Hobbyist Forum
R50/5 carbs op R50/2 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: R50/5 carbs op R50/2 (/showthread.php?tid=8697)

Pages: 1 2

R50/5 carbs op R50/2 - peterpub - 10-03-2020

Hoi Beemers,

Ooit, in een grijs verleden, heb ik op mijn R50/2-blok in Ural-frame twee 26mm-carburateurs van een /5 gezet (1/26/111+112). Omdat de carbs op een /5 op een in de cilinder geschroefde bus zitten, moest ik voor de flensaansluiting op het /2-blok met beperkte middelen twee adapters maken. 

Dat heeft al die jaren redelijk gefunctioneerd, alleen de stationair loop was nooit geweldig, evenals het starten. Ik vermoed dat door de wat wakkele klemconstructie valse lucht wordt aangezogen. Kortom, het werd tijd om daar een nettere oplossing voor te verzinnen.

Originele 24mm-carbs zijn inmiddels aardig aan de prijs, zodat ik de 26mm's het liefst zou blijven gebruiken. Om te beginnen met wat beter afdichtende spruitstukadapters, en nette klemmen plus inlaatslangen en zo. En misschien dat er iets aan de sproeierbezetting veranderd moet worden. 

Heeft iemand al eens eerder zoiets gedaan? Tips en adressen welkom!

Groeten,
Peter

RE: R50/5 carbs op R50/2 - Coen - 10-04-2020

Tja... het blijft enigszins houtje-touwtje. Moet toch wel ergens een passend paar tegen een redelijke prijs te krijgen zijn.

RE: R50/5 carbs op R50/2 - peterpub - 10-05-2020

(10-04-2020, 01:04 PM)Coen Wrote: Tja... het blijft enigszins houtje-touwtje. Moet toch wel ergens een passend paar tegen een redelijke prijs te krijgen zijn.
Nou ja, als er een passend inlaatspruitstuk voor te vinden is, dan is de constructie toch vrijwel gelijkwaardig aan die op de /5? Daar zit de Bing ook maar met een klemring op een schroefbus geschoven. Ik weet dat het vaker gedaan is, heb het vaker gezien. Ook wel eens /5-Bings op een Dnepr- of Ural-blok (met flensaansluiting) gezien: alles beter dan Russische platteschuifcarbs tenslotte Smile   

Het is wel de bedoeling om de juiste klemringen en zo te gebruiken, het zoeken is alleen nog naar een passend inlaatspruitstuk (heb ze al wel op internet gezien voor andere, vooral kleinere diameters). En ik heb het vermoeden dat de /5-carbs niet slechter zijn dan de /2-carbs. En originaliteit - op een Ural met een BMW-blok... Rolleyes

Niettemin, als iemand een beetje nette 24mm- of 26mm-Bings (of Dellorto's) met flensaansluiting voor een redelijke prijs in de aanbieding heeft, dan hou ik me aanbevolen... Big Grin

Niemand ervaring met /5-carbs op een /2 of soortgelijk?

Peter

RE: R50/5 carbs op R50/2 - Coen - 10-05-2020

Zoiets en dan 2 maal of van een MZ

RE: R50/5 carbs op R50/2 - Hugo_Kramer - 10-07-2020

Wat mij opvalt is dat de carburateurs met gewone slangenklemmen zijn vastgezet, origineel /5 zitten er veel zwaardere klemmen op, het is ook geen slang die je dicht moet knijpen maar een flink stuk aluminium. Mogelijk dat het al voldoende is om het probleem op te lossen door die originele R50 of R60 klemmen te monteren
Succes, Hugo

RE: R50/5 carbs op R50/2 - peterpub - 10-09-2020

@Coen
Ik heb het misschien niet goed uitgelegd. De carbs die jij noemt, zijn min of meer dezelfde carbs als mijn /5-Bings, nl. bedoeld voor klemaansluiting op een ronde bus. Maar zulke carbs heb ik dus al. 

Op de R50/2 zit van huis uit een carb met flensaansluiting, op twee tapeinden. Ik heb geen R/2-carbs.

Ik heb wel twee R/5-Bings, die zijn bedoeld voor aansluiting op een ronde bus, met een klemring. Om die carbs op mijn /2-cilinders aan te sluiten, heb ik ooit provisorisch een adapter gemaakt, met aan de ene kant een flensaansluiting, voor op de /2-cilinder, en aan de andere kant een bus, waar de /5-carb opgeschoven wordt en vastgezet met een klemring. (@Hugo: de goeie klemringen ga ik morgen halen in Hunsel ;-)
Dat werkt, maar niet ideaal, vermoedelijk onder meer door valse lucht via de geïmproviseerde klemaansluiting op de adapter.

Ik ben dus nu op zoek naar óf twee 24mm Bings met flensaansluiting (wel te vinden, maar meestal voor mij iets te pittig geprijsd) óf wat professionelere adapters/spruitstukken, om met mijn bestaande R/5-carbs te gebruiken. Zoiets dus eigenlijk, maar dan voor doorvoer 26 mm:

Ik ben vast niet de eerste of enige die latere Bings of Dellorto's op een R/2 of bv. een Ural of Dnepr (die hebben ook een flensaansluiting) zet. En ik hoop via dit kennersforum ervaringen of tips van anderen te krijgen die zoiets weleens gedaan of gezien hebben.

Peter

RE: R50/5 carbs op R50/2 - BMWconversion - 10-09-2020

Ik zou zeggen, zelf maken uit een strip staal en een stuk buis. Draaibank en een lasapparaat.

RE: R50/5 carbs op R50/2 - Coen - 10-09-2020

Bij die van MZ zit dus een flens. Weet natuurlijk niet of die past.

RE: R50/5 carbs op R50/2 - BMWconversion - 10-09-2020

Je bent met je huidige spruitstukjes toch al een eind op weg. Wat past er niet?Is de passing van spruitstuk met carb niet ok? Is het pijpje niet goed aan de plaat gelast? Misschien een vraag waar woon je? 

RE: R50/5 carbs op R50/2 - peterpub - 10-09-2020

(10-09-2020, 04:15 PM)BMWconversion Wrote: Je bent met je huidige spruitstukjes toch al een eind op weg. Wat past er niet?Is de passing van spruitstuk met carb niet ok? Is het pijpje niet goed aan de plaat gelast? Misschien een vraag waar woon je? 
Ja, spruitstukken zijn niet echt slecht (pijpje goed gelast, passing zozo) maar ik ben een beetje ten einde raad omdat de motor soms na één trap start en meteen stationair blijft lopen, en soms totaal niet aan het lopen te krijgen is: geen reuteltje, plof of wat ook.

Nieuwe benzine.
Bougie wordt nat maar vonkt.
Vlotters en vlotterhoogte OK. Vlotterkamer loopt over bij doorvlotteren.
Ontsteking statisch gecontroleerd: OK op -S-. Kerf op magneet zuiver op merkteken.
Dynamisch met de scoop (wanneer ie loopt): OK, -F- verschijnt bij middentoerental.

ALS ie loopt, loopt ie best goed. Vandaar mijn gedachte: dan moet het aan de carb liggen.
Dus óf benzinetoevoer niet OK, of luchttoevoer te groot => valse lucht. En dan verdenk ik eerst mijn eigen maaksels, en dan pas die van BMW/Bing ;-)

Morgen eerst maar eens nieuwe stationairsproeiers, dikke flenspakkingen en deftige BMW-klemmen voor op het spruitstuk kopen, en dan opnieuw proberen. 

By the way: ik woon in Maastricht.

Peter