R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: R100RS 1980 enkele kleine mankementen (/showthread.php?tid=7218) |
R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Mic64 - 10-14-2014 Wie heeft tips om onderstaande 3 mankementen aan mijn R100RS op te lossen? 1. Oranje lampje in dashboard blijft branden tijdens het rijden terwijl er meer dan genoeg olie (2 liter max) in het blok zit. Er zit eerder te veel olie in het blok dan te weinig). Kan dit wellicht de oorzaak zijn? Dan moet ik wat olie lozen.... 2. Remlicht brand niet tijdens remmen. Wie weet waar het signaal tot remmen wordt gegeven? Op de voorremmen of op de achterrem? Ik vermoed enkel de achterrem. 3. Is het vervangen van de schijfremblokken (Brembo) op het achterwiel veel werk? Moet ik daarvoor het achterwiel verwijderen? Dank alvast voor jullie tips! Groet, Mic64 R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-14-2014 1. als ie blijft branden betekend dat , dat er geen oliedruk opbouwd , of dat de druksensor (onderin het blok) stuk is volgens mij meet ie niks van een teveel aan olie , ik zou het er wel uit halen voor het er vanzelf daar uit komt waar jij het niet wilt 2. het remlicht wordt "bediend" door, of de schakelaar in de handgreep (direct daar waar de greep in de houder draait), of de schakelaar op je rempomp onder de tank - wat is het bouwjaar ! en als tweede door de schakelaar van de voetrem (zit aan de achterkant van het frame verlengstuk waar ook de uitlaat en duostep op vastzit) omdat jij voor niets gezien hebt, verwacht ik dat de schakelaar van je voorrem onder de tank zit aan de rempomp of op de verdeler op de pomp zit ook een vloeistof niveau contact de hand en voetrem contacten staan parallel aan elkaar in het circuit van het remlicht 3. als ik het goed herrinner moet de klauw worden losgenomen om het achterwiel te kunnen verwijderen (anders kan het wiel niet naar achteren uit de achtervork ) dus zijn de remblokken te vervangen door de klauw los te nemen succes Reynout R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-15-2014 De achterremklauw kan gewoon blijven zitten bij het vervangen van de blokken, zie het plaatje achter de link: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/n/w/42.png De plastic kap (6) aan de bovenkant loswippen, dan de twee pennen (26 & 27) er uit tikken. Dan kunnen de blokken naar boven er uit getild worden. Vooraf wel de remcilinders zover mogelijk naar binnen drukken om ruimte voor de nieuwe blokken te maken. R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-15-2014 Ik meen dat het oranje lampje een remvloeistofniveau indicatielampje is? Oliedruklampje is rood. R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-15-2014 http://i446.photobucket.com/albums/qq188/orbitangel/P1010053.jpg Bep R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-15-2014 Mic64 de kleuren van de controle lampjes wijzigen blijkbaar per type of jaar, hetgeen ook geldt voor de volgorde van boven naar beneden de remlichtschakelaar zit op/aan de rempomp, bij mij (r80) aan de voorzijde bovenop zit het reservoir geintegreerd in de dop zit het vlotter schakelaartje voor de remvloeistof - laag niveau stuurt het lampje "break failure" of "brake" (rood of oranje) je moet dan de remvloeistof bijvullen - de olie druk sensor zit onderin het blok (hoogte versnellingspook voorkant) en stuurt lampje "oil" als de druk te laag is, deze reageert niet op het niveau van de olie zoals hierboven al aangegeven hebben deze lampfuncties geen relatie met elkaar, en kan de oorzaak van branden wel veel of weinig werk betekenen Reynout R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-15-2014 Hallo Reynout, Dank tot zover voor jouw tips. Ja, het is mij duidelijk dat er verschillende types cockpits zijn voor boxers. Ik had een korte tijd het vermoeden dat het oranje lampje stond voor het opladen vd. accu door de dynamo (= rood lampje). Maar na metingen bleek dat deze prima zijn werk deed dus kan het niet anders dan het oranje lampje de oliedruk aangeeft. Ik zal morgen eens kijken of de sensor onderin het blok wel is aangesloten. Zover ik weet heb ik een half jaar geleden een nieuwe sensor in het blok gedraaid. Verder ben ik ook met de remvloeistof vd. voorremmen (ATE) in de weer geweest. Heb de remmen schoongemaakt, voorzien van nieuwe rubbers en stofhoezen en heb de remolie aangevuld. Zover ik weet zit er nu voldoende remolie in het systeem. Wel moet ik bekennen dat de voorremmen moeilijk en traag terugkomen wanneer ik de ze gebruik. Heb zover ik ko de lucht al uit het systeem gehaald. Heb jij nog een idee waarom de remmen enigszins blijven hangen? Dank alvast voor jouw info. Groet, Michel R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-16-2014 Is de vaste rem-pat na hermontage van de Ate klauw wel weer zuiver parallel enz.met de schijf afgesteld? Dit doe je m.b.v. de excenter- as. Met vriendelijke groet, PeterH R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-16-2014 De volgorde van de controlelampjes is nog wel eens veranderd, maar is voor oliedruk altijd oranje geweest bij BMW. Groeten, Ton R100RS 1980 enkele kleine mankementen - Guest - 10-16-2014 Vreemd bij mijn RS is het oliedruklampje rood... Gr. Thijs |