Hobbyist Forum
BMw R100 carburateurs koppeling etc. - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: BMw R100 carburateurs koppeling etc. (/showthread.php?tid=7628)

Pages: 1 2

BMw R100 carburateurs koppeling etc. - Guest - 09-09-2016

Ik overweeg om het gehele contact punten systeem te vervangen voor een elektronisch ontstekings systeem. Ik zoek dan een systeem waarbij ook de vervroeger word vervangen. Volgens de internet sites zitten er alleen voordelen aan de elektronische ontsteking, klopt dit?

Iemand tips, welk systeem te plaatsen?

Groet Gerwin

Ja. Becks Electronics uit Delft. Is het voordeligst (170E) en geen mechanische vervroeging meer. Let wel op welke bobines je erbij gebruikt. De BMW types zijn behoorlijk laagohmig.

Vervalt by de Q-tech ontsteking zoals op de site van de hobbyist de mechanische vervroeger?

BMw R100 carburateurs koppeling etc. - Guest - 09-10-2016

Voordeel van electronische ontsteking is dat het ontstekingstijdstip nooit meer verloopt.
Nadeel is de aanschafprijs en het feit dat je bij een storing meteen stil staat, terwijl je met verlopen/ingebrande punten nog wel thuis komt.

BMw R100 carburateurs koppeling etc. - Guest - 09-11-2016

Iemand advies, welk systeem toe te passen? Ik wil geen mechanische vervroeger behouden.

BMw R100 carburateurs koppeling etc. - Guest - 09-12-2016

Becks Electronica. 159 euro, diverse vervroegingscurves , NL product.
Er zijn er nog veel meer, maar voor veel meer geld. Zelf gebruik ik Lucas Rita, maar dat is behoorlijk verouderd en trekt ook nog veel stroom.

BMw R100 carburateurs koppeling etc. - Guest - 09-14-2016

Hoi Gerwin,
Nog even ca 250.000 km punten ervaring ( R60/5 en vroege R100RS) opschrijven
Punten doen het hooguit 5000 km goed, en maximaal 7500 km op mijn BMWs. Je voelermaat van 0.4 mm moet wel een smallere tip hebben om de punten lichthoogte goed te kunnen meten. De voelermaat moet er net voelbaar tussen kunnen schuiven.
Met je proeflampje kan je heel precies afstellen wanneer de vonk komt. Draai de goede kant uit om de speling uit de nokkenasketting te krijgen...Stel 2 graden vroeger af dan BMW voorstelt, dat loont. De plastic nok op de puntjes slijt en zodoende is na 5000 km het tijdstip ca 5 graden later geworden...dus dan ca 3 graden na.

Draai na de montage een minuut met een lopende motor zonder voordeksel en bekijk naast de motor zittende of de vlieggewichten voor de puntjes goed spreiden als je in de toeren komt. Dat kan je zien. Vanaf 1500-1800 rpm moet je ze zeker zien bewegen. Vonkjes bij de puntjes als de motor loopt is normaal. Als je de moeite neemt elke 5000 km de zaak open te maken dan kan je gerust en ook zeer betrouwbaar met puntjes blijven rijden. EMP en bliksem proof.
In mijn geval zou dat na 260.000 km dus al 52 keer: RS-kuipdeel eraf, oliekoeler opzij- voordelsel eraf zijn, dus ik heb een e-ontsteking gemonteerd. Maar heb wel hele goede ervaringen met de procedure boven beschreven.

Groeten Louis R100RS 1978 260.000 km.

De carbs, dat is een ander verhaal, dat is langer maar goed krijg je ze.

BMw R100 carburateurs koppeling etc. - Guest - 09-19-2016

Hoi Louis,

Bedankt voor de beknopte reactie. Ja mijn oude ontsteking verloopt al na 20 km, de grondschijf is door een vorige eigenaar al aardig mishandeld, krom bij de schroefjes. Nu ligt er een electronische ontsteking klaar. Daarna weer naar de carbs kijken...

Bedankt voor je heldere uitleg.

BMw R100 carburateurs koppeling etc. - Guest - 10-12-2016

Ja, die grondschijven zijn leverbaar maar schrikbarend duur voor zo'n klein deeltje. Niets blijft heel lang goed aan een motorfiets, daarvoor is alles te hoog belast. En het is ook een ding waar geen geld mee mee verdiend wordt aan de kant van de koper. Dus is het emotie en dat is geen kwaliteit.

Verloop van de grondschijf heb ik nooit mee gemaakt, wel slijtage van de nok op de punten en uiteraard inbranden van de punten zelf.

Ik ken wel verhalen van een student die uitermate persistent elke 5000 km punten bleven vervangen en zo 360.000 km reed met een geerfde DKW 3=6. Het kan wel, maar met veel inzet. (Niet van deze tijd.)

Groeten Louis.