Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kleine beurt K1100LT, afstellen injectie en uitlezen Motronic
#1
Reactie van bezoeker 'Martin ', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn K1100 is bijna aan een kleine beurt toe. Gezien de prijs die de dealer daarvoor rekent (200-300 euro) en het feit dat ik bij vorige motoren altijd alles zelf gedaan heb wil ik de kleine beurt zoveel mogelijk zelf uitvoeren. Alleen weet ik niet wat ik met de injectie en de Motronic aanmoet. Klopt het dat de Motronic iedere beurt moet worden uitgelezen? En wat houdt het afstellen van de injectie precies in? Iemand een idee wat het afstellen van injectie precies kost? En tenslotte de laatste vraag. Moeten de kleppen bij de kleine beurt nu wel of niet gesteld worden?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

200-300Ä voor olie+filter wisselen, en wat inspectiewerk is wel erg overdreven.
Kleppen controleren/stellen alleen bij een grote beurt.

Moronic uitlezen is mi. alleen nodig bij een storing, als de brommert goed loopt, valt er niks uit te lezen.

Afstellen van de injectie houdt in; synchronisatie controleren/afstellen.

Ik heb hier het originele onderhoudschema, als je wilt meel ik je dat, kan je zelf zien wat er bij welke beurt moet gebeuren.

Motronic uitlezen heb ik een truukje voor geleerd van een Bosch-monteur, stelt ook niks voor.

Over het synchroniseren loopt ook een draadje hier op het forum.

Groeten, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Martin,

Ik heb samen met een vriend zijn K1100LT een kleine onderhoudsbeurt gegeven en serieus overwogen BMW dealer te worden want die verdienen ze wel erg gemakkelijk. Zonder gekheid, een kleine beurt stelt geen donder voor, niet moeilijker in ieder geval dan bij welke andere motor dan ook.

Paul,
Hoe lees je de Motronic uit ? Werkt dat ook bij een R1100RS ?

Ad
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Voor de K-serie, met Moronic; op de diagnose stekker het bruine draadje 2-3 sec aan massa leggen, en dan op het knipperen van het temperatuurlampje in het klokkenspel letten.
Combinatie van knippers geeft een 4-cijferige code.

Voor de R1100, hier; http://www.kesselmark.com/index.php?modu...PAGE_id=52

Groeten, Paul.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Paul, hier Gerard.
Ik lees interessante dingen over de K1100 beurten.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om ook mij een mail te sturen met dat onderhoudsschema ?
Wat moet ik aflezen op die temp.meter om de motronic te testen ?
Op Ebay.dl zag ik een metertje wat hier ook voor gebruikt wordt.
Weet jij wanneer de distributieketting vernieuwd moet worden ?
Voor het stellen van de kleppen en het uitlezen was ik bij de 60 d beurt ongeveer 90 euris kwijt bij de dealer.
De rest doe ik zelf en mijn brommer loopt als een naaimachien.
mijn emailadres: bmwgerard@hotmail. com

bvd tweewielerdank

Gerard.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Jakob', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo gerard,

Het onderhoudsschema is ook te vinden op:

http://www26.brinkster.com/bertmeijerink...chemas.htm
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Christophe', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Weet jij wanneer de distributieketting vernieuwd moet worden ?.

De Stuurketting hoeft niet preventief vervangen te worden, ook niet volgens fabrieksschema. Er zijn op >www.FlyingBrick.de< voorbeelden bekend waarbij de ketting na ruim 400.000 km is los geweest en geen meetbare slijtage kon geconstateerd worden.
De fabriek raadt weliswaar aan elke 60.000 km de klemband (Steuerkettenspannschienenbelag= Spannband) te vervangen. De klemband kan inderdaad slijten maar over de noodzaak om dat preventief te doen zijn de meningen zeer verdeeld. Je kunt horen wanneer het zover is.
De klemband is van kunststof en klemt over het spanstuk (= Steuerkettenspanner=Spannschiene). Het ETK nummer van de klemband is: 11 31 1 460 814. Kkost ca 2 Euro.
Ik vervang mijn klemband eerst als hij lawaaiig wordt, met 66.000 spint mijn K75 als een naaimachien.
Het onderhoudsschema van de K75/100/1100 is gelijk, maar dat had je natuurlijk al op de site van Bert Meijerink gezien, de beste Nederlandstalige op K-gebied.
Het onderhoudsschema daarin is overigens afkomstig van de site van BMW-dealer Kohl in Aken. Dat weten alleen kenners....
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Met een goed werkplaatshandboek [en die voor jouw type motor zijn ERG goed !!] zul je geen enkel probleem hebben om zelf zowel de grote als de kleine beurt uit te voeren. Die 10 - 20 euro die je moet neerleggen voor zo 'n boek heb je al met een kwartiertje werk terugverdiend !! Er loopt een item wat over die handboeken gaat hier op het forum, gekocht op marktplaats.nl.
Reply
#9
XIII464.3увидBettNimrМуроAlexПавлhistСигаАлекCereБхагgayaTescEricMartRondНапоAnwoРоссLiyaРома
(Тео2CS2ZyliDekoXVIIJohnстихЛипнМаркPacoВороHenrРубцYourCoveMineAquoRexoCoveРозоWindPaleSere
ВладОркеWhatкольсертExpeчитаLeonMichStevсборШталLoneXVIIаппаFourSelaRobePALIPALIRogeКарлуров
ОрджАнанГерцдругБудаядерAlaiGlamСаньмлекPUREdiamCharразнДависереРоссЧикаZoneменяинстZonePHZN
MiklZoneстердеятЛациScotИвасPierLeonчитаЭндрсценстилподрГеодСороучитЭрмиOmar(190унивИллюСтол
КадымедвповепродподоZanuKronПроиMonoWindкомпBariFavoBeveWoodШервРоссSTARNISSLEXUхоропозвVoca
ESCAкистсборраскПушкВысоупакSpeaWindSTARRembDremRoweChouzitaЛитРЛитРЛитРSTALКитаавтоЛитРРадо
ЛитРTalcконсКарыМакоТяньГумиCharОголBaquзакоIrinКандSinfСолдTellпляжHowaWarwIntrTris(ВедУшко
автоJaneXVIIHappДонсунивStepMetaсамообраЕфротебеNokiШестKeseXVIIрекаPhilElliГаврЧернпродпрод
продRollБортArthJeweRazoИллюMicrрассБараредаНефеToshtuchkasЖукоBack
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)