Hobbyist Forum
Mooi krijgen van motorblok - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Mooi krijgen van motorblok (/showthread.php?tid=6971)

Pages: 1 2 3 4

Mooi krijgen van motorblok - George - 06-10-2014

Het blok van mijn R100T krijg ik niet helemaal vlekkeloos schoon. Zelfs na grondig reinigen, zeef, wasbenzine, WD40 en goed polijsten (handmatig) met Aluminium polijstpasta (Belgom) blijft het onregelmatig en vlekkerig. Het blok was wel vol met smeer maar niet gecorrodeerd. Wordt dat stralen of is er nog iets anders te proberen?

Mooi krijgen van motorblok - Guest - 06-10-2014

Op de beurs installatietechniek heb ik een spuitbus met reiniger van blygold gekregen. dit is een schuim met een prima reinigende werking. wellicht levert bellen met blygold iets op.
Met poetsen, borstelen, schuurspons en dergelijke gaat de verontreiniging deels vaster in de structuur van het aluminium zitten
EgbertR80RT

Ik heb alle losse onderdelen gestraald met glasparels en het blok zelf gewoon met geconcentreerde (pure) velgenreiniger schoongemaakt. Deze heb ik bij een autopoetsbedrijf gehaald. Oordeel zelf... (dit is na 2300km gereden te hebben!)

Misha, dat ziet er perfect uit!

Mooi krijgen van motorblok - Guest - 06-11-2014

Ik heb goede ervaringen met Dasty, een ontvettingsmiddel dat verkrijgbaar is bij de Wibra (zo'n 3,50 euro voor een spuitflacon). Inspuiten, 5 minuten laten inwerken, afborstelen met een harde borstel en dan afspuiten met veel water.

Mooi krijgen van motorblok - Guest - 06-11-2014

Biotex ( blauw)handwasmiddel al geprobeerd? Insoppen en een aantal uren laten staan, weer insoppen enz. paar keer herhalen. Gaf bij mij resultaat.

Mooi krijgen van motorblok - Guest - 06-16-2014

Enige perfecte resultaat is stralen van het blok

Het grote nadeel van stralen is dat het motorblok helemaal uit elkaar moet en na het stralen heel erg goed moet worden gespoeld. Het straalgrit dringt door tot in de kleinste openingen en als je achteraf niet alle grit eruit krijgt, is dat het einde van je motorblok.

Groeten, Ton

Nou blok hoeft niet helemaal uit elkaar hoor.
Ik heb het blok uit het frame gehaald en gestraald. Natuurlijk wel carburatuers en uitlaten eraf. Deze openingen zijn makkelijk af te dichten. versnellingsbak ook (apart) gedaan kurk in koppelingspen doorvoer.
Delen met ventilatiegaten zoals ontstekingsdeksel hiervan de gaten af geplakt en deze delen later na verwijderen apart gestraald.

Dit alles onder het motto als er geen olie uit kan kan er ook geen glasparel in.

Na stralen alle glasparel met perslucht verwijderd. Resultaat is verbluffrend net of je met zilververf hebt gespoten. Belangrijk is wel dat je niet boven de drie bar gaat met stralen en de juiste glasparel gebruikt 0,2 - 0,8 mm (geen grit !!!). Als je geen glasparel gebruikt of te grote korrels of te hoge druk dan vervorm (beschadig) je het aluminium en wordt het een dof grijs oppervlak. Na het stralen voordat je het aanraakt met je vette vingers (latex handschoenen dragen) eerst alles inspuiten met met silicone spray. Vet en vuil is dan makkelijk te verwijderen. Na verloop van tijd en warmte wordt de erg heldere zilverkleur wel wat minder (mooier).

Ook naderhand verwijder je vuil en vet makkelijk met siloconen spray.
Enige wat ging roesten naderhand waren de paspennen die de cilinder ribben met elkaar verbinden tegen het trillen. Deze zou je dus na stralen kunnen vervangen.
Straalkast van hout of metaal bouwen is ook eenvoudig. je hebt natuurlijk wel een compressor en straalpistool nodig.

Inderdaad het is best wel veel werk en soppen met biotex of dasty gaat sneller

Succes René

Persoonlijk zou ik eerst voor de goedkope oplossing gaan zoals Biotex en/of Dasty. Als je niet tevreden bent over het resultaat kun je altijd nog gaan grit- of glasparelstralen.