Hobbyist Forum
r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad - Afdrukversie

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Topic: r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad (/showthread.php?tid=8901)



r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad - Vic Tor - 10-25-2021

R100rs bouw begin 1980.

Volgens werkplaatshandboek bij wisselen olie  aandrijfas  vulplug losgedraaid maar komt soort "schroefdraad " mee. Schroefdraad plug is intact , gat is mooi glad (soort cupje) en lijkt ook niet of er ooit schroefdraad ingezeten heeft. Opvallend is verschillende kleur voor- / achterwiel. Hoort achtergedeelte wel bij de rest???  Moet er perse een schroefplug in of kan er bij wijze van spreken een kurk in. Boven de cardan er vlak naast zit een soort slagplug.


RE: r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad - OmarB - 10-26-2021

Zoals jij het beschrijft lijkt het erop dat in het verleden het oude schroefdraad eruit is geboord en vervangen door een helicoil. Blijkbaar was die niet goed bevestigd waardoor hij nu met de vulplug mee naar buiten komt. Er moet dus een nieuwe helicoil in (geen kurk o.i.d. dus!). 

Wat betreft het kleurverschil tussen voor- en achterwiel heeft dit waarschijnlijk te maken met de terugroepactie begin jaren '80 waarbij de gegoten voorwielen werden vervangen door wielen met extra verstevigingen in de verbindingen van de "spaken". De nieuwe wielen zijn in de blanke lak gespoten en die vergeelt. M.a.w. jouw voorwiel is waarschijnlijk nieuwer dan jouw achterwiel.


RE: r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad - eric - 10-26-2021

Hoi
De plug bovenop de cardan is een ontluchting. Vullen olie gaat daar aan de achterzijde .
Ben het eens met Omar dat op de cardantunnel een goede schroefdraadverbinding hoort voor het bijvullen van olie op de as en kruiskoppeling.


RE: r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad - Vic Tor - 10-26-2021

(10-26-2021, 07:52 AM)OmarB schreef: Zoals jij het beschrijft lijkt het erop dat in het verleden het oude schroefdraad eruit is geboord en vervangen door een helicoil. Blijkbaar was die niet goed bevestigd waardoor hij nu met de vulplug mee naar buiten komt. Er moet dus een nieuwe helicoil in (geen kurk o.i.d. dus!). 

Wat betreft het kleurverschil tussen voor- en achterwiel heeft dit waarschijnlijk te maken met de terugroepactie begin jaren '80 waarbij de gegoten voorwielen werden vervangen door wielen met extra verstevigingen in de verbindingen van de "spaken". De nieuwe wielen zijn in de blanke lak gespoten en die vergeelt. M.a.w. jouw voorwiel is waarschijnlijk nieuwer dan jouw achterwiel.

Super bedankt voor reactie was hier al beetje bang voor, maar is dus wel goed op te lossen. Maar was zo'n lullig dun spiraaltje wat er uit kwam en zo'n  gladde binnen kant van de "cup" dat ik begon te twijfelen of het wel klopte.
Betreft de omruilactie daar had ik idd wel eens van gehoord alleen voorwiel is zilver / metaalkleur en achterwiel wit. Origineel was hij two-tone blauw / zilver, maar door velen vervloekt en omgebouwd naar matzwarte caferacer. Inmiddels is 't ie weer in Origineel staat helemaal compleet muv kleur en Kuip die zit er nog niet op, zit nog hoop polyester en spuitwerk in. Maar vind de kuip geen noodzaak, belangrijkste dat m'n vrouw weer mee kan?. Zijn en blijven super bikes en eerlijk gezegd origineel toch het mooist (nu ik wat ouder ben?) al had de caferacer zeker z'n charmes.

(10-26-2021, 11:39 AM)eric schreef: Hoi
De plug bovenop de cardan is een ontluchting. Vullen olie gaat daar aan de achterzijde .
Ben het eens met Omar dat op de cardantunnel een goede schroefdraadverbinding hoort voor het bijvullen van olie op de as en kruiskoppeling.

Super bedankt ook voor reactie het vullen bij cardan was bekend,alleen het feit van ontluchting niet er zit toch eigenlijk niets (tandwielen en hoop smeer) waarvoor dat nodig is heb je hier miss uitleg over, alvast bedankt ?


RE: r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad - Bep - 10-26-2021

De ontluchting om te voorkomen dat zich druk opbouwt als het in de cardan goed heet word.
Olie zou anders langs keerringen en pakkingen naar buiten geduwd worden.


RE: r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad - Vic Tor - 10-26-2021

(10-26-2021, 07:08 PM)Bep schreef: De ontluchting om te voorkomen dat zich druk opbouwt als het in de cardan goed heet word.
Olie zou anders langs keerringen en pakkingen naar buiten geduwd worden.

Super bedankt voor reactie, is me nu duidelijk.


RE: r100rs 1980 vulplug eindaandrijving met/zonder schroefdraad - Coen - 10-27-2021

Dus wordt er hier een caféracer teruggebouwd naar origineel?
Als je lang genoeg leeft maak je alles mee Big Grin