Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
constante stroom door bobine?
#11
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom weet nou niemand hoe het zit...!
Is er een electrisch schema beschikbaar?

En Fred S, da's een goeie. Ik ken wel auto's met een voorschakelweerstand, die zit dan bij de bobine, draadgewonden op steen, lijkt me echter sterk dat die bij de K 1100 bij het startrelais zitten....

(z¸ndungszendstufe zou onstekingsstuurtrap in NL zijn)
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'rob klinkenberg', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb contact gehad met Bert Meijerink en die werkt aan een electrisch schema, waarmee ook de optie is om de storingsmelding van de motronic uit te lezen.Vraag me niet hoe precies maar er wordt aan gewerkt en hij zou me dat doormailen, als het werkt laat ik jullie dat natuurlijk ook weten wie weet heb iemand er wat aan.

Rob
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Frans,

Misschien dat ik een klein tipje van de sluier kan oplichten.

De bobine zal worden aangestuurd door een laat ik zeggen ontstekingsmodule.
Deze module zorgt er voor dat het signaal wat van het motormanagementsysteem (computer) wordt versterkt en daardoor met een powereindtrap de bobine aanstuurt, die een flinke kortstondige sterke stroompuls op het juiste moment voor de vonk produceert van de bougies.

Gesteld dat er een eindtrap, dit is een powertransistor, de geest heeft gegeven, dan kunnen er grofweg twee dingen gebeuren:
Er stroomt geen stroom door de bobine of
Er stroomt een continue grote stroom door de bobine.
In het laatste geval zal deze heel veel vermogen moeten dissiperen, hierdoor zal er kortsluiting in de bobine gaan ontstaan omdat de isolatie van de windingen gaan verbranden door de hitte.

Persoonlijk denk ik eigenlijk aan het laatste geval, dus ik verdenk je ontstekingsmodule van een doorgeslagen eindtransistor.

Ik hoop voor je dat je hier iets aan hebt.
Groetjes,
Marco
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Marco

Zoals ik al aangaf ben ik electrisch niet zo sterk, waar kan ik zoiets vinden.

rob
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Zie het bericht van Arie

Door: Arie Op: 17-02-2005 22:47 quote ª
Waarschijnlijk is de zg zundungszendstufe stuk (ik weet zogauw geen ned vertaling)Dit is het kleine zwarte kastje achter de bobines wat tegen de accubak is vastgeschroefd
Dit kastje versterkt het motronic singaal in een bruikbaar singaal voor de bobines
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Rob,

Ik denk dat het eenvoudig is om de fout te localiseren, als het is zoals ik heb geschreven.

Als er een defect in de onstekingsmodule is dan zal er ook als de bobine ok is, geen vonk worden gegemaakt.
Simpel als je twee goede bobines hebt, laten draaien, 10 seconden is lang genoeg.
Kijken welke cilinders werken, voelen aan de uitlaatbij de motor.
Af laten koelen, de aansluitingen op de bobines (ook de bougiekabels) omwisselen (eerst merken met afplakband en viltstift, 10 seconden laten draaien en kijken of de andere pijpen koud blijven.
Is dat zo dan kan je aannemen dat er een probleem in de ontstekingsmodule is.

Groetjes,
Marco
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zou het niet gokken om de motor 10 sec te laten draaien( na 20 sec zijn ze al opgeblazen,dus 10 sec zal ze zeker geen goed doen). Beter is het om de bobines door te meten ze moeten gelijke waarden hebben. De waarden die je moet meten heb ik een paar berichten terug al vermeld en komen uit een orgineel BMW werkplaats boek.Met een universeel metertje moet het te doen zijn. Denk erom ZONDER bougie kappen meten
suc6 Arie
Ga er maar vanuit dat de module stuk is
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

De pennummers van de zundungsstufe hebben de volgende aansluitingen:

1: stuurt de bobine van cilinder 2+3 aan. (en de toerenteller)
2: (zwarte draad) komt van de Motronic 21
4: Massa (bruin)
6: stuurt de bobine van cilinder 1+4 aan.
7: (zwarte/witte draad) komt van de Motronic 22

Misschien kun je meten d.m.v. een hoogohmige tester meten of er pulsen zichtbaar zijn op de pennen 2 en 7 als je de motor start.

Het meten van de uitgangen is lastiger. Misschien kun je de bobinespoelen loshalen en b.v. twee (snelle) testlamp tussen de 12 V hangen en de zundungsstufe pen 1 en een lamp tussen de 12 V en zundungsstufe pen 6. Als je nu de motor start, zullen de lampen snel moeten knipperen.

De zundungstufe heet in Nederland stuurtoestel en heeft bij mijn weten nummer 12.14.1.461.441 (niet helemaal zeker) en kost nieuw ongeveer 98,75 Euro. (Heb je een indicatie wat je er gebruikt voor moet geven)


Mvg,

Bert

(P.S. Verhaal is snel getypt dus misschien staat er een foutje in)
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Tussen pootje 1 en 4, en tussen pootje 4 en 6 zal je de zelfde waarden moeten meten. Let op dat je alles twee maal meet ,bij de tweede meting de polariteit van de meter omdraaien. Als je twee maal de zelfde waarden meet zou de module goed zijn.
Wees voorzichtig met het meten aan de motronic een nieuwe is heel duur
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'bep', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rij zelf een R75/7,dus weet niets specifieks van jou motor ,maar controleer eens de draad van de bobine naar de transistorontsteking ,die zou wel eens ergens aan de massa kunnen liggen en de betreffende bobine kortsluiten.
Laat nog eens horen wat de oorzaak was.

succes Bep
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)