HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! (/showthread.php?tid=9462) |
HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - RobR60/6/75 - 09-24-2023 Vandaag bij het kleppenstellen ontdekt dat er stukjes metaal in de voorste ruimte van de kleppendeksel zitten. Hele kleine stukjes en een stukje dat lijkt op een braampje. Alleen aan de rechterkant voorin. Verder nergens iets te zien. Tuimelaar losgehaald en alles bekeken (naaldlagers, pushrod etc. Niets te zien. Geen slijtage, behalve minimale pitting op de tuimelaar. Iemand al iets soortgelijks meegemaakt? En wat was het!? Ik neem aan dat er geen metaaldeeltjes via de klepstoters naar boven kunnen komen? (…dan zouden er bij de andere toch ook metaaldeeltjes te vinden moeten zijn). Bedankt alvast voor jullie reacties!! RE: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - jaap43 - 09-25-2023 De olietoevoer naar de cilinderkop vindt plaats langs de bovenste lange bouten waarmee de cilinderkop vast gezet wordt. Zou dus evt. met de oliestroom mee naar boven gekomen kunnen zijn. RE: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - rindert - 09-25-2023 (09-25-2023, 10:36 AM)jaap43 Wrote: De olietoevoer naar de cilinderkop vindt plaats langs de bovenste lange bouten waarmee de cilinderkop vast gezet wordt. Zou dus evt. met de oliestroom mee naar boven gekomen kunnen zijn. Wat voor stukjes zijn het? Groot of klein? Metaal of aluminium? Als je dat weet kan je wellicht beter zoeken. Vooral als het uit het blok komt. Ik heb eens allemaal aluminium vijlsel gehad en dat bleek kettingspanner van de distributieketting te zijn. Rindert RE: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - RobR60/6/75 - 09-25-2023 (09-25-2023, 01:48 PM)rindert Wrote:Het zijn splinterstukje, wel duidelijk zicht- en voelbaar. En er zat een groter stukje in dat eruit zag als een braampje na het boren van een gaatje in metaal. Echter alleen in de voorste kamer van de rechter klepdeksel. Dat braampje kan onmogelijk door de oliekanaaltjes gekomen zijn. Echt te groot. Verder nergens iets te bespeuren. Alle andere klepdekselkamer zijn in orde. Geen vreemde geluiden en de kleppen zijn ook niet verlopen. Ik begin me af te vragen of er misschien iets van de schroefdraad van de borgschroef in het midden van het deksel erin terecht gekomen is. Deze is dolgedraaid (….door mij…) met met wat locktide teruggezet.(09-25-2023, 10:36 AM)jaap43 Wrote: De olietoevoer naar de cilinderkop vindt plaats langs de bovenste lange bouten waarmee de cilinderkop vast gezet wordt. Zou dus evt. met de oliestroom mee naar boven gekomen kunnen zijn. Kettingspanner heb ik nog nooit naar gekeken. Maar je hoort de ketting ook niet ratelen oid RE: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - jaap43 - 09-26-2023 Ik heb het idee dat je laatste vraag ook het antwoord is. Stukjes schroefdraad. RE: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - RobR60/6/75 - 09-27-2023 (09-26-2023, 11:05 AM)jaap43 Wrote: Ik heb het idee dat je laatste vraag ook het antwoord is. Stukjes schroefdraad.Ik hoop het!! Alles schoongemaakt. Ik rijd even paar kilometer en check of er weer nieuwe stukje inzitten??? RE: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - Coen - 09-27-2023 En even met een magneet kijken wat voor materiaal het is. RE: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - RobR60/6/75 - 09-27-2023 Goede tip!! Thx! RE: HELP! Metaal stukjes in kleppendeksel?! - Ysengrimus - 09-29-2023 Doet me denken aan een grap die we hebben uitgehaald op een clubavond in Rockanje, zeker 50 jaar geleden. Iemand met een Moto Guzzi V7 had ter plekke olie gewisseld. We hebben toen een gebroken Guzzi klep plus gruis in die olie gegooid.... had je z''n gezicht moeten zien en de reactie moeten horen.....: - ) Vergeet het nooit.... |