Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
het volgende probleem. Het oliefilter van mijn k75 krijg ik niet los. De sleutel draait wel, maar filter komt niet los.
Wie herkent dit probleem en weet misschien een oplossing.
Reactie van bezoeker 'Cor Waarland', geïmporteerd van het oude forum:
Bij mijn vorige motor, een K75 uit 1985, was ik bij de eerste keer oliewisselen niet de beschikking over de correcte sleutel. Ik heb toen met een schroevendraaier twee gaten in het filter geslagen en toen in deze gaten schroevendraaiers gestoken en hier tussen een hamersteel als hevel gebruikt. Wel een grote lekbak gebruiken en liefst een verhoogde werkbank.
Bij mij werkte het. Ik heb daarna wel een passende sleutel gekocht.
Groeten Cor
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Cor,
dit herinner ik me van (uitwendige) oliefilters wisselen bij auto's. Wel even opletten hoe het filter van binnen is, als er een buis in zit moet je wel zorgen dat je daar langs werkt en niet er doorheen. En dan werkt dit kunstje prima.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:
tja, als de sleutel eroverheen gaat heb je een probleem.
je kunt proberen met een beitel hem los te schroeven.., als dat niet lukt de pan erafhalen en met de oude kettingtank hem eraf schroeven.
laat je weten wat je gedaan hebt?
Reactie van bezoeker 'jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
De problemen stapelen zich op, Het lukt me niet om het filter los te krijgen. Durf ook niet goed kracht te zetten. Ik ben nu bezig om het carterdeksel los te krijgen, helaas waren een aantal koppen kapot gedraaid. een krijg ik er niet uit. Kortom, voor een beginnende sleutelaar geen goed begin. Tips voor vastzittende kapotgedraaide inbus ook van harte welkom.
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Jeroen,
Heb recentelijk 4 M5 boutjes moeten verwijderen, waarvan de kruiskop stuk was. Met een 3 mm boortje een gaatje van ong. 5mm diep in het schroefje geboord. Daarna een linkse tap erin en de schroefjes sprongen los.
Geef even je woonplek, kans is misschien wel aanwezig, dat er een behulpzame Forumbezoeker met sleutelervaring bij je in de buurt woont.
En je weet, Alle begin is moeilijk!!
Veel Sucses,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:
Het is te proberen om een imbussleutelte te nemen die een maat groter is.Dit sleuteltje nu afslijpen (de zes kantjes) tot hij krap in het kapote boutje gaat, eventueel met een hamertje erin tikken. met een beetje geluk draai je de boutjes nu los.
Bij montage nieuwe boutjes gebruiken (geen RVS) deze kankeren vast.
suc6 Arie
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:
Jeroen,
Volgens het principe van Arie: als je de beschikking hebt over een imbus dop van een doppenset kan je ook proberen deze dop als het ware vast te slaan in de boutkop. Het slaan op de kop wil vaak goed werken: de bout "schrikt" los (het slagsleutel-idee) Wanneer ook dit niet helpt en de linkse tap ook niet, blijft er mijns inziens weinig anders over dan de boutkoppen weg te boren (boor 5 of 5,5 mm). Na het verwijderen van de carterpan kun je dan met een waterpomptang de uitstekende boutjes losdraaien. Let op hoe je de tang plaatst zodat je niet het pasvlak van het carter beschadigd! Eventueel eerst nog wat kruipolie of WD40 opspuiten. Succes,
Willem
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:
Jeroen , kun je de vastzittende boutjesmet een pijpetang ( wringsleutel ) vastpakkan en losdraaien ?
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag jeroen,
Ik ben even de draad kwijt in verband met inbussleuteltjes, maar elke opschroef oliefilter is gemakkelijker los te draaien, als je het filterhuis of de bodemplaat iets opzij drukt, dan lost de spanning op de rubber afdichtring een weinig, wat meestal voldoende is om een filter los te krijgen.
Persoonlijk ben ik een tegenstander van destructief verwijderen.
Groetjes,
Marco