Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R75/7
#1
Reactie van bezoeker 'wim ', geïmporteerd van het oude forum:

Ik rij momenteel op de bijzonder goed bewaarde R75/7 van mijn broer. Zelf reed ik tot voor kort met een R100RS maar heb die verkocht. Waarom vertel ik dit erbij ? Omdat het verschil in motorvermogen (in theorie respectievelijk 50 pk tgo 70 pk) gigantisch aanvoelt; waar mijn RS zonder veel moeite naar de 200 liep heeft de R75 moeite om 135-140 km/h te halen. Nu moet ik er bijvertellen dat als de motor stilstaat er benzine uit de carburator(s) loopt, waarschijnlijk een probleem met de vlotters en de stiften. Mijn vraag is nu hoe snel een R75 zou moeten kunnen lopen en of het probleem met de carburators zoveel verschil kan maken ? Het is mij nu niet echt te doen om die topsnelheid maar de acceleratie in hoogste versnelling van bijvoorbeeld 90 naar 120 is echt pover en ook terugschakelen helpt niet. Motor raakt in hoogste versnelling alleszins niet boven de 4700 toeren. in lagere versnellingen gaat de toerentellernaald wel verder maar zoals gezegd geen acceleratie om over naar huis te schrijven. Wat is jullie mening ?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Dat die 75/7 minder goed bewaard is en nodig eens een afstelbeurt en schoonmaakbeurt moet hebben, dat zal al wel heel wat schelen.

Moet toch wel dik boven de 150 kunnen komen lijkt me.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Geheel met Ralf eens,
kijk ook of de membramen van de carbs nog goed zijn anders gaan je gasschuiven niet voldoende open.
De RS heeft inderdaad veel meer power dus verwacht niet gelijke prestaties.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'wim', geïmporteerd van het oude forum:

wellicht a
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'jonas', geïmporteerd van het oude forum:

wim,

je R75/7 moet inderdaad veel beter kunnen,
kijk maar even op deze site: http://www.motobins.co.uk/history/r75_7_data.htm
voor de technische gegevens

groetjes
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'wim', geïmporteerd van het oude forum:

Ralf, Dick en Jonas, bedankt voor jullie reacties.
Ga vandaag eens mijn licht opsteken bij een specialist en indien nodig een reparatie laten uitvoeren.
Nadien laat ik jullie weten wat er aan het bmw'ke schortte.
groeten

Wim
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Wim,

Ik heb een R 60/5, en heb er later (al begin 1990) een R 90/6 blok ingehangen met een langere eindoverbrenging. Ik heb 300 cc winst, maar het verschil is enorm, zowel onderin als bovenin het toerenbereik.
Maar een oudere 750 cc moet toch vlot 170 lopen denk ik.

Succes.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Wim,

In 1982 had ik een R75/5 bouwjaar '71 bij een motorzaak gekocht. Was erg tam totdat ik ontdekte dat de gaskabels van beide carburateurs vreemd gemonteerd waren, waardoor de gaskleppen maar gedeeltelijk geopend werden bij "volgas". Na correcte montage trok het blok perfect. Diverse R100's van clubgenoten konden de 75/5 (4-bak) niet bijbenen bij doortrekken tussen 80 en 120 km/u. Ben het met Dick B. eens dat ook de membramen van de carburateurs verdacht kunnen zijn. De gasschuiven gaan niet volledig omhoog als deze membramen lek zijn. Wellicht zijn deze punten bij jouw motor wel in orde, maar misschien heb je er wat aan om dit te checken.
Voor de nieuwsgierige(n) onder ons: de 75/5 is in 1983 door een vastgelopen versnellingsbak over de kop geslagen bij ca. 80 km/u en was toen helaas total loss. Daarna een R80/7 van 1978 en vervolgens van 1984 tot op heden een R80/7 van 1979. Deze is in 2002 geheel gerestaureerd. Een aantal foto's van mijn 80/7 zijn te zien op http://www.nijkamp0.freeler.nl

Groeten,
Ton

p.s. Alle forumleden een heel goed 2005 met veel rij- en sleutelplezier gewenst!
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ton.

Prachtige motor. Wel tip-top gerestaureerd. Het embleem BMW op het motorblok zou ik nog ff zwart maken, dat breekt een beetje. Dan heeft het blok iets meer kontrast.
Hier kun je nog wel 40 jaar mee vooruit.....
Als je ook nieuwsgierig bent:
http://home.planet.nl/~heymink/
bij upgrade BMW. De restauratie van op dat moment al 4 jaar geleden.

Reply
#10
Reactie van bezoeker 'wim', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo iedereen ,

Heb nieuws over mijn R75/7 en de reden waarom hij zo slecht liep. Dit was enerzijds te wijten aan de ontsteking die in plaats van te vervroegen, vertraagde (versleten onderbreker en verdeler) en anderzijds kwam dit door de klepspeling die niet meer binnen de marge was (1 mm buiten de door bmw opgegeven toegelaten speling) Alles is te wijten aan een flagrant gebrek aan onderhoud van de vorige eigenaar(s). Want ook alle olien (motor, cardan, versnellingsbak, rem, vork) waren j···ren niet meer ververst. Nochtans werd de motorfiets deze zomer door mijn broer particulier aangekocht waarbij de verkoper op zijn eerlijk komunikantenzieltje zweerde dat alle onderhoud net gebeurd was...
Gelukkig heeft de motorfiets nu een onderhoud gekregen voor er ernstige schade kon optreden. Het verhaal van Ton doet je toch nog maar eens stilstaan bij het feit hoe belangrijk periodiek onderhoud en controle wel niet is bij een motorfiets : mankementen en slecht onderhoud kunnen snel levensbedreigend worden. Wat verkoper deze zomer deed tgo mijn broer; namelijk liegen over staat van (onderhoud) motorfiets was dus niet alleen immoreel maar kon ook misdadig worden mocht mijn broer iets overkomen zijn zoals Ton indertijd.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)