Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Ron,
bedankt voor de tip.
Ik leer elke dag bij alleen maar door te kijken!
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Job', geïmporteerd van het oude forum:
Ron,
Geniale tip! Ben van het type eerst doen en dan lezen...had bij het (voor het eerst van m'n leven zelf )vervangen van m'n blokjes de remschoenen er al helemaal af liggen en alle remolie was weg :-) Heb er 1 1/2 dag over gedaan om alles weer luchtvrij en niet sponsig te krijgen. Jouw manier had veel tijd bespaard...(nog los van de totaal onnodige demontage van de remschoenen)
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Ron ,
ik had zo iets ook eens bedacht, maar nog niet geprobeerd.
ff ter verduidelijking:
Je zou het voorraadpotje leeg kunnen zuigen, nieuwe vloeistof oppompen en dan weer oude vloeistof uit het potje wegzuigen tot je alleen nieuwe vloeistof overhoudt.
- het zal wel niet lukken om de vloeistof op te pompen zonder dat er een belletje lucht mee gaat, is het niet?
- het ontluchten, doe je dat op de gewone manier, ventiel open, pompen, ventiel dicht?
- of is het mogelijk met de spuit te zuigen en zo de aanwezige lucht eruit te zuigen? (potje vol en remhandel "open" zetten)?
Reactie van bezoeker 'Jos Van de Poel', geïmporteerd van het oude forum:
Als automechanieker kan ik mogelijks een beetje toelichting geven voor dit ontluchtingsprobleem.
De remblokken van de remklauw die je gaat ontluchten eerst volledig terugdrukken in hun zitting en deze daar borgen. Of je neemt er de remblokken uit, drukt de betreffende zuigers volledig in en borgt deze daar door de vrijgekomen ruimte op te vullen met gelijk wat. Bij uitvoering met "abs" tijdens deze handeling de vrijgekomen remvloeistof laten wegstromen via de ontluchtingsnippel - slangetje en potje. (bij abs nooit remvloeistof terugdrukken). Open het reservoir en zuig zoveel mogelijk oude vloeistof weg. Vul dit vervolgens met nieuwe . Bevestig nu aan de ontluchtingsnippel een slangetje en breng dit in een opvangpotje. Monteer even het deksel terug op het reservoir (vloeistof kan omhoog spuiten) - knijp de hefboom- houdt deze onder druk en open de nippel terhoogte van de remklauw. Oude vloeistof zal nu wegstromen - sluit lichtjes de nippel en laat vervolgens rustig de hefboom terugkeren naar zijn ruststand. De hoofdremcilinder vult zich met propere vloeistof - herhaal deze handeling meermaals totdat je overtuigd bent dat alle oude vloeistof er is doorgepompt - je kan dit makkelijk zien aan het kleurverschil. Ideaal is de remhefboom niet volledig tegen zijn eindaanslag te knijpen vermits daar de manchetten nooit komen en mogelijks beschadiging oplopen. Het ontluchten duurt dan wel even langer doch U speelt dan op zeker.
Ondertussen wel met regelmaat het reservoir op voldoende niveau controleren en bijtijds bijvullen. Uiteindelijk knijp je meermaals op de remhefboom en houdt deze ingeknepen en draait voor de laatste maal de nippel open. Alle vloeistof is nu ververst en de kans op luchtbellen is gering. Heb je alsnog een sponzig gevoel dan kan je de remhefboom ingeknepen borgen en alzo de motor een nachtje laten staan - de laatste restjes lucht zullen boven verzamelen en bij het eerste gebruik van de hefboom in het reservoir terechtkomen.
Let op morsen: remvloeistof tast uw lak aan - dus steeds gemorste vloeistof netjes verwijderen.
Verwijder de opvulstukken tussen de remzuigers en schijf (monteer zonodig terug de remblokken) -knijp meermaals de hefboom in totdat je de remdruk voelt opkomen - vul het reservoir op het juiste niveau en sluit het deksel.
Nog een tip: het inknijpen mag bruusk gebeuren doch het lossen van de hefboom moet rustig gebeuren om de vloeistof uit het reservoir de tijd te geven doortestromen naar de hoofdremcilinder - deze opening is erg klein vandaar je de vloeistof ook de tijd moet geven om de vrijgekomen ruimte in de hoofdremcilinder op te vullen.
Dit is ÈÈn ontluchtingsmethode en er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden die tevens een goed gevolg geven. Voor de "leek in het vak" moet het op bovenstaande manier lukken het werk tot een goed einde te brengen.
Mvg.
Josvdp@skynet.be
Reactie van bezoeker 'Ron Huisman', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Frans,
Ik heb geprobeerd om met de spuit de lucht uit het remsysteem te zuigen maar dat was geen succes, door de vacu¸m blijf je gasbellen houden.
Het ontluchten heb ik op de manier gedaan die hier boven beschreven staat dus - nippel los remhendel in - nippel vast remhendel los. Ik heb alleen de legespuit op de nippel laten zitten waar ik met ontluchte begon, door de druk van de remolie wordt de zuiger van de spuit naar buiten gedrukt en kan je zien of er nog lucht in de remolie zit omdat de spuit en het slangetje transparant zijn.
Ron.
Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Allemaal,
Bij deze wil ik nog een piep klein tipje geven.
Neem een plasic fietspomje, je weet wel om met de fiets mee te nemen en draai het zuigertje om.
Je krijgt dan eeen zuigpomp in plaats van een perspomp.
Vraag een assistent(e) om heel even te helpen met het potje bijvullen. Het buurmeisje is altijd een succes, je kan dan je dankbaarheid betuigen.
Vul je lege reservoir met schone olie, voorzichtig dat er geen luchtbellen kunnen komen in het reservoir.
Beversig al of niet met een slang je pomp aan een ontluchtingsnippel, die wel gangbaar moet zijn.
Open de nippel en zuig met beleid de olie door de nippel, inclusief lucht, door aan de pomp te trekken.
Ondertussen je buurmeisje het reservoir in de gaten laten houden en eventueel bij laten vullen.
Je moet wel ÈÈn teug nemen met je pomp.
Nippel dicht draaien en zonder te morsen je pomp van de gesloten nippel halen.
Pomp leeg en de andere zijde de remtang op dezelfde wijze behandelen.
Dit was mij tipje, simpel, heel goedkoop en werkt perfect.
Je moet wel van de remhandel afblijven omdat anders de compensatieboring door de piston wordt afgesloten en dan werkt de ontluchting niet, netzoals het niet werkt als je de handel opspant en hopen da de lucht door de gesloten compensatieboring kan ontsnappen naar het reservoir.
Als laatste betoon je dankbaarheid aan je buurmeisje.
Probeel maar eens, werkt echt.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Jos Van de Poel', geïmporteerd van het oude forum:
Niet vergeten ...
Voor het ontluchten altijd de betreffende remzuiger zover mogelijk terug drukken in zijn zitting, zoniet wordt niet alle oude remvloeistof doorgespoeld en het is juist dit laatste restje dat in de cilinder achterblijft dat aanleiding zal geven tot oxidatie van de cilinder en het vormen van luchtbellen bij oplopende temperatuur. Deze restvloeistof heeft het ook het meest te verduren van temperatuurschommelingen en bevat vermoedelijk ook het meeste water, vandaar .
Mvg jos