Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bij terugschakelen blijft pookje beneden hangen.
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum:

Als ik vanuit z'n 3 (of hoger) terugschakel en het pookje naar beneden duw, dan blijft het in de onderste stand hangen. Moet het daarna met m'n voet even (voorzichtig) omhoog bewegen om vervolgens verder terug te kunnen schakelen.
Heeft iemand dit probleem al eens gehad en weet je of het makkelijk is te verhelpen?
Alvast bedankt voor je reactie.
groet, Marc.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Marc,

Je kunt eens kijken of het uitwendige schakelmechanisme niet vervuilt is en daardoor niet soepel werkt. Dit zou leuk zijn want dan heb je kans dat niet de bak uit elkaar hoeft om de veer te vervangen die de pook in het midden moet houden. Deze veer vervangen is over het algemeen niet moeilijk. Het is het sleutewerk om bij die veer te komen wat het lastig maakt.

Succes
Ad
Reply

Hallo Ad,

Dank je wel voor je reactie! Na vandaag wat rijden bleef ie op een gegeven moment alleen nog in de uiterste beneden-stand 'hangen'. Ik verwacht dat dus de veer niet stuk is, want als ik het pookje dan iets aanraak schiet ie alweer terug. Heb er for the time being even wat WD40 op de scharnierpunten gespoten. Denk dat het inderdaad vervuiling is van het buitenste mechanisme.
Dus da's makkelijk te verhelpen (als het droog is :-)
Stel dat .... ik toch binnenin moet zijn.
Weet je of het ÈÈn veer is of zijn het twee veren die het pookje terugtrekken in de middenstand?
Als ik ophoog schakel is er namelijk niets aan de hand.

groet, Marc.
Reply
Reactie van bezoeker 'CK', geïmporteerd van het oude forum:

Heb ik ook gehad met een R100RS van 1977. Het draaipunt van de schakelpook goed inspuiten met kruipolie of WD40 en het schakelen gaat weer goed.

vr. gr. CK
Reply
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:

Marc
bekend probleem dat heel makkelijk op te lossen is
het is inderdaad zeer waarschijnlijk vervuiling van het schakelmechanisme
echter ÈÈn tip van mijn kant
gebruik (nadat je alle kogelverbindingen goed schoongemaakt hebt) geen WD40 of kruipolie, maar gewoon Duckham grease (gebruik ik al 25 jaar), of elk ander taai wit kettingvet
dit hecht namelijk veel beter en daardoor blijven de kogelverbindingen lekker lang soepel
groeten
RenÈ R100RT 1990-170.000 km
Reply

Hallo Ad, CK en RenÈ,

Bedankt voor jullie reacties. Ik rij overigens een R100RT/'95 Om de boel even vlot weer wat te laten werken heb ik WD40 gebruikt, maar dat werkte niet langer dan een dag, toen was het euvel er alweer alleen nu liep ie helemaal zwaar (kon bijna niet meer schakelen).
Ik heb de linker pedaal eraf geschroeft en daarna de scharnierpen van het schakelpedaal losgemaakt. Wat zat die vast zeg. Kon het pedaal amper met m'n handen ronddraaien (ik stond verstelt dat ie ¸berhaupt nog terugsprong in z'n middenstand).
Maar goed.
Heb alles goed schoongemaakt alle troep en oud (gedroogd en gehard) vet weggepoetst. Daarna het glijlager met kogellagervet ingesmeert en ik kon 'm weer met m'n pink ronddraaien.
ALS NIEUW>>>>>>>>>> WAUW.
Het rijd als nooit tevoren. Ik kan de vork in de versnellingsbak bijna met m'n voet bewegen ;-)
Gelukkig was het simpel op te lossen (20 minuten en klaar).
groeten, Marc.
Reply
дели485.2глазBettPaulфакуШполParaDaviМогиМдивTescТомиВладPensавтоResuсклаРевуAtlaКлейучилКлие
IzerYJ07Tesc1700WillВолеJohnудовКузьNickVIIIвойнvidaKojiInstYverDropFlaxOreaучасTescMythSwee
PacoGeorBonuOmsaсерт(`ХоBarbDamePrasFiskотстШалаElecстатБелезамоGregWittремеHowaEricГолеPush
GlenЛенирабопресDaviFredNoriRondБудаXVIIChetdiamЕфимавтоDonaASASРосскатаZoneзолостарZone3169
ТрухZone(истKeviЯкобJasmLewiOphuZoneсожаКупрЕфреПлатBettАкимРожаHenrЗолоJackJameЗариТрохДиде
ВолкМихагармLD-2волоCataZigmMabeNighZN-01068КитаWritJardRenzдрузкомпSTARSTARSSANзавонеонacco
MARAэкспкистнаряWillсклаКитаAdobRunnStarIwakDremUnitSleeSimbЛитРХарчАфанFLC-FranНегрМитрВиол
NortАкадКремПодоЦиреЦзедИркуCharюридДальрежиMariDonaИллюDarkArthТрапавтоВалоГончсезоГрач(Вед
РесивзроПетрБариЛубеRecoDudeSieLКазбэкзаГориБалиГориавтоLumeпредSchoСереНефеиздаWindLD-2LD-2
LD-2DeskБортEdgaNguyHolyИллюКравначаПанкJuliТихоCarotuchkasИльиAjay
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)