Hobbyist Forum
bevestiging massakabel - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: bevestiging massakabel (/showthread.php?tid=7258)

Pages: 1 2


bevestiging massakabel - Frankie1812 - 11-29-2014

Hallo
Weet iemand of het boutje waarmee je de massakabel aan de versnellingsbak bevestigd nog een andere functie heeft, er zit namelijk een gaatje in voor ontluchting of zo (over de volle lengte).
De draad in de bak is dol gedraaid of misschien een nieuw boutje erin, krijg de massakabel nu niet goed vast.
Iemand een idee hoe dit op te lossen..???

Groetjes Frank


bevestiging massakabel - Guest - 11-29-2014

Heb dit jaar hetzelfde probleem gehad. Het holle boutje heeft een 3-voudige functie:
bevestiging massa-kabel, borging voor de snelheidskabel en (last but not least) ontluchting van de versnellingsbak en kan dus niet ongestraft door een massief boutje worden vervangen.

Ik heb bij mijn R100RT het ontluchtingsboutje vastgezet met locktite en de massakabel aan de onderzijde van de rechter tank-bevestigingsbout vast gezet. Werkt perfect!


bevestiging massakabel - Guest - 11-29-2014

Ja zoiets had ik al eens ergens gelezen de kabel onderaan de bevestigingsbout vastzetten.



bevestiging massakabel - Guest - 11-30-2014

Bevestiging van de massakabel op het frame is een optie maar niet de beste. De grootste verbruiker is de startmotor en daardoor moet er een minimaal aantal overgangen tussen accupool en startmotor zitten. Op het motorblok heeft dan de voorkeur, maar waar ?


bevestiging massakabel - Guest - 11-30-2014

als je hem bij de bevestigingsbout die door blok heengaat zet dan zit hij toch aan het blok vast.


bevestiging massakabel - Guest - 12-01-2014

Bij mij zit ie aan de bevestigingsbout hoofdframe-achterframe.Zit daar steviger aangedraaid dan bij de bak.
Dat boutje is nogal kritisch op zijn aanhaal-moment, oftewel draad in bak gaat nogal makkelijk naar de knoppen.
Weet niet (inderdaad, overgangs weerstanden) of het frame de meest ideale oplossing is, maar blok als alternatief vraagt langere kabel met naar mijn idee dus meer weerstand, en mogelijk dus een dikkere kabel.

Plaats: bijvoorbeeld de inbus boutjes van het startmotor deksel? Startmotor montagebout? Dan kabel doorvoeren via de vent. opening van het startmotordeksel.

Met vriendelijke groet,

PeterH


bevestiging massakabel - Guest - 12-01-2014

Vanwege allerlei overgangsweerstanden is het verstandiger de massa kabel aan het blok te bevestigen, als de kabel wat langer wordt neem dan een stukje met een grotere diameter (bijvoorbeeld 50mm2) een aardige installateur om de hoek kan dat inclusief kabelschoenen wel leveren. Heel mooi is als er een soepele variant beschikbaar is (de afzonderlijke draadjes zijn veel dunner)
Bij bevestiging aan frame of aan een ander onderdeel wat een constructieve functie heeft, wel even opletten. Een kabelschoentje is van koper. Een verbinding die vastgezet moet worden met een voorgeschreven aandraai moment voldoet daar wellicht naar enige tijd niet meer aan als er ook koper tussen zit, koper is immers veel zachter dan staal.


bevestiging massakabel - Guest - 12-01-2014

De extra weerstand van een langere kabel is minimaal ten opzichte van de overgangsweerstanden tussen kabeloog en allerlei frame- en blokaansluitingen. Je kan dus zonder bezwaar dezelfde diameter kabel gebruiken. Duik anders eens een autosloperij in en regel daar een massakabel. Die zijn heel vaak lang zat en de kabelogen zijn professioneel geperst.


bevestiging massakabel - Guest - 12-02-2014

Ja ok ik heb wel een kabel liggen nog dus moet er ff een paar kabelogen aan laten persen. Maar twijffel nog of ik hem aan het frame of onderaan een van de bevestigings bouten ga plaatsen


bevestiging massakabel - Guest - 12-02-2014

Zou hem ergens aan het blok/versnellingsbak zetten.