Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
constante stroom door bobine?
#1
Reactie van bezoeker 'rob klinkenberg', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mijn K1100LT bj92 heb ik het volgende probleem: nadat geconstateerd was dat hij op 2 cilinders liep gaan puzzelen, uiteindelijk bij een gesmolten bobine terecht gekomen, via via een nieuwe gebruikte op de kop getikt en ingebouwd, na 20 seconden starten rook en opnieuw een gesmolten bobine, heeft een van jullie nog goede ideeen? Mechanisch lukt alles nog wel maar zodra het electrisch wordt wordt het een stuk moeilijker.Help!!!
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'rob klinkenberg', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Bij mijn K1100LT bj92 heb ik het volgende probleem: nadat geconstateerd was dat hij op 2 cilinders liep gaan puzzelen, uiteindelijk bij een gesmolten bobine terecht gekomen, via via een nieuwe gebruikte op de kop getikt en ingebouwd, na 20 seconden starten rook en opnieuw een gesmolten bobine, heeft een van jullie nog goede ideeen?En bij gesmolten bedoel ik ook gesmolten, de hele bovenkant een groot kunstwerk, toen ik de foto mailde naar Bert Meijerink kreeg ik het antwoord dat het niet lekker uitzag. Mechanisch lukt alles nog wel maar zodra het electrisch wordt wordt het een stuk moeilijker.Help!!!
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rijd een simpele R100 en ken de ins en outs van de 1100 niet, maar:
bobines zijn niet gemaakt om een constante stroom door heen te laten gaan. Daarom wordt na korte tijd met het contact aan, de ontsteking ook uitgeschakeld (als de motor niet draait).
Stel dat ruwweg de helft van de tijd er stroom door de bobine loopt, dan wordt er bij een constante stroom dus 2x zoveel warmte ontwikkeld....

Het lijkt er dus op dat de stroom niet onderbroken wordt:
- is het een bedradingsfout?
- is het een defecte stuurunit?

wordt een dure klus zo.....
(heb helaas niet het verlossende woord)
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'rob klinkenberg', geïmporteerd van het oude forum:

Frans

De bedrading ga ik sowieso het weekend nakijken maar met de stuurunit bedoel jij daar ook de motronic mee?
Bert Meijerink had het daar al over
rob



Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Een bobine kan inderdaad oververhit raken als er te lang stroom doorheen loopt. Maar doorbranden of smelten binnen 20 seconden lijkt mij wel erg snel. Is de nieuwe bobine niet voor een lagere werkspanning bedoeld?

Reply
#6
Reactie van bezoeker 'rob klinkenberg', geïmporteerd van het oude forum:

Ad

Ik had er precies dezelfde Bosch opgezet.

Rob
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

20 seconden is idd zeer snel....
Ik moet afhaken omdat ik niet bekend ben met de K1100.
De motronic is dacht ik de computer voor het motormanagement, die zorgt toch alleen voor de inspuiting? Of ook voor de ontsteking?
Wat ik met stuurunit bedoel is bij de R de "Hallgever".

In Peters werkplaatsboek ® staat: "bij het testen van de bobine niet langer dan 1 minuut onder de volle spanning laten staan, anders wordt de bobine te heet".
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Fred Streuper', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Ik voel mij geroepen om ook even te reageren op jouw probleem. Ook ik ken de juiste techniek niet achter de 1100, maar ik heb ooit eens op school geleerd dat de motor beter start als er tijdens het starten zelf een hogere spanning op de bobine wordt geschakeld. Eigenlijk heel logisch, als je nl de startmotor bedient dan zal de spanning van de accu terug vallen naar ca 9,5 volt. Natuurlijk afhankelijk van de conditie van de accu. Maar dit zou onvoldoende kunnen zijn voor een goede start door de bobine en daarom wordt er vaak een voorschakelweerstand geplaatst die de spanning tijdens het rijden naar ongeveer 9,5 volt brengt en tijdens het starten wordt deze weerstand dan kort gesloten. Als jou 1100 dan meerdere bobines heeft, dan zou je dat makkelijk kunnen testen.
Waar de weerstand zou moeten zitten weet ik niet, maar mogelijk maakt dat onderdeel uit van het startrelais.

Succes met zoeken.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Waarschijnlijk is de zg zundungszendstufe stuk (ik weet zogauw geen ned vertaling)Dit is het kleine zwarte kastje achter de bobines wat tegen de accubak is vastgeschroefd
Dit kastje versterkt het motronic singaal in een bruikbaar singaal voor de bobines
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

Je kunt de bobines ook nog even doormeten voor montage
Primair tussen 1 en 15 0.5 Ohm
Secundair tussen de bougiekabels ZONDER bougiekap 13kOhm.
suc6 Arie
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)