Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cilinders honen
#11
Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Jesper,

volgens mij is Nijkerkerveen niet ver weg van jou. Daar zit Jan Gol. Daar kun je alles aan je BMW laten doen en hij hanteert de Hobbyist prijzen (zie ook www.jangol.nl).

groet Robbert
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Robbert,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb ze gelijk een mailtje gestuurd.

Groet.

Jesper.
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Waarom hoor (lees "lees") ik niemand over zuiger-cylinderspeling?. Als je gaat honen om bv alleen even stootranden te verwijderen ga je toch meten hoe de toestand is, en dan kan het zijn dat je dan naar een overmaat moet... kan ook wel de reden voor deze vraag zijn! Verder, de ene hoondoorn is de andere niet. Dwz dat er hoondoorns bestaan die de bestaande ellende volgen, er zijn er echter ook die iets weten toe te voegen. Met een profi hoonmachine wordt een cylinder nagenoeg 100% cylindrisch. PS: Was het niet zo dat een te gladde cylinder geen smeermiddel vasthield?
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Lei,

Het mooiste voorbeeld van hele gladde cilinders kan je ontdekken in onder andere de geavanceerde K serie motoren, waar een speciale nikkel/silitiumcarbide laag is aangebracht op het aluminium (Scanimet). Dit extreem slijtvast en heeft een prachtige gladde oppervlakte. Hierdoor is het mogelijk met geringe zuigerspelingen te werken.
De kwaliteit van de smeerolie zorgt er voor dat door de grote adhaesie er voldoende oliefilm blijft bestaan op de oppervlakte van de cilinder en na het "afschrapen" van de olie door de olieschraapveer, dat er geen metallisch contact kan ontstaan tussen de zuigerveren en de cilinderwand.
De zuiger is een iets andere situatie, deze heeft een geringere diameter vanaf de onderkant van de onderste schraapveer tot aan de bovenzijde van de zuigerkop, dus het contact tussen zuiger en cilinder is alleen onder de ondrste zuigerveer, en dan slechts meestal het gedeelte van de werkzijde en de leizijde, dit zijn de gedeelten haaks t.o.v. de zuigerpen.
Dor de oileveer ontstaat er een oilefilm tussen de cilinder en de zuiger, op de gedeelten zojuist beschreven, hier hoeft geen ruwe oppervlakte te zijn, de olie wordt er naartoe geschraapt.

Zuigers kunnen op de slijtvlakken dus onder de zuigerveren en haaks op de zuigerpen worden "opgerekt" om de speling van de zuiger weer volgens de fabrieksspecificatie te brengen.
Vroeger met de gietstalen zuigerveren, moest er wel een inloopproces zijn om te zorgen dat de veren insleten op de zuigerwand. Tegenwoordig zijn de veren voldoende zuiver of zelf voorzien van een chroom oppervlak.
groetjes,
Marco
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Marco, als je het stukje van die Joost hierboven even leest, staat er iets in over een "multitude of adhesion spots". Cylinders met Nicasil of andere geavanceerde coating hebben een iets ander principe dan de vroegere. Zuigers "oprekken" vind ik een uitgesproken lapmiddel, enkel voor je noodgeval. Joost kan het weten!
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Ik was blij met de reactie van Lei.
Gemaks halve gaan we uit van een gietijzeren cilindervoering. (Een nicosil laag is overigens opnieuw aan te brengen.)
Het lijkt erop dat iedereen er aan voorbij gaat dat een cilinder aan verschillende eisen moet voldoen,
- Oppervlakte ruwheid
- Cilindriictiet
- Speling t.o.v de zuiger.
Bij het honen m.b.v een profesionele hoonmachine zal er een kruissteek op worden aangebracht, van de juiste oppervalkte ruwheid, welke voor de juiste smering zorgt. Ook zal er een perfecte cilindriciteit onstaan. U begrijpt allen, dit kan onmogelijk voor 25 Euro!
Gerard
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'wiemer', geïmporteerd van het oude forum:

He Marco,

Hoe doe je dat, dat nulleriseren??
Ik heb nl nog een setje zuigers + cyl. liggen met een totale speling van 0.15 mm.
DAs best veel, maar zo te lezen kan die wat kleiner??
(je weet nooit wanneer je weer blij bent met die zuigers..)
Ik heb wel een flinke bankschroef, en ook wel een hydr. krik.
Open-trekken in de richting haaks op de krukas?

Wiemer.


Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Ongelooflijk, die reacties op nulliseren. Dat lijkt haast op beunhaaspraktijken!
Vergeet niet dat de slotspeling van de zuigerveren hierbij niet veranderd! Deze is wel getolereerd.
Gerard
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'wiemer', geïmporteerd van het oude forum:

Jamaar..

Hoe DOE je dat nou?
Het is toch al 1 april geweest?


W.

Reply
#20
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Beste allemaal,

Wat er wordt geschreven en gehoond, het is allemaal waar wat jullie schrijven en toch wordt het principe in een andere vorm nog steeds toegepast.
De mantel van de zuiger werd haaks op de zuigerpen met een speciaal geprofileerd profiel gewalst, waardoor de diameter op deze plaatsen wordt vergroot.
Vele zuigers van moderne motoren hebben ook een licht ovale cilindrische vorm.
De machine droeg het alom geprzen merk SnapOn.
Het zgn. lapmiddel zorgde er wel voor dat de zuigers niet meer kantelde, waardoor de afdichting van de zuigeveren sterk kon worden verbeterd. Het was zeker geen placebo.
Door het met een plofiel walsen kreeg je tevens een betere smering van de zuigermantel ter plaatse van reeds eerder gesleten delen van de mantel.
Sorry dat ik dit onderwerp heb aangeroerd en veel twijfels bij de deskundige heb opgeroepen.
Vriendelijke groet,
Marco
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)