Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dubbele ontsteking op R100
#11
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Als de electronische ontsteking eenmaal goed afgesteld staat verloopt hij in principe niet. Hooguit door het lostrillen van iets. Af en toe controle is dus voldoende.

Het zwakke punt bij deze onsteking zit in de vervroeger, die mechanisch is. De verdraaiing gebeurt door gewichtjes die door middelpuntvliedende kracht die de gewichtjes naar buiten slingert. Door veertjes worden de gewichtjes weer teruggetrokken. Met name deze veertjes kunnen verouderen, breken, etc. Alles moet natuurlijk ook soepel kunnen draaien. (hier is al veel over geschreven op dit forum)

De werking van de ontsteking, inclusief de vervroeging, moet met een stroboscoop worden gecontroleerd.
Het is verstandig dit voor beide cilinders te doen, er kan een klein verschil in zitten.

Het ontstekingstijdstip veranderen doe je door de pot te verdraaien waar de ontsteking in zit. Deze zit met twee inbus boutjes vast op het distributiedeksel. Wil je draaien, dan moet je de schroefjes lossen.

Waarschijnlijk is dat niet nodig; als er een afwijking in zit, zit dit meestal in de werking van de vervroeger.
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'berend', geïmporteerd van het oude forum:

@maarten: Voor een complete electronische ontsteking, kijk eens op de website van Sparcon
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum:

@berend: Bedankt voor het adres, ik heb gekijk gekeken en het ziet er veelbelovend uit!
Ben nu bezig met een transistor onsteking van Velleman waar de puntjes blijven zitten en de condensator kan vervallen, zodra alles klaar is horen jullie het.
Ook een originele BMW elektronische ontsteking geprobeerd, maar na een km of 2 stopt de boel en heb ik geen vonk meer (waarschijnlijk te warm worden van de gever!?)
maarten
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum:

Zoals belooft in bovenstaand bericht: de transistoronsteking gemonteerd en aangesloten samen met noeuwe kontaktpuntjes en zonder condensator: motor startte gelijk goed en rijden ook geen probleem.
maarten
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:

en zo gaat ie nog jaren!!!
vergeet niet het nokje van de punten regelmatig te smeren, want je hebt er verder geen omkijken meer naar!
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

BIJ THEO TERWEL HENB IK OP ZIJN R90S MET EN OP ZIJN R90S ZONDER DUBBELE ONTSTEKING GEREDEN. WERKTE MONSTER. HEB IK OOK OP MIJN URAL COMBI GEZET. FANTASTISCH RESULTAATALLEEN BLIJF IK OM ONDUIDELIJKE REDENEN NOG BOBINES OPPOMPEN. EN EINDTRAPPEN VERSTOKEN... MAAR DAT IS DAN OOK GEEN BMW!
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'max', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb nog een pdf-je liggen met alles over 'twin plugging' Geef je mailadres even dan stuur ik het door.
21 pagina's gedettailleerde info, engelstalig, slechts 132 K groot dus past in elke mailbox
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Laat maar komen max

r100cs@telenet.be

Dank u
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Max,
kan dat pdf-je ook naar mij?
boesrijk@home.nl
Alvast bedankt!
Egbert
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'Dolf Peeters', geïmporteerd van het oude forum:

... als er dan toch met pdfjes gestrooid wordt? dolf@amklassiek.nl
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)