ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: ATE Remklauw ontluchtingsnippel (/showthread.php?tid=6962) |
ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Floris - 06-01-2014 Hoi Is het mogelijk om de ontluchtingsnippel en remleiding om te wisselen? Foto's ter illustratie: Normaal: http://www.realclassic.co.uk/bikepix/bmw09031001.jpg omgekeerd: http://farm5.static.flickr.com/4023/4337642989_41d9922542.jpg enigste nadeel dat ik kan bedenken is een luchtbel in de remklauw, maar die zou op zijn beurt naar boven gaan via de remleiding, toch? ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-01-2014 Volgens mij hoort de ontluchting op het hoogste punt. Anders krijg je de zaak nooit goed ontlucht, ook al denk je dat luchtbellen via de slang wel zullen opstijgen. ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-01-2014 Door de viscositeit van de remvloeistof zal een luchtbel niet door de (nauwe) remleiding opstijgen. Daardoor krijg je de lucht er alleen uit door de luchtbellen in de richting van de remklauw te persen, dit is wat je doet bij het ontluchten. In de remcylinder zelf is meer ruimte zodat de luchtbellen wel op kunnen stijgen. Daarom moet de ontluchtingsnippel boven zitten. Het is niet voor niets dat BMW dit zo gebouwd heeft, het is echt niet zo gemaakt omdat het zo mooi is. Jouw wens om het om te draaien (uit esthetisch opzicht, of omdat het mogelijk minder kwetsbaar is) kan daarom niet worden toegepast, je loopt een groot risico niet alle lucht eruit te krijgen, met als gevolg sponsen in plaats van remmen. Ik sluit mij dus aan hansl. ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-01-2014 De reden is omdat ik een hoger stuur wil en ook betere afwerking... En als je nu eens ontlucht met de remklauw uit de bevestiging? zo kan je de klauw draaien zodat de ontluchtingsnippel toch bovenaan zit. ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-01-2014 Dat kan, maar let wel op dat je dan tijdens het ontluchten iets (plat, dat je geen schade aan de remblokken geeft) ter dikte van de schijf tussen de remblokken steekt. Anders moet je de blokken weer een heel eind uit elkaar drukken voordat je de klauw weer over de schijf kunt schuiven, en je loopt het risico dat je te weinig vloeistog om te ontluchten in het reservoir overhoud, of dat het reservoir overloopt als je de blokken terug duwt. Komt nog bij dat je de excentrische as waarmee je de klauw afstelt eruit moet halen, en je dus de klauw opnieuw moet uitlijnen bij het terugplaatsen. Misschien handiger om de hele fiets op zijn kop te houden bij het ontluchten ;-) ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-01-2014 of gewoon handig zijn ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-18-2014 Hi Floris, Hugo, Hansl en vele anderen, Die ATE voorremtang van de R100RS die op de vroege R's is gemonteerd (1976 en later) heeft inderdaad stalen leidingen die laag aan de remtang vast zitten. Het foute van het ontwerp is dat de ontluchtingsnippel NIET helemaal boven aan de remtang is geplaatst--- in de stand waaraan de remtang aan de vork zit.(!!)-- Rijdt je je BMW op een 30 graden helling, dan zit de nippel wel op het hoogste punt (en zou ontluchten dus makkelijk zijn) In de gewone wegstand blijft er altijd een halvemaan vormige luchtbel achter de remzuiger zitten die je zo nooit weg krijgt: het gaatje van de ontluchtings nippel zit dan te laag gemonteerd. Na jaren forum heb ik de meest ingenieuze oplossingen gelezen om de laatste luchtbel achter de 40 mm remzuiger wegte krijgen. Iemand zette gedurende de nacht een houtklem op de remhandel en zo loste de luchtbel op in de remolie, etc (die lucht die er bij heet wordende remolie spontaan weer uitbruist als bruisende Cola en dat gebeurt natuurlijk net na de pasafdaling als de rem echt heet wordt en je hem beslist nodig hebt) Heb je nu eens staalflexen gemonteerd hebt, dan steek je een houten plaatje van 5 mm tussen de klauw, zet de klauw in de goede stand, ontlucht, en monteert de klauw daarna. De r100RS heeft echter harde stalen leidingen... van fabriek af. Ook eens gehoord: wheely maken en dan ontluchten.. Vacuum trekken aan de nippel is het beste van het kwade. Monteer een slangetje aan de nippel met een grote injectie spuit aan de ander kant. Draai de nippel een beetje open. Trek de grote 50 cc injectiespuit aan de andere kant van het slangetje snel open zodat de luchtbel veel groter wordt en in de omhoog gerichte spuit schiet, samen met doorstromende olie. Laat de spuit zelf terugkomen, de remolie in de spuit staat inmiddels onder de bel en die gaat gedeeltelijk terug de klauw in. Draai de nippel weer dicht. Het effect is dat de achterblijvende luchtbel in de klauw na de expansie veel kleiner is geworden. Na twee of drie keer herhalen is het dan helemaal OK. Enfin, goed ontwerpen is vak. BMW lijkt heel wat maar het heeft veel ingebouwde ontwerpfouten, (kan dus beter voor dezelfde kosten als je nadenkt VOOR je ontwerpt) maar ze komen er blijkbaar goed mee weg. groeten, Louis van Rijn (technisch ontwerper bij PAL-V) R100RS gemodificeerd, 1979, 235.000 km Als de discussie aanwakkert zal ik wel wat evidence (foto's) plaatsen.. ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-18-2014 Ga het ook eens met die spuit proberen, dacht dat het sponsgevoel aan het ontwerp met bowdenkabel en rubberslang lag. Ingebouwde ontwerpfouten? Vroeger-toen de mannen van ijzer en de schepen van hout waren noemden ze dat karakter..... Met vriendelijke groet, PeterH ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-19-2014 Beproefde methode: na de gewone ontluchtingsprocedure de remhendel strak aantrekken en dan met een tie wrap aan het stuur vastzetten. Een nachtje zo laten staan en voila, er is geen lucht meer te bekennen! Groeten, Ton ATE Remklauw ontluchtingsnippel - Guest - 06-19-2014 Ik gebruik met goed resultadezelfde methode als Ton |