Hobbyist Forum
Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Ontsteking bmw r 100 rt 1978 (/showthread.php?tid=7150)

Pages: 1 2 3 4 5


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Floris - 08-07-2013

Hallo

Ik heb een dyna III gekocht voor men ontsteking te verbeteren. Maar ik zit met een systeem waar ik helemaal niet gekend mee ben. Ik vind ook nergens een part list van dit systeem (zie foto). de bout draait los maar het ronde plaatje wil maar niet mee. de as draait niet mee als ik het plaatje draai.

weet er iemand hoe je dit demonteert? Ik ben einde raad.

Dank bij voorbaat

Grts Floris


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-07-2013

Floris,

dit is een Boyer ontsteking. Moertje eraf en het ronde plaatje naar voren eraf trekken. Daarna kan je de grondplaat verwijderen.

Richard


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-07-2013

Thanks, het is me immers al gelukt, wd 40 heeft zijn dienst weer bewezen. Maar ik krijg voorlopig nog altijd geen vonk...

Ik weet niet wat kan zijn, de uitleg van dynatek is ook maar magertjes.

grts
Floris


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-07-2013

Floris,

als het goed is kan je een Dyna ontsteking op elk gewenst punt laten vonken.
Zet de zuiger in BDP en controleer op het vliegwiel op OT staat. Het komt voor dat het vliegwiel verkeerd staat.
De grondplaat moet je met de afstelling in het midden zetten, vliegwiel op S, en dan de gever over de vervroeger en op het juiste punt vastzetten.
Even een engelse beschrijving erbij.

http://www.mpsracing.com/instructions/Dynatek/D35-1.pdf

Richard


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-07-2013

Richard,

De engelse beschrijving heb ik ook, ondertussen ken ik het ver van buiten. Maar zoals je zegt op elk gewenst punt zou het moeten vonken. Ik zit nu namelijk in het stadium nog dat het niets van vonkske geeft. dat is het onbegrijpelijke.

Het is ook raar dat de rotor een grotere binnen diameter heeft dan de as. Door wat gepruts sleept hij niet en draait hij mooi rond.

Het rare is ook dat ik geen vervroeger heb, zie foto.

Ik heb nog eens met de oude capacitor contactonderbrekers na gebootst en de bougies vonken heel goed.

Het is toch alles behalve plug and play. Ik heb een voorgevoel ofwel dat de dyna kapot is ofwel niet geschikt is voor mijn ontstekings systeem 'boyer bransden


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-08-2013

Floris,

ja klopt, bij de Boyer moet de vervroeger worden weggelaten. De Boyer is een vervanging voor de orginele ontsteking.
Als je een vervroeger gaat kopen, wel zoeken op het motor type want er zijn verschillende nummers en alles past.

Richard


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-08-2013

Richard,

Ah, dus er moet een vervroeger komen achter de dyna III ?

Floris


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-08-2013

Floris,

bij puntje 10 en 11 wordt er vermeld in de beschrijving, dat de rotor wordt geinstalleerd over de advance assembly, dit is de vervroeger.

Richard


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-08-2013

Richard,

Damn, daar heb ik geen aandacht aan besteed. Dus dit zou de oorzaak zijn op het totaal niet vonken van de bougies?

Ik heb ook al partslists afgegaan en gegoogeld maar nergens een nummer gevonden of een vervroeger... is dit eigenlijk nog te koop?

thanks voor de informatie

Floris


Ontsteking bmw r 100 rt 1978 - Guest - 08-08-2013

Floris,

BMW p/n 12111357626
Hobbyist onderdeel nr 12626
€ 173,50 bruto incl. BTW
dat is wel een nieuwe, kan je ook gebruikt vinden als je dat teveel vind.

Richard