![]() |
laadproblemen met r80rt uit 1984 - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: laadproblemen met r80rt uit 1984 (/showthread.php?tid=7859) |
laadproblemen met r80rt uit 1984 - MarkvandenCorput - 07-05-2017 beste forumleden, ik heb een probleem met laden van een r80rt uit 1984 tijdens het lopen van de motor blijft het laadlampje branden. meer toeren gaat deze feller branden spanningsregelaar vervangen en lampje brandt geheel niet meer. los draadje tussen blauwe en zwarte daad van stekker spanningsregelaar hetzelfde effect lampje gaat feller branden bij meer toeren. dynamo doorgemeten met ohm meter en op de drie metingen over de spoelen 440 ohm tussen de spoelen en naar de plaat oneindig weerstand rotor doorgemeten tussen de sleepringen 460 ohm en naar de kern oneindig weerstand je zou denken dat de dynamo niet stuk is. ook nog de diodebrug uitgewisseld met mijn eigen r100r en wedrom geen verschil. effect van lampje feller branden bij meer toeren blijft hetzelfde. wie kan mij goed advies geven??? laadproblemen met r80rt uit 1984 - Guest - 07-06-2017 Hoi Mark, Een iets wat onduidelijk verhaal (voor mij) Meet gewoon de accu-spanning als de motor draait. Dat moet 13,4 of 13,6 volt zijn als de verlichting uit is. Is dat 12 V (11.8 V) dan laadt er niets. De weerstanden die je doorgeeft lijken me niet juist.. multimeter fout, of wat is het? Mijn R100RS heeft 3 aparte spoelen in de stator van de dynamo, ik meen 1,1 Ohm per stuk, en de rotor die 3,9 Ohm heeft als ie koud is. Omdat koper meer weerstand krijgt als het heet wordt en de (knappe?) BMW mannen hebben de rotor op de hete krukas-kop gezet, wordt dat ca 6 Ohm bij 80 C en daarom zakt de laadspanning bij een hete motor wat in. Bekijk ook de lengte van je koolborstels en vervang die voortijdig, dat loont. Ze gaan maar 50.000 of maximaal 100.000 km mee. Olienevel voorin maakt het allemaal niet beter, hoe zijn de keerringen naar de distributiekast? Groet, Louis R100RS 1978, 262000 km laadproblemen met r80rt uit 1984 - Guest - 07-06-2017 Hoi Louis, De accuspanning is 12,4 volt en blijft 12,4 volt als de motor loopt, ook bij meer toeren. Koolborstels heb ik ook al vervangen. Het BMW reparatieboek geeft aan wanneer je de spanningsregelaar buiten sluit door draadje tussen blauwe draad en zwarte draad te leggen op de spanningsregelaar stekker het lampje meteen uitgaat de regelaar stuk is en wanneer lamp blijft branden de dynamo stuk is. grt Mark laadproblemen met r80rt uit 1984 - Guest - 07-13-2017 Volgens mij is dan inderdaad de dynamo stuk of een slechte verbinding met de dynamo. Bij een defecte spanningsregelaar loopt de spanning juist veel te ver op en bij een kapotte rotor brandt het laadstroomlampje helemaal niet. laadproblemen met r80rt uit 1984 - Guest - 07-13-2017 Hoi Mark kijk even hier boven. laadproblemen met r80rt uit 1984 - Guest - 07-27-2017 beste forumleden, euvel is opgelost. Bij de host een nieuwe spanningsregelaar en gebruikte dynamo meegenomen en gemonteerd. Laad weer keurig netjes bij!! |