Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'MENSINK', geïmporteerd van het oude forum:
Wie kan mij verder helpen.
Ik ben in het bezit van een R80 van 1988. Ik wil de carburateurs synchroniseren.
In dit forum wordt gesproken over een doorzichtige slang met daarin een vloeistof om de onderdruk te meten.
Mijn vragen zijn:
* Waar sluit ik deze slangen op aan?
* Bij enig drukverschil, hoe stel ik de carburateur dan af?
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Vraag 1: er zitten op de carburateurs, tussen carburateurhuis en cylinder, aansluitingen voor de vacuum meter. Vaak een uitstekend buisje met een afsluitschroefje er in. Hier moet je (strak passende) slangen van de vacuummeter op aansluiten.
Vraag 2: wat je hiermee kunt doen is de gelijkloop van de carburateurs afstellen, vooral het gelijkmatig (even snel) oppakken bij gas geven. Dus eerst moet je elke carburateur goed afstellen qua mengsel, dit is een ander probleem. zie hiervoor de handboeken, of draai 1 bougie los, steek hem terug in de bougiekap en leg hem op de cylinder, zodat de massa contact maakt. Laat vervolgens de motor op 1 cylinder lopen en draai aan de stationair schroef totdat het nog net loopt zonder afslaan. Herhaal de procedure voor de andere cylinder (wel opletten dat je ze op dezelfde manier afregelt, de een veel te arm en de ander veel te rijk is niet zo'n goed idee), draai dus in principe beide cylinders op dezelfde manier.
Heb je dit klaar dan monteer je beide bougies en de vacuummeter, laat de brommer draaien en kijk wat er in de buisjes gebeurt. Als 1 buisje direct de vloeistof hoger heeft moet je die cylinder met de gaskabel stelschroef en/of de aanslaschroef iets losser draaien; kan zijn dat je dan de stationair even opnieuw moet regelen...
Heb je de vloeistof kolommen ongeveer gelijk dan draai de gaskraan open en je kijkt naar de kolommen: als er 1 sneller stijgt dan is die kabel te strak, draai je dus iets losser, of omgekeerd: als er 1 achterblijft is die misschien te los en draai je hem iets strakker. uiteraard borgen met de borgmoeren dan nog even kijken of het nog steeds goed is want soms verzet je de boel een beetje bij het fixeren.
Een heel verhaal en hopeleijk helpt het je, zo doe ik het en mijn brommer doet het wel lekker!
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Egbert,
Vraag ; Waarom moet je de bougie terugsteken in de bougiedop?Kijken of ie het doet ?
Groet Ruud
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Nee,
alle boeken zeggen dat je het ontstekingscircuit kan beschadigen als de bobine in de lucht staat te vonken. Voor mij klinkt het elektronisch aanvaardbaar om deze veiligheid te nemen. En je ziet op deze manier inderdaad tegelijk dat je vonkies hebt, ook weer mooi meegenomen natuurlijk...
Goede vraag, maakt het verhaal nog wat completer.
Egbert
Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum:
Zeker bij electronische (Hall) ontsteking een bougie terugsteken en tegen massa leggen: de spanning kan dan de gewone weg volgen.
Bij een bepaalde afstand tussen de bougiepolen behoort een spanning (kilo-Volts) waarbij de vonk overspringt.
Als de vonk overspringt is de spanning weg.
Is er geen bougie aanwezig, dan kan de spanning akelig hoog oplopen met als gevolg door een geslagen bobine, bougiekabel of kap. Waar de spanning doorslaat brandt de isolatie (soms miniscuul) weg.
Gevolg: defect of bron van storing.
Frans.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Nou Ruud,
hier hoor je het hele verhaal. Heb ik niets aan toe te voegen.
Bedankt Frans
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:
Egbert/Frans
Heren dank voor uw reactie klinkt heel aannemelijk en duidelijk heb hier ook nix aan toe te voegen behalve dat ik dit een goed verhaal vind en in de toekomst zeker zal gaan uitproberen.Heb altijd het idee gehad,heb mijn brommert nog maar net dat een monteur niet met zoveel liefde en sekuurigheid aan een brommert werkt dat als u dat zelve verricht. dank voor reactie en kijk uit in deze donkere dagen Groet Ruud
Reactie van bezoeker 'Mensink', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb vandaag mijn R 80 proberen te Synchroniseren dmv de plasticslangen met 20w50 olie erin.
Het afregelen bij stationait toerental van ongeveer 1000 toeren was geen probleem.
De speling van de gaskabels heb ik exact afgesteld op 0,5 mm. Als ik nu een beetje gas geeft en geleidelijk naar 2000 toeren ga dan komt er een verschil in de oliekolom van ongeveer 5 centimeter.
Ook komt er vocht vanuit de onderdruknippels van de carburateurs via de slangen in de olie terecht en dit vocht maakt de olie troebel en lichter van kleur.
Is dit normaal??
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Het eerste stuk van je vraag: dit had ik de laatste keer ook, toen heb ik de luchtschroeven een klein beetje verzet totdat het weer gelijk bleef bij gasgeven, maximaal een cm verschil te zien heel even.
Tweede stuk van je vraag: dat vocht snap ik niet goed, zou eigenlijk niet moeten kunnen want de cylinder moet alles aanzuigen, uiteindelijk. Gebeurt dit bij gas open doen, constant houden of bij dicht doen? In het laatste geval zou het een beetje terugslag van de opgebouwde druk kunnen zijn. Dit is het enige wat ik zo kan bedenken.
Succes.
Egbert