijnen.
De enige problemen die ik in bijna 6 jaar tegengekomen ben zijn de elektrische schakelaars die corrosie of slechte kontakten vertonen. Openmaken als het mogelijk is, kontakten licht oppoetsen en in de vaseline zetten is de remedie. Verder zijn 20.000 km geleden een nieuwe tussenpot (nu H-stuk) en dempers op gekomen.
Klepspeling kontroleren doe ik eens in de twee jaar, alleen de eerste keer een hele kleine bijstelling nodig, de twee keer daarna is het bij kontroleren gebleven, geen verloop.
Mijn rijstijl is rustig, tussen de 3000 en 6000 t/min en vrij veel langere afstanden, dus boven de 50 km.
Ik ben dus dik tevreden over de kwaliteit (van in ieder geval mijn) BMW. De enige andere motor die dit ook had was mijn Honda CX500 die ik bereden heb van 60.000 km tot en met 140.000 km zonder problemen.
Ik weet zeker dat het voorste lager van de uitgaande as al flink versleten moet zijn of het toch al eens vervangen is ooit bij een beurt en u niet opgevallen is of de eigenaar voor u. Dit lager gaat ongeacht rijstijl tegen de ton mee. Dus dat hij nu perfect zou zijn met 100000 kan dus niet.
Als je dan op de middenbok aan het achterwiel draait in neutraal hoor je bij je rechter carb een lager geluid. Dit varieert van zeer zacht tot heel hard (dat laatste voel je dan zelfs in je achterwiel) ik reviseer vaak deze bmw bakken en dit verhaal gaat iedere ton op.
Heb deze ervaring van R45 tot R100 modellen.
@peter (gast)
Ik weet niet waar jij woont of je werkplaats hebt maar ik wil graag eens bij je langskomen. Ik woon in de regio Rijnmond.
Ik ook!
Bij mij is nog nooit een lager van de uitgaande as kapot gegaan, terwijl die blijkbaar wel de reputatie hebben.Wel kapot: 1e lager prise as bij een 75er 90S, Km stand rond de 70000,was wel grondig stuk.Zelfde lager bij mijn huidige 77er RS, niet kapot, wel speling. Km stand rond de 130-140000. Uitgaande aslager was toen nog OK.
Het gaat hier dus om redelijk vroege 5- versnellingsbakken.
Zit daar mogelijk het verschil in?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Hoi Peter,
Waren dat 5 bakken van het "gladde" type?
(Die hadden dus nog niet de verstevigings"ribbels" aan de buitenkant).
Groetjes, Kees.
Yes, gladde bakken.Ik heb sinds 2002 een iets latere met de verstevigingribben aan de buitenkant. (Ruilbak sponsor)
Met vriendelijke groet,
PeterH
Hoi Peter,
Er word gezegt dat het eerste type 5 bak (het gladde type dus) wat zwakker zou zijn.
Echter weet ik nog steeds niet of met de modificatie van de verstevigingsribbels,
ook in het binnenwerk van de bak het een en ander is veranderd.
(Ik denk dan vooral aan tandwielen en lagers etc.).
Wel iets waar ik benieuwd naar ben trouwens.
Misschien dat iemand dat wel weet?
Groetjes, Kees.
ik heb het over bakken tussen 76 en 79. De gladde.
De modernere bakken hebben weer aan ander nadeel; dat ze de borgclip weer weg gelaten hebben voor op de uitgaande as.
bmw weigert een goede bak te maken ;-)
|