Hobbyist Forum
Toerental valt langzaam terug bij gas dicht R80 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Toerental valt langzaam terug bij gas dicht R80 (/showthread.php?tid=9467)

Toerental valt langzaam terug bij gas dicht R80 - Duckmole - 10-11-2023

Goedemorgen mede 2V-liefhebbers.

Sinds kort heb ik een R80 uit 1991.
Afgelopen week heb ik de carburateurs uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gereviseerd.
Ik heb alle pakkingen en 0-ringen vervangen, net als de gasnaalden en de naaldsproeiers. 
De membranen heb ik laten zitten. Die zagen er nog goed uit.
Het schoonmaken van de carbs heb ik gedaan met een flinke hoeveelheid carb-cleaner van Wynns.
Daardoor hebben de membranen natuurlijk ook een lading carb-cleaner gehad.

Alles weer in elkaar gezet en de motor gisteren netjes afgesteld en gesynchroniseerd.
Ook heb ik nwe gaskabels gemonteerd en het gashendel schoongemaakt en opnieuw ingevet. Alles draait soepel.
Als ik het gashendel vol open draai en loslaat loopt hij snel en soepel naar gas dicht. Ik hoor beide aanslagen op de carburateur dan vrijwel direct dicht tikken.

Wat me nu op alt is dat het toerental (te) langzaam terugzakt naar stationair als ik het gashendel los laat.
Daar door met de motor nagenoeg niet meer af op de motor en ook op en terugschakelen gaat moeilijker.

Voor de revisie liep alles zoals het hoort.Wat is er aan de hand? Ik weet het even niet.
Misschien toch ook de membranen maar vervangen?
Zo ja, wat is wijsheid: originele van BMW of de exemplaren die onze huissponsor aanbiedt?

Ik hoor graag.

Grt.

RE: Toerental valt langzaam terug bij gas dicht R80 - jaap43 - 10-11-2023

Langzaam terugzakken in toerentalkomt meestal doordat de membranen niet meer goed aansluiten of de schuiven te langzaam terug zakken. Je gasklep kan dan wel snel sluiten maar de schuiven kunnen zwaar gaan. Die sluiten alleen maar door de veer die erboven zit.

RE: Toerental valt langzaam terug bij gas dicht R80 - Duckmole - 10-11-2023

Ik zal de membranen nog een keer checken, maar gezien de ouderdom van lijkt het me toch slim om ze te vervangen.
Vraag is dan nog even wat de beste optie is: origineel BMW of exemplaren van onze sponsor?

RE: Toerental valt langzaam terug bij gas dicht R80 - jaap43 - 10-11-2023

Je mag er van uitgaan dat die van onze sponsor gelijke kwaliteit zullen hebben als de BMW versie.

RE: Toerental valt langzaam terug bij gas dicht R80 - Duckmole - 10-12-2023

Nog in afwachting van nwe membranen en veertjes, maar vanmorgen beide carb’s open gemaakt en de membranen en gasschuiven gecheckt. Niets aan te zien.
Gasschuiven lopen mooi soepel en menbranen lijken heel.
Alles meer zorvuldig gemonteerd, afgesteld en gesynchroniseerd mbv de Harmonizer.
Klein rondje om de zandbak gereden en probleem lijkt verholpen.

Schiet mij maar lek.

Morgen komen de nwe membranen en veertjes voor de gasklep en choke binnen, die zet ik er toch maar in.
Kan vast geen kwaad na 31 jaar.

Thanks voor de adviezen.

Grt.
Sako