Hobbyist Forum
bougie R50 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: bougie R50 (/showthread.php?tid=702)



bougie R50 - Forum import - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Een curieus probleem:
Nieuwe bougies gemonteerd, een paar honderd kilometer gereden en dan (bij de volgende koude start) doet de linkercilinder niet mee (altijd de linker). Linkerbougie vervangen: loopt weer perfect. Paar honderd km verder: zelfde euvel. Bougie schoonmaken (ultrasoonbad etc.) werkt niet, alleen een nieuwe bougie biedt soelaas. Voordat ik hoofsponsor van de firma Bosch wordt (heb inmiddels al een aardige verzameling), wie weet een oplossing? Heb inmiddels ook al warmere bougies geprobeerd, maakt geen verschil.


bougie R50 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Probeer eens de linker bobine met kabel op de rechter cilinder,
Helpt dit niet, dan alleen de kabel terug wisselen, en kijken wat er dan gebeurd.
Helpt dit alles niet, is het onstekings-systeem in orde.

Het zelfde kan je doen met de carb's.
Zit het probleem hier, dan eerst naar de vlotters kijken, of deze goed afgesteld zijn, of lek.

Meet ook eens de compressie van beide cilinders.

Groet, Paul.


bougie R50 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'Jan van den Broek', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Rob, ik heb antwoord op je vraag van mijn vriend.(ing J. Vallen)
Zie hieronder:
quote
Beste Jan,
daar begrijp ik dus ook geen barst van: er worden voor de ontsteking 1
bobine en een contactpuntenset gebruikt: Bij elke omwenteling is er een vonk
in beide kamers: dus 1* ontsteking van het brandstofmengsel en 1* van de uit
te stoten verbrandingsgassen.
Conclusie: het moet in verschil in brandstofmengsel uit de linkercarburateur
liggen of er is iets in de linkercylinder aan de hand (daarbij denk ik aan
een vreemd metaal o.i.d. ten gevolge van vervanging met een namaak-onderdeel
of -pakking en dat in de cylinder na verbranding de bougie vervuilt; dit
lijkt mij de meest waarschijnlijke optie).
R50 is al erg oud; daar ligt het niet aan. Ik snap dus niet dat het
hoofdsponsorschap van Bosch daarvan af moet hangen. Dit is duidelijk een
exemplarisch en geen algemeen probleem en weet dus niemand een directe
oplossing. Is er een ander bougiemerk geprobeerd dat geen problemen geeft? unquote



bougie R50 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt.
Ik ga eerst de carburateurs beter afstellen. Mocht dit niet helpen, dan kan ik altijd nog de boel opentrekken.
Ik heb ook al NGK-bougies geprobeerd, gaat iets beter maar 't scheelt niet zo veel.

groet Rob


bougie R50 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Rob,
Ik zou het niet weten, maar ik heb je vraag doorgestuurd naar een vriend , die een R60 heeft en ook nogal technisch is.
Groet
Jan


bougie R50 - Guest - 12-31-2003

Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

ik ben in het bezit van R60 van 1962.
het probleem van de bougie komt mij bekent voor ik ben overgestapt naar N.G.K. en die gaan een stuk langer mee.

succes.